logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۹
[ شناسه خبر : ۱۴۰۵۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
علی‌رغم نارضایتی گندمکاران از قیمت تضمینی دولت؛

کشاورزان زنجانی پای کار آمدند/ بیش از 300 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زنجان زیرکشت گندم رفت

کشاورزان-زنجانی-پای-کار-آمدند-بیش-از-300-هزار-هکتار-از-اراضی-کشاورزی-زنجان-زیرکشت-گندم-رفت

کشت پاییزه گندم در استان زنجان با استقبال گندمکاران مواجه شد و امسال بیش از 300 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت پاییزه گندم رفته است.

به گزارش موج رسا; با وجود نارضایتی‌ کشاورزان از قیمت تضمیمی در نظر گرفته شده دولت برای گندم اما آنها از کشت این محصول استراتژیک استقبال کردند و امیدوار هستند دولت نیز در این راستا از قیمت 2200 تومان در نظر گرفته شده تجدید نظر کرده و قیمت تضمینی را به 2500 تومان برساند.

کشاورزان زنجانی معتقد‌ند که هر سال قیمت در نظر گرفته شده برای گندم با تورم کشور همخوانی نمی‌کند و اینکار باعث کم انگیزه شدن کشاورزان می‌شود اما با این حال گندمکاران زنجانی دست از کشت این محصول برنداشتند تا استان و کشورمان در تولید مهمترین محصول استراتژیک دچار مشکل نشود.

این نشان می‌دهد که کشاورزان زنجان پای کار هستند و از مسئولان نیز انتظار دارند پای کار باشند، امسال عدم مدیریت در قیمت‌ها به ویژه قیمت نهاده‌های دامی باعث شد تا کشاورزان بخشی از گندم‌های خود را به سیلو‌ها تحویل ندهند و ترجیح دادند تا از گندم به عنوان نهاده دامی استفاده کنند که این موضوع در کاهش ذخیره گندم بی‌تاثیر نبود.

امسال سطح زیر کشت پاییزه گندم نسبت به سال 97 که رکورد تولید گندم در استان شکسته شد بیشتر است و اگر بارشها مناسب باشد باز هم شاهد افزایش کشت خواهیم شد اما امیدواریم که در سال آینده مسئولان تدبیر مناسبی برای استفاده از ظرفیت استان داشته باشند.

میزان سطح زیر کشت گندم امسال در استان زنجان نسبت به سال 96-97 که شاهد شکسته شدن رکورد تولید این محصول در استان بودیم افزایش دارد، در سال 97 ٬ 276 هزار هکتار از اراضی دیمی و 18 هزار هکتار نیز از اراضی آبی زیر کشت گندم رفته بود امسال کشت دیمی افزایش یافته و به 290 هزار هکتار رسیده و 18 هزار هکتار از اراضی آبی استان هم زیر کشت گندم رفته است.

بیشتر بخوانید:

زنگ خطر کاهش سطح زیر کشت گندم در سراسر کشور

براساس گزارش جهادکشاورزی مزارع گندم آبی در استان زنجان از لحاظ سطح سبز 97 درصدی داشته و مزارع گندم دیم استان نیز هم اکنون با بیش از 95 درصد سطح سبز در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد.

استان زنجان امسال 433 هزار تن گندم و خرید 285 هزار تن گندم داشت هر چند کاهش زیادی در ذخیره گندم نسبت به سال گذشته داشت اما جزو استان های برتر کشور از نظر خرید گندم بود.

جهادکشاورزی میزان برداشت گندم در سال آینده را 400 هزار تن پیش‌بینی کرده است و استان زنجان از نظر تنوع ارقام مورد کشت گندم جزو استان های نخست کشور است و امسال 65 درصد سطح زیر کشت گندم در استان از ارقام اصلاح شده و گواهی شده است.

حسین عامری مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اعطای تسهیلات سرمایه در گردش، تهیه و تامین ماشین‌آلات و دستگاه های کارنده، تامین نهاده ها، نظارت مستمر بر مزارع و برگزاری 80 مورد کلاس های آموزشی را از جمله اقدامات و حمایت‌های انجام شده از گندم‌کاران استان در سال جاری عنوان می‌کند.

بیش از 14 هزار تن انواع کود شیمیایی برای کشت پاییزه در استان زنجان در نظر گرفته شد و 26 هزار تن نیز کود بهاره در استان توزیع خواهد شد.

تنوع ارقام گندم در استان زنجان بوده و عمده رقم‌های کشت شده سرداری، آذر 2 و اوحدی است که عمده ارقام گندم دیمی سرداری، آذر 2،  اوحدی، هما و رقم آبی پیشگام، میهن و حیدری است.//ع

انتهای پیام/

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر