logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۰
[ شناسه خبر : ۱۴۱۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
موج رسا گزارش می‌دهد؛

ناکارآمدی مدیریت شهری برای ساماندهی دست‌فروشان زنجانی/قانون حامی دستفروشان مجری ندارد

ناکارآمدی-مدیریت-شهری-برای-ساماندهی-دست‌فروشان-زنجانی-قانون-حامی-دستفروشان-مجری-ندارد

درحالی‌که قوانین جمهوری اسلامی ایران از مشاغل کوچک و دست‌فروشان حمایت می‌کند عدم مدیریت درست در حوزه خدمات شهری باعث شده است که دست‌فروشان از حقوق خود محروم باشند.

به گزارش موج رسا; دست‌فروشی یک از مشاغلی است که در کل جهان به‌عنوان یک شغل شناخته‌شده است و متناسب با این شغل در کشورهای مختلف برای این افراد جایگاه اجتماعی تعریف‌شده و در همین راستا است که 24 آبان ماه به‌عنوان روز جهانی دست‌فروش در تقویم جهانی نام‌گذاری شده است.

در جهان به دلیل به رسمیت شناختن این شغل محل‌هایی نیز برای ارائه خدمات دست‌فروشان در نظر گرفته‌شده است که مسئولین مدیریت شهری زنجان نیز ادعای انجام کار هایی ازاین‌دست رادارند؛ ولی در عمل، عملکرد مدریت شهری در این حوزه به‌هیچ‌عنوان قابل دفاع نیست.

با توجه به ماده 16 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، وظیفه شهرداری‌ها است که در راستای ساماندهی درست و مناسب این قشر امکانات لازم را مهیا کنند. شهرداری‌ها موظف‌اند به‌منظور بالا بردن امکان دسترسی تولیدکنندگان کوچک و متوسط ایرانی به بازار مصرف و ایجاد امنیت برای فروشندگان کم سرمایه با استفاده از زمین‌های متعلق به خود و یا وزارت راه و شهرسازی، مکان‌های مناسبی برای عرضه کالاهای تولید داخل آماده نماید؛ و بر مبنای قیمت تمام‌شده به صور روزانه، هفتگی و ماهانه به متقاضیان اجازه عرضه کالاهای ایرانی را بدهد.

قوانین بسیاری برای حمایت از دست‌فروشان وجود دارد که توسط مسئولین نادیده گرفته‌شده‌اند. این قوانین شامل اصل 3،43،46 و 47 قانون اساسی کشور، قانون بهبود مستمر محیط و کسب‌وکار، دستورالعمل اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی  و... است که تعداد این قوانین به بیش از 10 مورد می‌رسد.

با توجه به قوانین کشور و برخی از قوانین بین‌المللی که برای ساماندهی دست‌فروشان الزام‌آور هستند در کشور ایران هنوز دست‌فروشی به‌عنوان یک شغل در نظر گرفته نمی‌شود و شهر و استان زنجان نیز متأثر از این فضای فکری کشور است.

دست‌فروشی این روزها در زنجان شرافتمندانه‌ترین راهی است که افراد فقیر کم درامد و سرپرستان خانوار برای گذران زندگی خود انتخاب کرده‌اند و برخورد غلط یا عدم مدیریت درست در حوزه خدمات شهری می‌تواند دست‌فروشان را به آسیب‌ها اجتماعی حاصل از بیکاری یا نداشتن جایگاه اجتماعی بکشاند.

حمیدرضا حمیدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا، با اشاره به اینکه اگر ساماندهی دست‌فروشان انجام شود و دست‌فروشی در محل خود انجام شود بخشی از سرزندگی فضای شهری محسوب می‌شود، اظهار کرد: یکی از مزایای فعالیت دست‌فروشان ارائه خدمات ارزان به مشتری‌ها است.

وی بابیان اینکه من به‌شدت مایل هستم دست‌فروشی در سطح شهر انجام شود، ابراز کرد: این کار باید با شرایط خود صورت گیرد.

رئیس شورای شهر با اشاره به اینکه دست‌فروشی نمی‌تواند در هر فضایی انجام شود و باید در محل خود صورت گیرد، تصریح کرد: ساماندهی و توانمندسازی دست‌فروشان در کمیسیون خدمات شهری مطرح‌شده است و در این جلسه مکان‌یابی برای ایجاد بازارهای شبانه در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه محل‌هایی نیز برای بازارهای شبانه پیشنهاد و تائید شد ولی متأسفانه این طرح اجرانشده است، ادامه داد: بنده نیز تا الان پیگیر نبوده‌ام که چرا این طرح‌ها اجرانشده است.

حمیدی بابیان اینکه محل‌های در نظر گرفته‌شده در نقاط مختلف شهر بود و پراکندگی این بازارها در سطح شهر رعایت ‌شده بود، عنوان کرد: محل‌های در نظر گرفته‌شده برای استقرار دست‌فروشان محل‌هایی بود که برای مردم نیز مشکل ایجاد نمی‌کرد و پتانسیل ارائه خدمت را داشتند.

غلامرضا احمدی معاون شهردار زنجان نیز با اشاره به وضعیت اقتصادی جامعه، افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه، افرادی که درگذشته از طرق مختلف امرارمعاش می‌کردند و اکنون بسترهای امرارمعاش مانند گذشته فراهم نیست به دست‌فروشی روی آورده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برخی از صنوف و مشاغل فصلی در زمان اتمام فصل کاری خود رو به دست‌فروشی می‌آورند، افزود: دست‌فروشی با تمام شدن فصل کار های فصلی به‌طور خودکار افزایش می‌یابد.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان بابیان اینکه دست‌فروشی یکی از مسائل خاص است، ادامه داد: نوع ورود به این مسائل ممکن است تبعات اجتماعی مختلفی داشته باشد.

وی با اشاره به بازارهای روز شهر زنجان، ابراز کرد: بازارهای روزی که در نظر گرفته‌شده است، محل حضور دست‌فروشان است تا خدمات خود را در این بازارها ارائه کنند.

احمدی بابیان اینکه تعداد شهروندان و دست‌فروشانی که به جمعه باز برای دریافت و یا ارائه خدمات مراجعه می‌کنند بسیار قابل‌توجه است، تصریح کرد: جمعه‌بازار محلی است که قابلیت ارائه خدمات در طول هفته را دارد و برخی از هفته‌ها دوشنبه‌بازار نیز در همان محل جمعه‌بازار برقرار است.

وی بابیان اینکه محل‌هایی را برای میوه‌فروشان سیار در نظر گرفته‌ایم، افزود: برای اجرای این طرح‌ها نیز مشوق‌هایی در نظر گرفته‌ایم که به‌مرورزمان انجام می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان با اشاره به اینکه به دنبال راه‌اندازی بازارهای شهری هستیم، عنوان کرد: همکاران ساماندهی مشاغل شهری بر روی طرح بازار شبانه در حال مطالعه هستند تا حداقل شب‌ها در یک نقطه از شهر بتوانیم بازار شبانه را فعال کنیم.

وی بابیان اینکه بیشترین مشکل شهرداری در راه اندازی بازار شبانه انتخاب محل مناسب است، ادامه داد: به‌محض انتخاب محل بازار شبانه این طرح اجرا می‌شود.

احمدی بابیان اینکه شهرداری به هر میزان که برای ساماندهی و توانمندسازی دست‌فروشان ورود می‌کند با مخالفت و عدم استقبال صنوف مواجه می‌شویم، خاطرنشان کرد: به‌هیچ‌عنوان دست‌فروشی از طرف افرادی که دارای محل مشخص و پروانه کسب‌وکار هستند مورد تائید قرار نمی‌گیرند.

وی با اشاره به پارک بازار خیام، بیان کرد: این محل در جهت ساماندهی دست‌فروشان و عرضه پرندگان در نظر گرفته‌شده است.

معاون خدمات شهری با اشاره به اینکه 10 محل برای حضور وانت‌بارها و دست‌فروشان در نظر گرفته‌شده است، عنوان کرد: با حضور دست‌فروشان و وانت‌بارها در محل‌های در نظر گرفته‌شده شهرداری نیز متناسب با حضور این افراد در محل‌های در نظر گرفته‌شده خدمات ارائه‌شده در این محل‌ها افزایش خواهد یافت.

وی بابیان اینکه روزهای پنجشنبه حاشیه مزار بالا و پایین محل مناسبی برای دست‌فروش است، افزود: اگر دست‌فروشان در این محل‌ها سد معبر نکنند و مانع تردد مردم نباشند سعی در ساماندهی دست‌فروشان در این محل داریم.

احمدی بابیان اینکه محل‌های در نظر گرفته‌شده برای دست‌فروشان گلشهر، انصاریه، شهرآرا، پارک علم و فرهنگی و... است، افزود: محل‌هایی را سازمان مشاغل شهری در نظر گرفته است اگر مورد تائید باشد بازارهای روز در این محل‌ها برقرار می‌شود.

با اینکه هم قاون برای دست فروشان مواردی را لحاظ کرده و هم مدیریت شهری در زنجان ادعای حمایت از این قشر زحمت کش را دارد اما کنون اقدام منسجمی در این خصوص در زنجان صورت نگرفته است، با اینکه شورای شهر عنوان می‌کند که محلهایی برای ساماندهی دست فروشان تعیین شده اما تعلل در ساماندهی نشان می‌دهد که یک جای کار در شهرداری زنجان می‌لنگد و باید شهردار زنجان در این زمینه به صورت جدی وارد شود//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر