logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۹
[ شناسه خبر : ۱۴۰۷۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

وقتی وزارت نفت آمارهای زنگنه را تکذیب می‌کند +سند

وقتی-وزارت-نفت-آمارهای-زنگنه-را-تکذیب-می‌کند-+سند

در حالی جریان حامی زنگنه با محوریت روابط عمومی وزارت نفت تلاش می کند پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در ابتدای دولت روحانی را بسیار اندک جلوه دهد که اظهارات مقامات ارشد وزارت نفت این دولت و گزارش‌های رسمی این وزارتخانه، حکایت از واقعیت دیگری دارد.

به گزارش موج رسا; در هفته های اخیر جریان حامی بیژن زنگنه وزیر نفت با محوریت روابط عمومی این وزارتخانه که به شدت مخالف استیضاح وی و نگران از تبعات احتمالی این اقدام مجلس شورای اسلامی هستند، فضاسازی رسانه ای سنگینی در این زمینه انجام داده اند که زنگنه مخالف پالایشگاه سازی نیست زیرا وی پالایشگاه ستاره خلیج فارس که به شدت نیمه کاره بود و پیشرفت بسیار اندکی داشت، در دولت های یازدهم و دوازدهم تکمیل کرده است. به عنوان مثال، در بخشی از جوابیه روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران درباره گزارش خبرگزاری فارس در زمینه کارنامه ضعیف زنگنه در پالایشگاه سازی آمده است: «این خبرنگار در متن گزارش خود به نقل از یکی از کارکنان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی آورده است که پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال 92 معادل 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، که بازهم باید گفت که حتی اگر به راست و دروغ ایمان ندارید و یا به آمار و مستندات موجود، پس همین حالابه تصویرهای موجود درgoogle earth   در همان دوره زمانی رجوع کنید و بینید که به غیر از یک حوضچه آبگیر و چند متر خط لوله ای که همان نیز سرمایه کل طرح را بلعید، هیچ اثری از برج و بارو و 75 درصدی که لق لقه زبان برخی است، وجود ندارد و نداشته است».

همچنین در بخشی از جوابیه روابط عمومی وزارت نفت درباره مصاحبه یکی از مدیران اسبق شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، بدون اشاره صریح به نام پالایشگاه ستاره خلیج فارس و به صورت کنایه وار آمده است: «ایشان و برخی همفکرانشان 30 تا 40 درصد پیشرفت فیزیکی طرحهای پالایشی آنهم در مراحل فونداسیون و لوله کشی را مصداق اعتقاد به پالایشگاه سازی می دانند و حال آنکه اتمام یک طرح عظیم پالایشی و بیش از 60 تا 70 درصد ساخت یک پروژه پالایشی آن هم در مراحل نصب واحدهای فرآیندی و راه اندازی آن را به هیچ می انگارند».

علاوه بر این، روابط عمومی وزارت نفت و روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش در زمینه تولید کلیپ های تصویری دست به کار شده اند و تلاش کرده اند با استفاده از ابزارهای مختلف از تصویرهای موجود درgoogle earth  گرفته تا مصاحبه با مدیرعامل فعلی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران (معاون زنگنه) اثبات کنند پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در ابتدای دولت اول روحانی (دولت یازدهم) بسیار اندک بوده است و بخش اعظم تکمیل این پالایشگاه در دولت روحانی صورت گرفته است.

لازم به ذکر است این اولین بار نیست که ادعای پیشرفت بسیار اندک پالایشگاه ستاره خلیج فارس در ابتدای دولت روحانی توسط مقامات دولتی مطرح می شود. اولین بار حسن روحانی و بیژن زنگنه در جریان سفر به استان بوشهر و شرکت در مراسم افتتاح فاز اول این پالایشگاه که در تاریخ 9 و 10 اردیبهشت 96 یعنی همزمان با دوره تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفت، این ادعای عجیب را مطرح کردند.

*پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در ابتدای دولت روحانی «واقعا» چقدر بود؟

حال به بررسی این موضوع می پردازیم که میزان پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در پایان دولت دهم (نیمه اول سال 92) چقدر بوده است؟ طبیعتا بهترین و دقیق ترین منبع برای بررسی این موضوع، آمارهای منتشر شده توسط دولت فعلی یعنی دولت روحانی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:

الف-  بیژن زنگنه وزیر نفت در تاریخ 27 آبان 92 نامه‌ای به اسحاق جهانگیری نوشت و در این نامه صراحتا اعلام کرد که پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس 69 درصد است. تصویر این نامه در ادامه آمده است:

ب- عباس کاظمی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در مصاحبه با روابط عمومی وزارت نفت (شانا) در تاریخ 1 آذرماه 92، درصد پیشرفت کنونی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را 65 درصد اعلام کرد. تصویر این مصاحبه در ادامه آمده است:

ج- روابط عمومی وزارت نفت (شانا) در قالب گزارشی با عنوان «واقعیت‌های پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس» در تاریخ 12 اردیبهشت 96، جزئیات پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در ابتدا و انتهای دولت یازدهم را منتشر کرد. در بخشی از این گزارش و در قالب یک جدول، میزان پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در ابتدای دولت روحانی (مرداد 92)، 63.6 درصد اعلام شد. تصویر این گزارش و جدول مذکور در ادامه آمده است:

جالب است بدانید این گزارش، دو روز بعد از انتشار اظهارات عجیب رئیس جمهور و وزیر نفت در مراسم افتتاح فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس درباره میزان پیشرفت این پالایشگاه در ابتدای دولت روحانی و با هدف پاسخ دادن به انتقادهای کارشناسان و رسانه ها درباره غیرواقعی بودن اظهارات این مقامات ارشد دولتی منتشر شده و منتقدان را متهم به «قلب واقعیت» کرده بود.

با توجه به مستندات فوق، میزان پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در ابتدای دولت یازدهم (دولت روحانی)، «حداقل» 63.6 درصد بوده است و ادعاهای جریان حامی زنگنه در این زمینه، غیرواقعی و صرفا عددسازی برای به حاشیه بردن کارنامه ضعیف زنگنه در زمینه پالایشگاه سازی است.

در واقع، حامیان دولت در جریان تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با هدف پنهان کردن کارنامه ضعیف دولت یازدهم (دولت اول روحانی) در زمینه تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس تلاش نمودند در این زمینه به عددسازی روی آورند و حامیان زنگنه نیز همزمان با جدی شدن قضیه استیضاح وی در مجلس، این اقدام غیرقابل توجیه را تکرار کردند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر