logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۰۷
[ شناسه خبر : ۱۴۲۱۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
عقبگرد به روش تدبیر و امید؛

نوش دارو بعد از مرگ سهراب/ طرح اقدام ملی مسکن یا تحفه روحانی برای دولت سیزدهم؟

نوش-دارو-بعد-از-مرگ-سهراب-طرح-اقدام-ملی-مسکن-یا-تحفه-روحانی-برای-دولت-سیزدهم؟-

با اینکه دولت روحانی با سیاسی کاری بیشتر طرح‌های اقتصادی دولت قبل را بدون بررسی کنار گذاشت اما بعد از سالها با شرمندگی همان طرح‌ها را با تغییر اسامی اجرا کرد.

 

به گزارش موج رسا; طرح مسکن مهر، سهمیه بندی بنزین و پرداخت یارانه تنها نمونه‌های از طرح‌های اقتصادی دولت قبل هستند که دولت روحانی با حمله به این طرحها همه آنها را کنار گذاشت و حتی با تعابیری نامناسب به دنبال آن بود تا خدمات مثبت را زیر سوال ببرد اما با رسیدن به سالهای پایانی عمر دولت با تغییر نام به همان طرحها برگشت. این نشان می‌دهد که هیاهوی وزرای روحانی و اصلاح طلبان در خصوص طرح های موفق اقتصادی دولت قبل تنها جنبه تخریب داشته است.

دولت تدبیر و امید از زمان روی کار آمدن بارها انتقادت زیادی را متوجه مسکن مهر می‌کرد و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی وقت با مزخرف دانستن این طرح اعلام کرد که قصد دارد با اجرای طرح مسکن اجتماعی گامی اساسی در این حوزه بردارد اما بعد از گذشت سالها طرح مسکن اجتماعی در حد حرف باقی ماند.

وضعیت نابسامان بازار مسکن هر سال در دولت تدبیر و امید شدت می‌گرفت به طوری که به یکباره قیمت مسکن در پایتخت و استانها افزایش چند برابری را تجربه کرد، بیشتر کارشناسان دلیل این افزایش های سرسام آور را بی‌برنامگی دولت در حوزه مسکن می‌دانستند و تاکید داشتند که دولت نتوانسته در این سالها به نیاز مردم پاسخ دهد.

نوش دارو بعد از مرگ سهراب

بعد از کنار رفتن عباس آخوندی از دولت و روی کارآمدن وزیر جدید زمزمه‌های طرح دولت برای مسکن به گوش رسید اما بیشتر کارشناسان این تصمیم دولت را به نوعی نوش دارو بعد از مرگ سهراب تعبیر می‌کردند چرا که درخواست خرید مسکن به خصوص توسط قشر متوسط و پایین جامعه سالهاست بی پاسخ مانده و این به نوعی یک نابسامانی بزرگی را در این حوزه ایجاد کرده است.

بالاخره با اقدام دیرهنگام دولت طرح اقدام ملی مسکن رنگ واقعیت گرفت و ثبت‌نام ها نیز در برخی استانهای کشور آغاز شد، با اینکه دولت عنوان می‌کند که این طرح به قصد کمک به اقشار پایین جامعه برای خانه دار شدن اجرا می‌شود اما درصد سود تسهیلات این طرح، میزان اقساط پرداختی و میزان پولی که قرار است متقاضیان در ابتدا برای دریافت این واحدها پرداخت کنند نشان می‌دهد که شاید نیازمندان واقعی توان دریافت این واحدها را نداشته باشند.

طبق نظر برخی کارشناسان فرقی که مسکن مهر با طرح اقدام ملی مسکن دارد این است که مسکن مهر به راحتی توسط اقشار پایین جامعه قابل دریافت بود اما طرح اقدام ملی مسکن بیشتر طرحی برای اقشار نسبتا برخوردار است.

عرضه و تقاضا در این حوزه بالانس نشد

مسعود بیات منش مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا، دو عامل را موجب افزایش قیمت مسکن در کشور عنوان کرد و گفت: یکی از این دلایل عدم اتمام پروژه مسکن مهر بود که این موجب شد تا دولت بخشی از توان خود را در این موضوع به کارگیری کند.

بیات منش با بیان اینکه عدم انبوه سازی و ورود بخش خصوصی به حوزه مسکن و بروز رکود از سال 91 از دیگر عوامل تاثیرگذار در این زمینه بود، افزود: در حالی که در سال 91،حدود 7 هزار پروانه در زنجان صادرشده بود اما از سال 92 تا اوایل سال 96 تنها یک هزار و 500 پروانه در این زمینه صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: رکود طولانی و سایر عوامل یاد شده موجب شد تا عرضه و تقاضا در این حوزه بالانس نشده و با افزایش تقاضا مواجه شویم.

این مسئول بیان داشت: در حالی که سالانه حدود 5 هزار واحد در زنجان باید احداث می‌شد اما در طول چند سال گذشته مسکنی در استان ساخته نشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در پاسخ به سئوالی که به نظر می رسد ظرف دو سال آینده طرح دولت برای مسکن به اتمام نرسد، گفت: چون یک طرف موضوع در حوزه مسکن ملی مردم هستند و دولت به عنوان تسهیلگر وارد شده است، دولت بعدی نیز این کار را ادامه می دهد.

بیات‌منش با بیان اینکه در پروژه های ملی دولت زمین را در اختیار پروژه قرار می دهد که خوشبختانه در زنجان نیز زمین به اندازه کافی وجود دارد، افزود: دو ضلع دیگر ساخت مسکن نیز سازنده و متقاضی هستند که این مثلث در زنجان کامل است.

وی با اشاره به پرداخت 100 میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده از سوی بانک مسکن به متقاضیان، گفت: سهم آورده نیز 150 میلیون تومان است.

این مسئول بیان داشت: کار شدنی است چرا که  پروژه های زنجان سهل ساخت بوده و ما به دنبال ساخت مجتمع های مسکونی نیستیم بلکه پروژه های چند خانواری را برای مردم می سازیم که تنها یک سال زمان لازم دارد.

خوشبینی مردم به مسکن مهر دلیل استقبال از مسکن ملی

بابا پور کارشناس حوزه مسکن و مدیرکل اسبق راه و شهرسازی استان زنجان نیز در این زمینه معتقد است: طرح اقدام ملی مسکن توسط راه و شهرسازی تدوین شده و قرار است عملیات اجرایی احداث 400 هزار واحد آغاز شود که بنیاد مسکن متولی ساخت 100 هزار مسکن است.

وی با بیان اینکه کار مسکن کار فرابخشی بوده و دستگاه خاصی متولی آن نیست، گفت: نمی شود بنیاد مسکن و راه و شهرسازی صفر تا صد کار را انجام دهند.

این کارشناس شهری با اشاره به مشکلات ساخت مسکن، خاطرنشان کرد: تهیه زمین، صدور پروانه، اخذ مجوزهای لازم، تراکم و سطح اشغال و پروسه عملیات اجرایی زمانبر است.

باباپور گفت: در صورتی که فعالیت ساخت طرح ملی مسکن استارت بخورد ظرف سه سال آینده می توان امیدوار به ساخت آن بود اما در ظرف یک ساله محقق نمی شود.

وی بیان داشت: محدودیت‌های پیمانکاری، قیمت تمام شده و عدم ثبات بازار در پروژه مسکن تاثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس با بیان اینکه هر ساله 800 تا یک میلیون نفر در کشور متقاضی مسکن هستند، ادامه داد: اگر چه مسکن مهر این تب و تاب را گرفت اما رکود موجود موجب افزایش تقاضا شد.

باباپور با بیان اینکه هجوم مردم به ثبت نام مسکن نشان از عملکرد، انتخاب محل مناسب و خوشبینی مردم به مسکن مهر بود، افزود: این امر نشان دهنده نیاز مردم به واحدهای مسکونی است.

مسکن اجتماعی وزیر سابق در حد حرف باقی ماند

حسین محمودی اصل ، کارشناس اقتصادی نیز در این زمینه معتقد است: پس از احداث مسکن مهر در کشور، دولت جدید انتقاداتی به آن وارد کرد اما طرح جایگزینی نیز ارائه نکرد.

وی با بیان اینکه بحث مسکن اجتماعی وزیر سابق در حد حرف باقی ماند، افزود: عملا هیچ اتفاقی در سال های اخیر در حوزه مسکن رخ نداد و حتی شاهد رکود طولانی در این زمینه بودیم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه سال های سال در زمینه مسکن دچار خلا بودیم، افزود: اعتقاد بر این بود که دولت نباید به عنوان مجری وارد شود اما می توانست به عنوان تسهیل گر وارد عمل شود.

محمودی اصل خاطرنشان کرد: دولت باید شرایطی را مهیا می کرد تا مثلت متقاضیان، انبوه سازان و دولت تشکیل شده و مسکن در کشور احداث شود که متاسفانه این کار نیز عملیاتی نشد.

وی گفت: در سال های گذشته فرصت ها را از دست دادیم و به جایی اینکه سالانه 900 هزار واحد مسکونی ساخته شود 400 هزار واحد ساخته شد که با توجه به نیاز کشور با کمبود مسکن مواجه شدیم.

این استاد دانشگاه بیان کرد: از طرف دیگر در خصوص هدایت نقدینگی ناموفق بودیم و این موضوع سبب شد تا افراد سوداگر و برخی سرمایه گذاران بخش بزرگی از مسکن ها را در اختیار بگیرند به طوری که 70 درصد معاملات به سمت سرمایه گذاری و سوداگری رفت و مصرف کننده واقعی از گردونه خارج شد.

محمودی اصل طرح ملی اقدام مسکن را قول وزیر عنوان کرد و گفت: می توان از تجربه مسکن مهر در این زمینه استفاده کرد اگر چه خیلی دیر شده است.

وی با اشاره به اینکه دارایی های دولت 7 برابر میزان نقدینگی است، افزود: بخش بزرگی از نقدینگی دولت در قالب زمین است که اگر این زمین ها شناسایی شود بخش اعظم تورم کنترل می شود.

این روزها با ثبت نام طرح اقدام ملی در عرض کمتر از نیم ساعت ظرفیت‌ها پر می‌شود که این نشان می‌دهد بی برنامگی در حوزه مسکن به جایی رسیده که مردم به طرح اقدام نیز راضی هستند هرچند که گفته می‌شود نیمی از ثبت نام کنندگان شرایط لازم را ندارند و در این میان برخی سودجویان و دلالان قصد دارند با گرفتن این مسکن ها نابسامانی جدیدی را در حوزه مسکن ایجاد کنند.

باید دید که دولت توانایی اتمام طرح اقدام ملی را در عمر باقی خود دارد یا اینکه آن را به عنوان تحفه برای دولت بعد از خود به یادگار خواهد گذاشت و مردم باید چشم انتظار اقدام برای تکمیل باشند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر