logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۹
[ شناسه خبر : ۱۴۱۰۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
در نبود حمایت‌ها؛

صدای شرکتهای فناور و دانش بنیان به گوش مسئولان نمی‌رسد/ فعالیت در مراکز رشد با حداقل امکانات

صدای-شرکتهای-فناور-و-دانش-بنیان-به-گوش-مسئولان-نمی‌رسد-فعالیت-در-مراکز-رشد-با-حداقل-امکانات

شرکت‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان در استان زنجان با وجود ظرفیت‌های بالا از حداقل امکانات مکان استقرار محروم هستند.

به گزارش موج رسا; مراکز رشد محل استقرار شرکت‌های فناور هستند که زمینه شکوفایی استعداد‌های جوانان در این شرکت‌ها به مرحله ظهور می‌رسد ولی مراکز رشد با مشکلاتی فرآوری مواجه هستند که نمی‌توانند از جوانان فعالی که شرکت‌ها فناور را تشکیل دادند حمایت کنند.

شرکت‌های فناور و دانش بنیان در زنجان از حداقل امکانات مکان استقرار محروم هستند و این باعث شده این شرکت‌ها برخلاف سایر استانها در نقاط مختلف استان پراکنده باشند.

بروکراسی‌های پیچیده اداری در معافیت مالیاتی و ارائه تسهیلات از جمله مشکلات این شرکت‌ها هستند که در سطح استان با آن مواجه‌اند.

جلال صبا مدیر مرکز رشد و عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به عدم  توجه به شرکت‌های فناور در استان زنجان اظهار کرد: هیچ گونه توجهی به این شرکت‌ها در استان زنجان نمی‌شود در حالیکه این شرکت‌ها نوپا هستند و نیاز بیشتری برای حمایت دارند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های فناور در استان زنجان مشکلات بسیار زیادی دارند و هیج کسی و جایی هم نیست که از این شرکت‌ها حمایت کنند ابراز کرد: این شرکت‌ها بیشتر در مراکز رشد مستقر هستند از حداقل امکانات محروم‌اند.

نبود فضای کارگاهی در مراکز رشد

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه در استان زنجان مراجعین زیادی داریم و فضای کارگاهی کاملا اشباه شده است افزود: مراجعین زیاد است و متاسفانه نمی‌توانیم از شرکت‌هایی که مراجعه می‌کنند حمایت کنیم و آخرین اعتباری که مرکز رشد دانشگاه زنجان از معاونت علم و فناوری دریافت کرده مربوط به سال 91 بوده و در این مدت 6 سال که از طریق معاون علمی و فناوری اعتباری به مرکز رشد اختصاص نیافته تا به شرکت‌های این مجموعه داده شود.

وی عنوان کرد: وزارت علوم در حدود 2 ٬ 3 سال گذشته تنها 70 میلیون تومان برای مرکز رشد دانشگاه زنجان اعتبار تخصیص داد که برای شرکت‌ها به صورت تسهیلات ارائه شد.

صبا افزود: امکانات و اعتباراتی که در حال حاضر باید داشته باشیم و به شرکت‌های نوپا در مراکز رشد بدهیم نزدیک صفر است.

وی خاطر نشان کرد: شرکت‌ها فناور در مرکز رشد توسعه می‌یابند و به مرحله‌ای از تولید می‌رسد و بعد ارزیابی‌های انجام شده به شرکت‌های دانش بنیان تبدیل می‌شوند.

عدم حمایت پارک علم و فناوری از شرکتهای دانش بنیان

مدیرمرکز رشد دانشگاه زنجان به مشکلاتی که شرکت‌های دانش بنیان در زنجان با آن مواجه هستند نیز اشاره و بیان کرد: بروکراسی‌ پیچیده اداری در معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان را رنج می‌دهد و همچنین این بروکراسی‌ اداری در حوزه اخذ تسهیلات وجود دارد.

وی با بیان اینکه تعداد شرکت‌های دانش بنیان متناسب با جمعیت استان است افزود: تسهیلاتی که در خیلی از استانها برای شرکت‌های دانش بنیان ارائه میشود قابل مقایسه با استان زنجان نیست.

صبا با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان زنجان از معاونت علم و فناوری استان حمایتی نشدند گفت: مشکلی مهمی که شرکت‌های دانش بنیان در استان دارند نبود فضای کارگاهی است که خیلی از شرکت‌هایی که در حوزه کشاورزی و صنعتی کار می‌کنند با این مشکل مواجه هستند.

وی افزود: استقرار شرکت‌های دانش بینان در شهرک‌های صنعتی برایشان ممکن نیست چرا که پراکنده بودن این شرکت‌ها آسیبی برای توسعه آنها است.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان عنوان کرد: مراکز رشد و پارک‌ علم و فناوری استان باید فضای کارگاهی داشته باشند و این روال در همه استانها وجود دارد و در واقع هدف از ایجاد پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد کمک به توسعه و رشد شرکت‌ها است.

وی عنوان کرد: ارائه تسهیلات و کمک به رشد و توسعه شرکتهای فناور و ارائه آموزش‌های لازم در مراکز رشد انجام می‌شود و ایجاد کارگاه در این مراکز نیز نیازمند توجه و اعتبار است.

امکانات مرکز رشد دانشگاه زنجان جوابگوی دانشجویان نیست

صبا بیان کرد: علی رغم اینکه در دانشگاه زنجان 10 هزار نفر دانشجو 400 نفر هیئت علمی داریم و نمی‌توانم مرکز رشد را به دانشجویان بشناسانیم و با همین وضعیت مراجعین بسیاری داریم که نمی‌توانیم به دلیل کمبود امکانات جوابگوی آنها باشیم.

وی در مورد تاثیر گذاری شرکت‌های فناور و دانش بنیان در توسعه استان و کشور بیان کرد: شرکت‌های زیادی داریم که محصولاتی مشابه وارداتی را تولید می‌کنند.

مدیرمرکز رشد دانشگاه زنجان گفت: حوزه صنعت و کشاورزی تازه متوجه شده که باید در داخل به استعداد‌های جوانانمان توجه داشته باشیم و خیلی از شرکت‌های دانش بنیان و فناور محصولی را تولید می‌کنند که وارداتی است.

ایده‌های نوآورانه جوانان نادیده گرفته می‌شود

وی با اشاره به اینکه باید به جوانان در حوزه تولید و ایده پردازی میدان داده شود و این میدان دادن نیز باید همراه با حمایت باشد تا جوانان ایده پرداز بتوانند ایده‌های نوآورانه خود را به مرحله تولید برسانند افزود: یکی از موارد نیز شناسایی بازار برای ارائه محصولات تولیدی شرکت‌های نوپا است که رسانه‌ها نیز در این حوزه بی‌تاثیر نیستند.

صبا بیان کرد: باید در رسانه‌ها گفته شود و مردم بدانند چه محصولاتی توسط شرکت‌های نوپا در استان تولید می‌شود چرا که شرکت‌های بسیار توانمندی در سطح استان زنجان وجود دارد.

وی ابراز کرد: اگر این شرکت‌ها در جامعه معرفی شوند و برای فروش محصولاتشان بازاریابی صورت بگیرد می‌توانند رشد خوبی داشته باشند که در اشتغال استان نیز بسیار تاثیر گذار خواهند بود.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر