logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۹
[ شناسه خبر : ۱۴۱۸۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
در گفت‌وگو بامعاون دانشگاه زنجان مطرح شد؛

عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد/ تحریم‌ها پای صنعت را به دانشگاه‌ها باز کرد

عدو-شود-سبب-خیر-اگر-خدا-خواهد-تحریم‌ها-پای-صنعت-را-به-دانشگاه‌ها-باز-کرد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان با اشاره به فرصت‌هایی که تحریم در کشور ایجاد کرده است، گفت: تحریم‌ها زمینه کاربردی شده پایان‌نامه‌های دانشجویی را ایجاد کرد و اکنون صنایع به سمت این پایان نامه‌ها سوق پیدا کردند.

جمال داودی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا;با اشاره به اینکه کارهای پژوهشی به دو نوع است، اظهار کرد: اثر برخی از پژوهش ها در زمان کمی مشخص می‌شود اما از هر پژوهشی نباید انتظار داشت که بلافاصله آثار آن نمایان شود.

وی با اشاره به اینکه کریستال مایع در سال 1888 اختراع‌شد و استفاده گسترده از این ماده در سال 1971 اتفاق افتاد، ابراز کرد: فرض به نتیجه رسیدن پژوهش‌ها در مدت‌زمان یک فکر عوام‌فریبانه است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان با اشاره به پژوهش‌هایی که انتظار می‌رود نتایج آن‌ سریع مشاهده شود، تصریح کرد: این پژوهش‌ها در حوزه فنی و مهندسی و کشاورزی است.

وی بابیان اینکه پایان‌نامه‌های دانشگاه‌ها در رشته‌های فنی و مهندسی و کشاورزی بسیار کاربردی است، عنوان کرد: برای اینکه پایان‌نامه‌ها منجر به تولید محصول شود باید سرمایه‌گذاری بر روی این پایان‌نامه‌ها انجام شود.

داودی با اشاره به اینکه اکثر نتایج پایان‌نامه‌های دانشجویی کاربردی است خاطرنشان کرد: تعداد بسیار بالایی از پایان‌نامه‌های دانشجویی در رشته‌های فنی و مهندسی، کشاورزی، علوم انسانی و علوم پایه قابلیت تبدیل به فناوری و محصول را در مدت زمان بسیار کم را دارند که این اتفاق منوط به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها است.

وی بابیان اینکه دانشگاه سرمایه‌گذار نیست و وظیفه اصلی‌اش پژوهش و فناوری ایست افزود: برای تولید محصول و ایجاد فناوری نیاز به سرمایه‌گذاری کارخانه یا یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی است.

معاون پژوهشی دانشگاه زنجان بابیان اینکه تا زمانی که سرمایه‌گذار  صنایع به‌راحتی نمونه مشابه محصول را وارد می‌کنند تمایلی به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها را ندارند ادامه داد: هیچ سرمایه‌گذاری ریسک سرمایه‌گذاری پایانه‌های دانشجویی را نمی‌کند.

وی بابیان اینکه اخیراً به دلیل تحریم‌هایی که از طرف استکبار جهانی اتفاق افتاده صنایع نمی‌تواند مواد اولیه وارد کنند افزود: اکنون به دلیل تحریم‌ها صنایع به سمت کاربردی کردن پایان‌نامه‌های دانشجویی رو آورده‌اند.

داوی با اشاره به اینکه به دلیل مراجعه صنایع پایان‌نامه‌هایی که چندین سال قبل انجام‌شده اکنون کاربردی شده است تصریح کرد: اکنون با مراجعه صنعت به این پایان‌نامه‌ها در راستای کاربردی کردن آنها قدم برداشته شده است.

وی با اشاره به اینکه اگرچه تحریم برای کشور مشکلاتی را به وجود آورده است بیان کرد: اکنون فرصت خوبی برای کاربردی کردن پایان‌نامه‌ها به وجود آمده و فرصت بسیار خوبی برای جامعه ایجاد کرده است.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر