logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۳
[ شناسه خبر : ۱۴۱۴۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]

لبوفروشی که ولی‌نعمت اصلاح‌طلبان شد!

لبوفروشی-که-ولی‌نعمت-اصلاح‌طلبان-شد!

"علی مطهری" به تازگی در سخنانی ادعا کرده است که شورای نگهبان در فرایند استیضاح‌ها به برخی از نمایندگان فشار آورده که امضایتان را پس بگیرید وگرنه ردّ صلاحیت می‌شوید.

به گزارش موج رسا; خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

ادعای مطهری درباره فشار شورای نگهبان به برخی نمایندگان!

علی مطهری، از نمایندگان مجلس، اخیراً طی اظهاراتی در کنگره حزب همبستگی گفته است: در قانون اساسی ما مجلس جایگاه و قدرت خوبی دارد به طوری که می‌تواند وزرا و رئیس‌جمهور را عزل کند اما در عمل باید ببینیم که آیا مجلس این قدرت را دارد یا نهادهای انتصابی چنان در مجلس سایه می‌اندازند که عملا می‌توانند مجلس را منحل کنند و در بسیاری از جاها اراده خودشان را حاکم می‌کنند.

به گزارش ایلنا، او می‌افزاید: به طور مثال نماینده می‌خواهد وزیر را استیضاح کند در این شرایط از جاهای مختلف به نماینده فشار می‌آورند؛ حتی در یکی از استیضاح‌های اخیر امام جمعه یکی از شهرها به مسئله ورود کرده و به نماینده گفته است که این کار را نکند. حتی می‌گویند از شورای نگهبان با نماینده تماس می‌گیرند که نماینده امضای خود را پس بگیرد و می‌گویند اگر این کار را نکنید، رد صلاحیتت می‌کنیم!

مطهری گفته است: در این شرایط ببینید که نماینده چقدر باید قدرت داشته باشد که در مقابل این فشارها بایستد و عملاً کاری نمی‌توان کرد با امضای یک استیضاح چنین حمله‌ای به نماینده شدت می‌گیرد که او مجبور می‌شود امضای خودش را پس بگیرد و عملاً مجلس نمی‌تواند در تصمیم‌گیری مستقل باشد و کار خودش را بکند.[1]

 

*بدیهیست که ادعای مطهری مبنی بر فشار شورای نگهبان به برخی نمایندگان، ادعای بسیار بزرگیست و در صورت عدم ارائه سند؛ تهمتی بزرگ به شورای نگهبان است.

مع‌الوصف بیان این نکته ضروریست که آقای مطهری کأنه در حال توجیه ترس برخی نمایندگان هستند و لام تا کام در این رابطه حرفی با مخاطب نمی‌زنند که نماینده بایستی تهوّر و شجاعت داشته باشد و غیر از مصالح عقلانی، در مقابل هر نوع فشاری بایستد چون پای منافع مردم در میان است.

حقیقتی که تبلور آنرا در شخصیت مرحوم شهید مدرّس بعنوان نماد یک نماینده تراز می‌توان دید.

ما قضاوت درباره اظهارات مطهری را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم...

 

**پس از واکنش‌ قاطع عباسعلی کدخدایی درباره پیگیری این ادعای کذب از طریق مراجع قانونی، علی مطهری‌ از اظهارات خود عقب‌نشست و در توییتی جدید نوشت که، نماینده این طور برداشت می‌کند که اگر (امضایش را) پس نگیرد ممکن است، رد صلاحیت شود!

***

لبوفروشی که ولی‌نعمت اصلاح‌طلبان شد!

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات و از فعالان ستادی جریان سیاسی خاص، به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا در اشاره به انتخابات پیش رو گفته است:

«مرز ما با اصولگرایان در این است که ما می‌گوییم مردم ولی نعمت ما هستند و آن‌ها ‌می‌گویند؛ مردم رعیت هستند. چون آن‌ها مردم را رعیت می‌دانند در نتیجه خود را کسی می‌دانند که این رعیت را باید هدایت کند. اصلاح طلبان می‌گویند مردم ولی نعمت‌اند و باید دنبال موضوعی مشروع برویم که آن‌ها می‌خواهند. من اصلاح‌طلب به این حرفی که می‌زنم باید اعتقاد داشته باشم و تصنعی حرف نزنم.»[2]

 

*قبل از موسوی‌لاری، ابراهیم اصغرزاده، دیگر فعال چپ نیز طی اظهاراتی عجیب در یک یادداشت مدعی شده بود که اصلاح‌طلبان نماینده قشر تهیدست و مستضعف جامعه هستند![3]

این ادعای عجیب در حالی است که آقایان نبایستی مخاطب را فاقد شعور و حافظه تاریخی فرض کرده و در این تصوّر باشند که مردم و افکار عمومی ایران فراموش کرده‌اند اصلاح‌طلبان چطور زمانی در همین نزدیکی مردم را "لشکر قابلمه بدست‌ها" می‌نامیدند که برای خرید مرگ موش و جارو هم صف می‌کشند!

مردم که فراموش نکرده‌اند...

اما آقای لاری حکما فراموش کرده روزگاری در دولت اول آقای روحانی که مصطفی ملکیان، از تئوریسین‌های اصلاحات سرمست از پیروزی اصلاح‌طلبان، درباره مردم نوشته بود:

«عوام‌الناس، چون خوشایند خود را از مصلحتشان، نمی‌توانند تشخیص دهند، از رییس جمهوری که 40 هزارتومان را در خانه‌شان می‌دهند، راضی‌اند و نمی‌فهمند که ممکن است چه خسارت‌ها و ظلم عظیمی در حقشان بشود...اکثر مردم در جهت تشخیص ندادن مصلحتشان مثل عوام‌الناس و کودکانند»![4]

و یا همینطور، اظهارات محمود سریع‌القلم (که گفته می‌شود مشاور رئیس‌جمهور روحانی است) که در ذم مردم گفته بود: راننده تاکسی یا یک لبوفروش دانشی درباره مسائل کشور ندارند![5]

آقای موسوی لاری چگونه پا بر این تاریخ محرز سیاسی گذشته و از این می‌گوید که اصلاح‌طلبان مردم را ولی‌نعمت می‌دانند؟!

و چگونه منکر این حقیقت می‌شود که صدای مظلومیت اکثریت مردم و مطالبات آنها همواره از حلقوم اصولگرایی بوده است که به گوش رسیده نه از جانب اصلاح‌طلبان. و این اصولگرایان بوده‌اند که همواره در مقابل تمام این توهین‌های اصلاح‌طلبان سپر بلای مردم شده‌اند.

برخی محافل تحلیلی معتقدند ژست مردم‌گرایی اصلاح‌طلبان و اصرار این روزهای آنها برای نزدیک شدن به طبقات پایین جامعه، آنهم پس از برجا گذاشتن یک کارنامه سراسر ناکارآمدی در مجلس، دولت و شورای شهر، از آنروست که مغز متفکر ستاد جریان سیاسی خاص با عنایت به اغتشاشات دیماه 96 و آبان 98 در این تصور است که «فتنه اقتصادی»در آستانه رخ دادن است و از آنجا که این فتنه با فریب اقتصادی صورت می‌گیرد؛‌ بایستی بتوان قشرهای ضعیف جامعه را مورد راهبری قرار داد تا در هنگام حضور در خیابان طبق فرامین ستاد اصلاحات عمل کنند و شعار "اصل نظام نشانه است" را سر بدهند.

آشکار است که اگر خواص در این صحنه حضور نداشته باشند و روشنگری نکنند؛ نه تنها آتش فتنه گُر خواهد گرفت بلکه فریب اصلاح‌طلبان برای نمایندگی تهیدستان نیز به کرسی خواهد نشست...

 

***

هشدار برای اِرباً اِربا شدن جامعه

آیت‌الله جوادی‌آملی: کتمان حق جامعه را ناآرام می‌کند

حضرت آیت‌الله جوادی آملی، مفسّر برجسته قرآن کریم؛ در برنامه تفسیر خود که روز سه‌شنبه گذشته از رادیو قرآن پخش شد؛ در توضیح آیات ششم تا هشتم سوره حجرات گفتند:

گزارش دروغ، خبر دروغ، رسانه‌های دروغین جامعه را ناامن می‌کند. مضطرب می‌کند. اینها جزو مرجفین هستند. در سوره مبارکه احزاب فرمود اینها که مرجف هستند و اگر دست برندارند به عذاب الهی دچار می‌شوند.

ایشان با اشاره به معنای کلمه اراجیف افزودند: خبری که جامعه را لرزان می‌کند جزو اراجیف است. مرجف یعنی کسی که گزارش‌های بی‌اساس نقل می‌کند... و لرزه و رجفه در جامعه ایجاد می‌کند. اینها امنیت جامعه را به هم می‌زنند. اینها اگر دست برندارند در ردیف منافقین و فی‌قلوبهم مرض قرار می‌گیرند.

آیت‌الله جوادی‌آملی همچنین با بیان اینکه همانطور که خبر دروغ جامعه را ناآرام می‌کند؛ کتمان حق هم جامعه را ناآرام می‌کند؛ بیان کردند:

هرکس مرجف باشد، یعنی جامعه را بلرزاند، با کتمان حق یا اظهار باطل؛ جزو مرجفون خواهد بود. و لرزه جامعه، ‌سلب اطمینان و امنیت جامعه جزو گناهان نابخشودنی است.

این مفسّر برجسته قرآن کریم در ادامه با اشاره به تأثیر آیه "یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا..." در برقراری فرهنگ عمومی و تمدنی گفتند: فرمود این کارها (کتمان حق و اظهار باطل) را نکنید، جامعه را به لرزه در نیاورید، ارباً اربا نکنید. صدق و آرامش و امنیت، جامعه و فرهنگ و مردم را آرام می‌کند.[6]

 

*ما پیش از این و در گزارش قبلی وبلاگ مشرق راجع به این سرفصل از سلسله درس‌های تفسیر آیت‌الله جوادی آملی، توضیحاتی را درباره فرایند انکار حق که سبب‌ساز رخدادهایی مثل اغتشاشات اخیر شده است را ارائه کردیم.[7]

در گزارش پیشین از عبارت "حالت روانی منجر به فروپاشی" در جامعه‌ای که اخبار حق در آن کتمان می‌شود نیز استفاده کردیم که فصل جدید بیانات آیت‌الله جوادی آملی مبنی بر ارباً اربا شدن جامعه‌ای که در آن حق کتمان می‌شود و اخبار کذب رواج می‌یابد؛ مصداقی بر همین تحلیل است...

مقوله‌ای که طراحان «فتنه اقتصادی» به آن امید فراوانی بسته‌اند تا با کتمان دستاوردهای انقلاب اسلامی و بزرگنمایی از مشکلات کشور، بتوانند جامعه را ارباً اربا و چند پاره کنند.

گفتنیست، اگر دستاوردهای کشور، اسیر کتمان و یا به بیان رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم اسیر «تبلیغات نارسای مسئولان» نبود بسا که اغتشاشات دیماه 96 و آبان 98 رخ نمی‌دانند و هم‌اکنون نیز کسانی در ستاد جریان سیاسی خاص جرأت نمی‌کردند که بگویند:"اغتشاشات آبان با خشونت بیشتر تکرار می‌شود" و یا "حکایت همچنان باقیست..."

پدیدارشناسی این رخداد به وضوح نشان می‌دهد که نوشداروی مشکلات موجود؛ چیزی جز ورود خواص کشور به عرصه بیان دستاوردها و زدودن ذهن جامعه از افکار و خبرهای ناروا و از اراجیف نیست.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر