logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۷
[ شناسه خبر : ۱۴۲۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
در گفت‌وگو با موج رسا مطرح شد

بیش از 95 درصد روغن‌های تولید داخل تراریخته است/ چرا مسئولان زنجانی به کشت انبوه کلزا روی آوردند؟

بیش-از-95-درصد-روغن‌های-تولید-داخل-تراریخته-است-چرا-مسئولان-زنجانی-به-کشت-انبوه-کلزا-روی-آوردند؟-

عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان با اشاره به آمار تولید روغن در داخل کشور گفت: بیش از 95 درصد روغن‌های تولید داخل تراریخته است.

احمد گلچین در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به کشت بسیار زیاد کلزا در استان زنجان، اظهار کرد: احتمالاً جهاد کشاورزی به دلیل سازگاری بالا و بازده مناسب کلزا در استان زنجان از این محصول برای کشت انبوه استفاده می‌کند.

وی با اشاره ‌به اینکه سالم بودن محصولات تراریخته فعلاً در جهان مشخص نشده است، ابراز کرد: بهتر است مسئولین استان در کشت انبوه این محصولات پیشرو نباشند چرا که در کشور های پیشرفته با محصولات تراریخته بسیار با احتیاط برخورد می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با گریز به اینکه بیشتر محصولات تراریخته در کشور های پیشرفته برای صادرات کشت می شود، تصریح کرد: در جهان، مردم کمتر از محصولات تراریخته استفاده می کنند.

وی با اشاره به اینکه در کشور های پیشرفته محصولات تراریخته برچسب مشخص کننده محصولات تراریخته دارند، عنوان کرد: متاسفانه در کشور ایران نامگذاری و برچسب های مشخص کننده محصولات تراریخته به خوبی انجام نمی شود و مردم تقریبا نادانسته محصولات تراریخته را مصرف می کنند.

گلچین با بیان اینکه مصرف محصولاتی که به صورت طبیعی اصلاح می شوند مشکلی ندارد، افزود: سلامت محصولاتی که اصلاح ژنتیکی می شوند فعلا مشخص نشده و ایجاد آلرژی و کهیر از امشکلاتی است که بعد از مصرف این محصوات بروز داده می شود و کلا مصرف این نوع محصولات برای بدن مضر است.

وی بیان کرد: متاسفانه در کشور ما بدون در نظر گرفتن ملاحضات امنیت غذایی و سلامت مدام محصولات تراریخته را در دانه های روغنی و برنج و بسیاری از محصولات دیگر کشت می کنند چرا که فقط معیارعملکرد برای مسئولان مهم است در حالی می توان از محصولات جایگزین برای این محصولات استفاده کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به کاشت سویا در شمال کشور که یک محصول روغنی خوبی محسوب می شود، خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی می تواند انواع دیگری از کلزا در استان زنجان کشت کند که تراریخته نباشد.

وی با تذکر به اینکه روغن تراریخته در تولید بسیاری از صنایع غذایی به کار می رود، افزود: در تولید کنسرو، تن ماهی، کنسرو لوبیا، شیرنی و.. از روغن تراریخته استفاده می شود که مردم از این موضوع اطلاعی ندارند.

گلیچین با تاکید بر اینکه مصرف بدون اطلاع مردم از محصولات ترارخته پایمال کردن حقوق مردم است، تصریح کرد: همه باید بدانند که به چه چیزی پول میدهند و چه چیزی را مصرف می کنند.

وی با بیان اینکه باید به محصولات تراریخته برچسب زده شود، عنوان کرد: در صورت برچسب زدن بر روی محصولات تراریخته قطعا مردم از این محصولات استقبال نخواهند کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با یادآوری اینکه استان زنجان یکی از قطب های تولید زیتون است، تصریح کرد: اگر روی زیتون و محصولات جایگزین دیگر سرمایه گذاری کنیم نیازی به کشت محصولات تراریخته در استان نیست.

وی گفت: افرادی که در این حوزه مسئولیت دارند دانسته یا ندانسته یا برای افزایش عملکرد و دادن آمار و ارقام به دولت به کشت محصولات تراریخته دست می زنند.

گلچین با اشاره به آمار تولید روغن در کشور، ابراز کرد: متاسفانه بیش از 95 درصد از روغن های تولید شده در کشور تراریخته است.

وی با اشار به اینکه متاسفانه چون روغن تراریخته در کشور زیاد تولید می شود سایر محصولاتی که از این روغن ها برای فراوری استفاده می کنند نیز تراریخته می شود، ادامه داد: این مشکلات باید از طرف وزارت جهاد کشاورزی حل شود.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر