logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۴۸
[ شناسه خبر : ۱۴۳۲۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
در کارگروه صادرات استان زنجان مطرح شد؛

کاهش ۳۸ درصدی صادرات و افزایش ۲۶ درصدی واردات در استان زنجان

کاهش-۳۸-درصدی-صادرات-و-افزایش-۲۶-درصدی-واردات-در-استان-زنجان

مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: در ۹ ماهه سال جاری میزان صادرات استان زنجان ۳۸ درصد کاهش یافته در حالی که واردات ۲۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارش موج رسا; جلسه کارگروه صادرات استان زنجان صبح امروز به ریاست استاندار زنجان برگزار شد که در این جلسه مدیرکل گمرک استان زنجان با ارائه گزارشی در خصوص آخرین وضعیت صادرات و واردات استان زنجان، اظهارداشت: در ۹ ماهه سال جاری ۱۸۳ میلیون دلار صادرات از استان زنجان انجام شده است که این آمار نشان دهنده کاهش ۳۸ درصدی صادرات است.

*ترکیه اولین مقصد صادراتی زنجان

وی با بیان اینکه  در ۹ ماهه سال جاری ۳۴ درصد وزن صادرات استان زنجان کاهش یافته است، ادامه داد: بیشترین صادرات استان زنجان  به کشور ترکیه با ۶۶ درصد است و کشور عراق با ۱۳ درصد و عمان با ۶.۵ درصد مقاصد بعدی صادراتی استان زنجان محسوب می شوند.

مدیرکل گمرک استان زنجان با اشاره واردات ۲۶۹ میلیون دلاری در ۹ ماهه سال جاری به استان زنجان، افزود: میزان واردات در استان زنجان نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افزایش یافته و بیشترین واردات استان شامل خاک روی، ماشین آلات خط تولید و نخ پلی آمید بوده و ترکیه با ۴۰ درصد در صدر واردات قرار داد.

*واردات ۴۶ میلیون دلاری خاک روی به زنجان

وی با بیان اینکه چین و آلمان در رتبه های بعدی واردات زنجان قرار دارند، تصریح کرد: در ۹ ماهه سال جاری 46 میلیون دلار خاک روی به استان زنجان وارد شده است.

این مسئول درآمد گمرک استان زنجان را در ۹ ماهه امسال ۱۴۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این آمار نشان دهنده رشد ۳ درصدی در این زمینه است.

مدیرکل گمرک استان زنجان خاطرنشان کرد: پیگیری اخذ مجوز برای صادرات قیر واحد تولیدی، اخذ مجوز صادرات اسید سولفوریک واحدهای تولیدی استان در دستور کار گمرک استان زنجان است.

سید احمدی در خصوص صادرات فرش از گمرک استان زنجان گفت: صادرات فرش از گمرک صرفه ندارد و ضروری است صادرات آن هوایی انجام شود.

"ناصر فغفوری" رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان زنجان در ادامه این جلسه در واکنش به افزایش واردات، گفت: این افزایش نباید منفی تلقی شود چرا که بیشترین واردات مربوط به ماشین آلات و مواد اولیه تولید می شود که برای استان ضروری بوده است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه های تخصصی و عرضه مسقیم کالا هر ساله برگزار می شود، افزود: نمایشگاه های تخصصی با تایید کارگروه صادرات استان زنجان برگزار می شود و در سه سال گذشته دو نمایشگاه مبلمان برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای اصناف استان برگزار شده است.

*برگزاری ۳۳ نمایشگاه در کاسپین زنجان

مفیدی عضو هیئت مدیره نمایشگاه بین المللی کاسپین زنجان در ادامه این جلسه اظهارداشت: از سال ۹۴ نمایشگاه های مختلفی در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی کاسپین زنجان برگزار شده است که در سال جاری ۳۳ نمایشگاه بوده است.

وی با اشاره به بازدید ۱۰۰ هزار نفر از جشنواره غذای اکو و ۷۵ هزار نفر از نمایشگاه های فروش، خاطرنشان کرد: در سال آینده با برگزاری 44 نمایشگاه، به طور میانگین هر ماه دو نمایشگاه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی کاسپین زنجان برگزار می شود.

استاندار زنجان آخرین سخنران کارگروه صادرات استان زنجان بود که اظهارداشت: رقم قابل توجهی از صادرات استان زنجان شمش روی است که باید به صادرات سایر کالاها نیز توجه شود.

فتح الله حقیقی خاطرنشان کرد: نسبت به سال های گذشته وضعیت صادرات استان بهتر شده است و باید برای ارتقای جایگاه صادرات استان بیشتر تلاش شود.

وی با بیان اینکه هر مدیری که برنامه عملیاتی داشته باشد موفقیت او تضمین شده است،افزود: اگر برنامه داشته باشیم اما چارجوب و هماهنگی وجود نداشته باشد، کار انجام نمی شود.

این مقام مسئول گفت: در خصوص راه اندازی آزمایشگاه در گمرک استان زنجان می توانیم با استاندارد هماهنگ شده و مجوزهای لازم اخذ شود.

وی ادامه داد: واردات ما هزینه ای نیست مواد اولیه مورد نیاز استان وارد شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: سالنامه و اولویت های نمایشگاه بررسی دقیق شده و به سمت نمایشگاه تخصصی پیش برویم.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر