logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۵
[ شناسه خبر : ۱۴۱۵۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

پارسال تشکر امسال سکوت

پارسال-تشکر-امسال-سکوت

وضعیت خوب هوای سال گذشته پایتخت مدیران شهری را آنچنان ذوق‌زده کرد که این وضعیت را ناشی از مدیریت اصلاح‌طلبانه خود دانستند و دست به تقدیرو تشکر از همدیگر زدند، اما در روزهای خاکستری امسال سکوت را به اظهارنظر ترجیح دادند.

به گزارش موج رسا; روز از نیمه دوم سال 97 گذشته بود، که علی پیرحسن‌لو مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با ذوق‌زدگی به مقایسه وضعیت هوای پایتخت در سال 97 نسبت به سال 96 پرداخت.

 وی با وجود اینکه از وضعیت بارندگی‌ها و وزش باد مناسب نیمه دوم سال آگاه بود وضعیت خوب هوای زمستان پایتخت را فراتر از تاثیرات جوی و ناشی از مدیریت اصلاح‌طلبانه شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: پارسال 13 روز از همین مدت کیفیت هوای از مرز سلامت عبور کرده بود و معتقدم مدیریت اصلاح‌طلبانه در شهرداری تهران یعنی همین کارهای سنجش‌پذیر، کم هزینه و اثربخش و زودبازده بود.

این در حالی است که در سال 97 تنها 17 روز هوای پاک  به ثبت رسیده است که آن‌هم به مدد باد و باران بود.

تقدیر و تشکر از مدیریت اصلاح‌طلبانه تا اوائل سال 98 هم ادامه داشت و اردیبهشت ماه امسال، عیسی کلانتری در نامه‌ای به پیروز حناچی شهردار تهران، با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران بر اساس گزارش‌های اداره کل محیط زیست استان تهران که وضعیت بسیار مناسبی در مقایسه با سال ۹۶ داشته داشت، اظهار داشت: بخشی از کیفیت هوا مرهون نزولات رحمت الهی در بهبود شرایط جوی سال گذشته بوده و بخشی از آن نتیجه تلاش‌های گسترده‌ای است که ذیل قانون هوای پاک پذیرفته است که بدون تردید با مساعدت جنابعالی و اعضای شورای محترم شهر به اجرا گذاشته شده است و جای بسی تشکر و قدردانی دارد.

کلانتری همچنین در این نامه با اشاره به نام معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از وی نیز به دلیل رویه زیست‌محیطی در بهبود کیفیت هوا تشکر کرد و به مواردی چون اجرای طرح LEZ، به‌روز‌رسانی طرح ترافیک تهران و برخورد با خودروهای دودزا و ... اشاره کرده و از اقدامات انجام شده در این حوزه تشکر کرده بود.

ذوق‌‌زدگی از وضعیت هوا آنچنان اعتماد به نفس مدیران شهری را بالا برد که از تابستان سال‌جاری اجرای «طرح جدید کاهش» را کلید زدند، طرحی که نه به کاهش آلودگی منجر شد و نه ترافیک را در شهر تهران کاست.

 این در حالی است که پورسیدآقایی معاون سابق شهردار تهران این طرح را بسیار موثر دانسته و گفته بود که از ابتدای آغاز این طرح نتایج خوبی را در زمینه کاهش آلودگی و ترافیک شاهد بودیم.

بر خلاف این ادعا طرح کاهش نه تنها در تابستان نتوانست وضعیت آلایند‌ه را کنترل کند و حتی یک روز از نیمه اول سال هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای همه گرو‌‌ه‌ها قرار گرفت که در نیمه دوم سال هم که وضعیت هوای تهران تا امروز در حدود 3 هفته در شرایط بحرانی قرار گرفت، کمکی به بهبود کیفیت هوا نکرد.

مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تنها هدف اجرای طرح کنترل آلودگی هوا را کاهش میزان انتشار آلاینده‌های دانسته که منشاء آن ترافیک و تردد خودرو‌ها در پایتخت است.

*روسیاهی آلودگی هوا در سال 98 برای کدام مسؤول

اکنون که رو سیاهی مدیریت آلودگی هوا به روی مدیران مانده‌ است، زهرانژاد بهرام، عضو شورای شهر تهران توپ آلودگی هوا را به زمین محیط زیست انداخته و با اشاره به اینکه براساس قانون هوای پاک، شهرداری و وزارت کشور موظف به همکاری با سازمان محیط زیست هستند، گفت: تاکنون اقدامات سازمان محیط زیست جهت مقابله با آلودگی هوا پاسخگو نبوده است و این سازمان به نظرم در این زمینه عملکردی ضعیف دارد.

این عضو شورای شهر تهران بیان داشت: شهرداری در مقابله با آلودگی هوا نمره خوبی دارد و در حوزه کنترل معاینه فنی خودروها و محدود کردن تردد خودروها با اجرای طرح‌های ترافیکی جدید، گام‌های مؤثری جهت مقابله با آلودگی هوای پایتخت برداشته است.

نژاد بهرام حتی فراموش کرده است که محیط زیست یک دستگاه نظارتی است و نقش اجرایی در حوزه اجرای آیین نامه‌های قانون‌هوای پاک ندارد و تنها مسؤول  تجزیه و تحلیل (آنالیز) مستمر سوخت مصرفی کشور، ارائه گزارش سالانه آلودگی هوا و شناسایی، پایش و ارائه برنامه سنجش آلودگی هوا را بر عهده دارد.

شینا انصاری  مدیر سابق دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: سازمان محیط زیست یک دستگاه حاکمیتی و نظارتی است که باید به عنوان ناظر عالی برکار دستگاه‌ها بر مبنای قانون هوای پاک نظارت داشته باشد نه اینکه توقع داشته باشیم این دستگاه یک تنه بدون امکانات مشکلات محیط زیست را حل کند.

شاخص آلودگی هوا در حال حاضر بر روی عدد 113 قرار گرفته و هوای پایتخت آلوده است همچنین این شاخص طی 24 ساعت گذشته بر روی عدد 109 قرار داشت و هوا ناسالم بود.

تهران از ابتدای سال 25 روز هوای پاک، 194 روز هوای سالم، 52 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و 4 روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال پیش، تهران 15 روز هوای پاک، 218 هوا سالم و 42 روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، آلودگی هوا در هفته آینده ادامه خواهد داشت.

حال باید منتظر ماند و دید که مدیران شهری در سایه فراموشی مدد باد و باران در سال گذشته در کنترل آلودگی‌ها آیا باز هم با این فرار رو به جلوی خود ادامه دهند./فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر