logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۰
[ شناسه خبر : ۱۴۲۲۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
اقدام قابل تامل وزارت فرهنگ و ارشاد؛

نوبت به جشنواره‌های مذهبی رسید؛ پول ارشاد تمام شد!

نوبت-به-جشنواره‌های-مذهبی-رسید؛-پول-ارشاد-تمام-شد!

در حالی که امسال جشنواره‌ها و برنامه‌های مختلفی از  طرف فرهنگ و ارشاد استان زنجان برگزار شده اما وقتی نوبت جشنواره ملی شکوه شکیبایی رسید گفته می‌شود که این جشنواره به دلیل مشکلات مالی قرار نیست به سال ششم برسد.

به گزارش موج رسا; جشنواره شکوه شکیبایی از مهمترین جشنواره‌های استان زنجان است که هر ساله در سالروز میلاد حضرت زینب (س) برگزار می‌شود،این جشنواره از سال 93 با حضور وزیر وقت فعالیت خود را آغاز کرد و امسال قرار بود ششمین دوره این جشنواره برگزار شود.

نخستین جشنواره ملی حضرت زینب(س) که با برنامه‌ریزی مناسبی و در قالب برنامه مشاعره برگزار شد، مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفت و شعرای مطرح کشوری و استانی با حضور اسماعیل آذر به عنوان میهمان ویژه این جشنواره، شرکت کردند.

دومین جشنواره شکوه شکیبایی نیز در سال 94 با شور بیشتری و پیرامون زندگی و ابعاد مختلف شخصیت حضرت زینب (س) در چهار بخش مقاله ‌نویسی فارسی، شعر، داستان، دلنوشته فارسی و ترکی برگزار شد.

علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره آثار خود را  در پنج بخش شعر نو، شعر کلاسیک، داستان کوتاه، داستان بلند و مقاله ادبی و پژوهشی ارسال کرده و تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی هنری در زمینه سیره و شخصیت این بانوی بزرگ اسلام تجلیل شدند.

سومین جشنواره شکوه شکیبایی به صورت ملی در چهار بخش مقاله نویسی فارسی، شعر، داستان و دل نوشته فارسی و ترکی برگزار شد.

 

*شکوه شکیبایی بین المللی نشد

در جشنواره سوم بین‌المللی شدن این جشنواره مطرح شد اما نه تنها در سال بعد بلکه در سال‌های بعد از آن نیز زمینه بین‌المللی شدن جشنواره فراهم نشد..

چهارمین جشنواره ملی حضرت زینب(س) با عنوان شکوه شکیبایی نیز با دریافت 719 اثر یکی از جشنواره‌های مورد استقبال استان‌های مختلف کشور بود،در این جشنواره از ٢٩ استان کشور با وجود اینکه فقط در فضای مجازی تبلیغات انجام شده بود،شرکت کردند.

پنجمین جشنواره اما با حال و هوای دیگری و با عنوان آواها و سرودها برگزار شد، در این جشنواره ۶۰ گروه در بخش گروهی و ۴۰ نفر در بخش انفرادی رقابت کردند.

در مجموع ۱۰۵ اثر از ۲۰ استان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که از بین آن ‌ها ۷ نفر در بخش انفرادی برگزیده، ۸ نفر موفق به دریافت تندیس و گروه‌های شایسته تقدیر و برگزیده معرفی شدند.

 

*فراخون ششمین جشنواره منتشر نشد

امسال جشنواره شکوه شکیبایی در ایستگاه ششم قرار گرفته است اما با وجود اینکه چند روزی به 11 دی ماه،سالروز ولادت حضرت زینب (س) باقی مانده است هنوز خبری از برگزاری این جشنواره نیست و گفته می‌شود که وزارت فرهنگ پولی برای برگزاری این جشنواره نداده است.

مسئولان فرهنگ و ارشاد در حالی حرف از بین‌المللی شدن این جشنواره می‌زدند که اکنون توانایی ملی برگزار کردن آن را هم ندارند و با این حساب معلوم نیست در سال‌‌های آینده نیز شاهد برگزاری این جشنواره باشیم.

در این میان بهانه کمبود اعتبارات باعث شده تا جشنواره‌های ملی نیز دستخوش تغییر شود و در این راستا سئوالی که می‌شود از مسئولان فرهنگ و ارشاد پرسید این است که چرا کیسه وزارت فرهنگ و ارشاد فقط در خصوص این جشنواره مذهبی ته کشیده است؟

یکی از مسئولان فرهنگ و ارشاد استان زنجان در این زمینه به موج رسا گفته است که تا این لحظه قرار برعدم برگزاری این جشنواره است چرا که پولی برای برگزاری آن دریافت نکرده‌ایم.

گزارش از: ملکناز نجفی

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر