logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۷
[ شناسه خبر : ۱۴۰۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
علی رغم آغاز روند توسعه‌ای؛

فراوری گیاهان دارویی ظرفیت مغفول مانده در زنجان/ منابع طبیعی مانع توسعه کشت گیاهان دارویی می‌شود

فراوری-گیاهان-دارویی-ظرفیت-مغفول-مانده-در-زنجان-منابع-طبیعی-مانع-توسعه-کشت-گیاهان-دارویی-می‌شود-

توسعه کشت گیاهان دارویی در ماهشان از برنامه‌های حوزه کشاورزی است و علاقه‌مندان زیادی برای توسعه کشت آن در ماهشنان وجود دارد ولی علی رغم روند توسعه کشت در فرآوری آن در زنجان ضعیف های زیادی وجود دارد.

به گزارش موج رسا; حوزه کشاورزی گستردگی بسیار زیادی دارد و به همین خاطر بیشتر مشکلات اقتصادی کشور و استان را می‌توان با توجه کردن به این حوزه حل کرد، یکی از این مشکلات ضعف فرآوری محصولات تولیدی استان زنجان بوده که مغفول مانده، این بخش علاوه بر توسعه اقتصادی در اشتغال استان می‌تواند تاثیر بالایی داشته باشد.

شهرستان ماهنشان یکی از مناطق مستعد استان در توسعه کشت گیاهان دارویی است که جوانان زیادی در روستاها علاقمند فعالیت در این حوزه هستند که هموار کردن راه فعالیت آنها می‌توان شاهد توسعه کشت گیاهان دارویی در ماهنشان شد.

محبتعلی عجملو در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا در مورد کشت گیاهان دارویی و مشکل فرآوری آن در استان زنجان اظهار کرد: در شهرستان ماهنشان یک سرمایه‌گذار اعلام آمادگی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه کرده است و در زنجان نیز چند واحد کوچک در زمینه فرآوری گیاهان دارویی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه توسعه کشت زعفران و گل محمدی در ماهنشان روند خوبی داشته دارد افزود: 25 هکتار از اراضی کشاورزی ماهنشان زیرکشت گلمحمدی رفته و 16 هکتار نیز به کشت زعفران اختصاص داده شده است.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان ماهنشان با اشاره به اینکه 95 متقاضی در خصوص کشت گیاهان دارویی در ماهنشنان وجود دارد عنوان کرد: پرونده این متقاضیان به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان ارجاع شده است.

وی خاطر نشان کرد: موضوعی که در این خصوص وجود دارد این است که منابع طبیعی از طریق جی‌پی‌اس مشخص می‌کند که زمین‌های مد نظر متقاضی از مستثنیات بوده یا ملی است.

بیشتر بخوانید:

صادرات 520 میلیون دلاری گیاهان دارویی از کشور

عجملو ادامه داد: منابع طبیعی در این کار از مجموع متقاضیان در حدود 35 مورد انجام شده و منابع طبیعی علاوه بر آن شرایطی هم برای این متقاضیان ایجاد کرده که باید از طریق پلیس + 10 ثبت نام‌هایی را انجام دهند و هزینه‌ای هم در این ثبت نام از متاضیان اخذ می‌شود.

وی افزود: این پروسه مناسبی نیست و در خواست ما این بود که پروسه ارجاع بدون هزینه انجام شود که این موضوع هم در یک جلسه استانی مطرح شد و قرار شد رسیدگی شود ولی هنوز تصمیم‌گرفته شده به صورت کامل اجرا نمی‌شود که در حال نیز پیگیری موضوع هستیم.

مدیرجهادکشاورزی ماهنشان با اشاره به اینکه 35 مورد از پرونده‌ها برای ارائه تسهیلات آماده معرفی به بانک هستند افزود: در آینده نزدیک این متقاضیان جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه برای کشت زعفران 7 میلیون تومان در هکتار تسهیلات ارائه می‌شود افزود: برای هر هکتار از گلمحمدی نیز 2.5 تا 3 میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است.

عجملو در مورد شرایط جدید ایجاد شده توسط منابع طبیعی خاطر نشان کرد: این کار مانعی برای توسعه کشت داروهای گیاهی نیست ولی روند توسعه را کند می‌کند.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر