logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۶
[ شناسه خبر : ۱۴۲۲۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
گزارش از امید واهی دولت به رفع تحریم‌های نفتی؛

ژنرال زنگنه در میدان تحریم زمین‌گیر شد!

ژنرال-زنگنه-در-میدان-تحریم-زمین‌گیر-شد!
زنگنه ژنرال روزهای تحریم و سختی فروش نفت نیست؛ در شرایطی که کشور در تحریم ها هم توانسته است تا حدود 2 میلیون بشکه نفت را نیز با دور زدن تحریم ها به فروش برساند، ژنرال همچنان امیدوار است تحریم ها برداشته شده تا نفت ایران به فروش برسد.

به گزارش موج رسا; طی روزهای گذشته زنگنه در حاشیه نخستین رویداد نوآوری وزارت نفت با عنوان «پترولیوم تیکاف» در پاسخ به خبرنگاران درباره تحریم های نفتی گفته بود: «ما و همکارانمان می‌دانیم چگونه دوباره بازار نفت را به‌دست بیاوریم و از پس قلدربازی‌ها که برخی تولیدکنندگان علیه ما دارند، برآییم، گفت: باید تلاش کنیم تحریم را عزتمندانه برداریم.»

وی همچنین مدعی شده بود که «اگر تحریم‌ها برداشته شود، بلدیم چگونه بازار نفت‌مان را پس بگیریم»؛ این اظهارات زنگنه به دنبال کاهش سهم تولید نفت ایران و ونزوئلا در اوپک بوده که به اعتقاد کارشناسان بعد از محقق نشدن سهم سال گذشته ایران و همچنین در پی فشارهای آمریکا این اتفاق افتاده است.

کاهش فروش نفت ایران نه تنها درآمدهای داخلی کشور را با مشکل مواجه کرده است بلکه سهم ایران از بازارهای جهانی را هم سال به سال محدود کرده است.

نکته مهم این است که زنگنه در حالی مدعی شده است که سهم نفت ایران را از بازارهای جهانی پس خواهد گرفت که در سال گذشته در ماه هایی از سال فروش نفت به کمتر از 500 هزار بشکه در روز هم رسیده بود و این شرایط برای اولین بار در دولت یازدهمو دوازدهم پیش آمده بود.

 

ژنرال زنگنه؛ از ادعا تا واقعیت

این ادعای زنگنه مبنی بر پس گرفتن بازارهای نفتی کشور همچنان بر مبنای برداشته شدن تحریم هاست و ظاهراً دولت دوازدهم و ژنرال زنگنه همچنان تلاشی برای دور زدن تحریم ها انجام نمی دهد.

دولت نهم و دهم نیز با مشکلات زیادی در تحریم نفت مواجه بود اما تیم قوی برای دور زدن تحریم ها در آن دولت باعث شده بود که تحریمهای نفتی مانند امروز به مردم فشار وارد نکند و مشکل فروش نفت تا حد زیادی با دور زدن تحریم ها برطرف شده بود.

بیژن نامدار زنگنه به خاطر سابقه طولانی در مدیریت کلان اجرایی و بیش از ۲۸ سال حضور در وزارتخانه‌های دولت‌های مختلف در کشور به «شیخ الوزرا» مشهور شد وکار به جایی رسید کهسیاسیون برای دفاع از عملکرد زنگنه لقب ژنرال را به او دادند.

دیدگاه زنگنه به فروش نفت در شرایط تحریمی مبنی بر باز شدن درهای تحریم به روی کشور و فروش نفت مستقیم به مشتریان در دنیا حاکی از آن است که ژنرال مرد دور زدن تحریم ها نبوده و تنها در شرایط عادی توانایی فروش نفت را دارد.

پیش از این نیز در بهمن ماه گذشته ۷۲ نفر از نمایندگان مجلس در نامه ای، نسبت به عملکرد زنگنه اعتراض کرده و عنوان کرده بودند که زنگنه نه‎ تنها اهتمام عملی برای مقابله با تحریم‎ها ازخود بروز نداده است بلکه تقریبا همه روزنه‎های موجود جهت بی‎اثر کردن تحریم‎ها را خواسته یا ناخواسته مسدود کرده است.

آنچه که مشخص است زنگنه ژنرال روزهای تحریم و سختی فروش نفت نیست؛ در شرایطی که کشور در تحریم ها هم توانسته است تا حدود 2 میلیون بشکه نفت را نیز با دور زدن تحریم ها به فروش برساند، ژنرال همچنان امیدوار است تحریم ها برداشته شده تا نفت ایران به فروش برسد.

مشخصا با سستی در این مسیر ضرر ناشی از عدم فروش نفت به ویژه از میادین مشترک به مردم خواهد رسید و زمانی که درآمدهای نفتی کشور محقق نشود، طبیعتاً فشار آن به افراد ضعیف و مردم کم درآمد جامعه خواهد بود.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر