logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۶
[ شناسه خبر : ۱۴۳۶۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
کارشناس مسائل غرب آسیا:

همبستگی‌ها در عراق ترامپ را مجبور به حرکت‌های ناپخته کرد/ پارلمان عراق توافقنامه امنیتی را پاره کند

همبستگی‌ها-در-عراق-ترامپ-را-مجبور-به-حرکت‌های-ناپخته-کرد-پارلمان-عراق-توافقنامه-امنیتی-را-پاره-کند-

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جنایت های آمریکا علیه نیروهای حشد الشعبی چهره این نیرو را در بین مردم و رسانه ها درخشان کرد.

سید هادی سید افقهی امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: در عرض سه چهار ماه گذشته که فعالیت های نیروهای حشد العشبی به دلایل مختلفی کاهش یافته بود با جنایت آمریکا و حمله به این نیرو،حرکت های جدیدی آغاز و  خون شهدا چهره درخشان و محبوبیت این نیرو را به محافل سیاسی و خیابان ها و رسانه ها آورد.

وی با اشاره به دفاع آیت الله سیستانی از نیروهای حشد العشبی با ارسال پیام، گفت: این وضعیت برای آمریکایی ها گران تمام شد و فضا به نفع ایران که می خواستند وجه ما را خراب کنند، تغییر یافت.

این کارشناس خاطرنشان کرد: جنایت های آمریکا در عراق موجب همبستگی و انسجام بین احزاب و گروه ها شده و ترامپ را مجبور به حرکت های ناپخته کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ماورای این تحولات،باید سرنوشت توافق نامه امنیتی آمریکا و عراق که در سال 2011منعقد شده است، تعیین تکلیف شود، ادامه داد: در این اقدام آمریکا سه مفاد از این توافقنامه را  زیر پا گذاشت.

سید افقهی با بیان اینکه در این توافقنامه آمریکا موظف بود خطراتی که متوجه عراق بوده و امنیت این کشور را تهدید می کرد را دفع کند، افزود: در این توافقنامه حضور نیروهای آمریکایی تنها جنبه مستشاری داشت در حالی که همه نیروهای حاضر در عراق مستشاری نبودند.

وی گفت: تامین نیازهای تسلیحاتی نیروهای مسلح عراق یکی دیگر از مفاد این توافقنامه بود اما طبق لیست نیازهایی که از سوی عراقی ها به آمریکا ارائه شده است،این نیازها تامین نشده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه پارلمان عراق باید این توافقنامه را پاره کند چرا که حضور آمریکا در این کشور زیر سئوال رفته است،گفت: آمریکا در حال حاضر به عنوان متجاوز شناخته می شود اما متاسفانه وحدت نظری در پارلمان در این زمینه وجود ندارد.

سید افقهی پارلمان عراق را به شدت متزلزل عنوان کرد و گفت: پارلمان عراق پتانسیل لازم را دارد اما باید منتظر ماند و دید که آیا زورش به لغو این توافقنامه می رسد؟

وی گفت: اما پارلمان می تواند حداقل تشر زده و یا بندهایی از این توافقنامه را تغییر دهد چرا که آمریکا به سازمان رسمی کشور عراق اعلان جنگ کرده است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر