logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۱
[ شناسه خبر : ۱۴۰۳۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
صرفا جهت اطلاع؛

در شرایطی که نگاه دولت به داخل نیست!/ کارآفرین جوان زنجانی "ما می‌توانیم" را معنا کرد/ از ایجاد 150 شغل در زنجان تا صادرات به 12 کشور

در-شرایطی-که-نگاه-دولت-به-داخل-نیست!-کارآفرین-جوان-زنجانی-"ما-می‌توانیم"-را-معنا-کرد-از-ایجاد-150-شغل-در-زنجان-تا-صادرات-به-12-کشور

در شرایطی که نگاه‌های دولت به داخل نیست یکی از کارآفرین زنجانی توانسته ما می‌توانیم را با همت جهادی معنا کند.

به گزارش موج رسا; برخی از شرکت های دانش بنیان نه تنها ظرفیت‌های ویژه ای داشته بلکه استعداد توسعه‌ای هم دارند که در صورت اهمیت دادن به آنها می‌توانند تاثیر مثبتی در اقتصاد داشته باشد، سید وحید نبوی مدیرعامل شرکت تجهیز نما یکی از کارآفرینان شرکت‌های دانش زنجان معتقد است که در استان زنجان ذاتا پتانسیل بالایی در حوزه صنعتی وجود دارد اما زیرساخت‌ها و بسترهای مناسبی برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان در استان زنجان وجود ندارد.

این کارآفرین در استان زنجان 4 شرکت و هفت کارگاه داشته و 6 واحد از جمله واحد اداره فروش را نیز راه اندازی کرده که به صورت پراکنده در نقاط مختلف فعال است و در مجوزها نیز به دلیل تعدد و استاندارد نبودن کارگاه‌ها با مشکل مواجه هستند.

در استان زنجان با کمک این کارآفرین جوان در حوزه اشتغالزایی در کارگاه‌ها به صورت مستقیم 40 نفر و در کارگاه‌های اقماری که مدیریت آنها را نیز دارد 110 نفر اشتغال ایجاد کرده و یک شرکت دانش بنیان با این میزان پتانسیل با سرمایه‌ اندک و حمایت ضعیف توانسته این میزان اشتغال را در زنجان ایجاد کند.

یکی از محصولات تولیدی این کارآفرین محصول نانو مس بوده که این امر صنعت مس را در استان دچار تحول عظیمی کرده و همچنین امکان صادرات با فعالیت آنها در استان زنجان تسهیل شده است.

به گفته نبوی اتاق بازرگانی و برخی از تجار در گذشته نمی‌توانستند مس زنجان را صادر کنند ولی در حال حاضر با تولید نانو مس امکان صادرات فراهم شده و در بحث دوم نیز استانهای دیگر هم تمایل پیدا کردند محصول تولیدی استان این شرکت دانش بنیان را خریداری کنند.

خاصیت نانو مس این است که نمی‌گذارد مس زیبایی خود را از دست دهد و همیشه براق می‌ماند و یک شرکت دانش بنیان امروز توانسته صنعت بزرگ مس را در زنجان که چند هزار نفر اشتغال ایجاد کرده را پویا نگه دارد.

بیشتر بخوانید:

شرکت‌های دانش‌بنیان با مشکل ضمانت‌های بانکی در حوزه تسهیلات مواجه هستند

فعالیت این کارآفرین به حدی رسیده که توسط سرکنسولگری ایران در چین در حال صادرات دانش فنی به این کشور است و همچنین در حال مذاکره برای صادرات محصولات تولیدی به چین هستند.

این فعال اقتصادی در احمد آباد هند نیز در حال احداث کارخانه با سرمایه‌گذاری هندی بوده و در حوزه چاپ به 12 کشور صادرات نیز صادرات دارد و امکان توسعه تولید محصول‌شان به نحوی است که می‌توانند علاوه براینکه کشور را بی‌نیاز سازند صادرات عظیمی هم در محصولاتشان داشته باشند.

نبوی معتقد است: مشکلی که در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان دارند نداشتن هویت بوده و از دولت‌مردان می‌خواهد زیرساخت‌ها و سیاست‌گذاری‌ها را ایجاد کنند تا بتوانند فعالیت‌هایشان را در مسیر اهدافشان توسعه دهند.

وی از عملی نشدن وعده‌های مسئولان نیز می‌گوید: در حال حاضر زمینی که ما بتوانیم فعالیت خودمان را به صورت متمرکز و در قالب متحد داشته باشیم نداریم و دو سال است که به ما وعده تامین زمین را دادند که زمین پارک قرار است واگذار شود ولی تا به امروز خبری نیست.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: یکی از سرمایه‌گذاران شرکت‌های ما کانادایی است که در تولید جوهر پرینتر فعالیت دارد که در دنیا 5 کشور این جوهر را تولید می‌کنند و ارزش افزوده بالایی نیز دارد و 192 کشور نیز تقاضای این محصول را دارند.

وی افزود: ما هم براین اساس به سرمایه‌گذار کانادایی قول دادیم این زمین قرار است ارائه شود و دو سال گذشته با تمام پیگیری‌ها سه بار جای هدفگذاری شده پارک عوض شد و هر دفعه هم هزینه شد و هم وقت گرفته شد، این اقدام باعث شده که سرمایه‌گذار می‌گوید در ایران ثبات تصمیم‌گیری وجود ندارد و با این وضعیت نمی‌توانیم فعالیت داشته باشیم برای ادامه فعالیت خود به کانادا برگردیم.

پراکندی شرکت‌های دانش بنیان از نظر این کار آفرین ضعف بزرگی برای استان زنجان محسوب می‌شود با اینکه با وجود این همه توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان به صورت پراکنده هستند.

محصول تولیدی این کارآفرین به نیجریه هم صادر می‌شود و در این مورد می‌گوید: در سفری که به ترکیه داشتیم محصول تولیدی خود را به تجار نیجریه فروختیم در صورتی که اصلا به نیجریه سفری نداشتیم و توانستیم صادرات محصولات خود را به این کشور داشته باشیم و این نشان می‌دهد ظرفیت‌های زیادی در توسعه داریم.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر