logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰:۲۰
[ شناسه خبر : ۱۴۰۳۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
وقتی مدیریت نیست؛

ضعف در تنوع فرآوری محصولات کشاورزی در زنجان/ تولید کشاورزان حیف و میل می‌شود

ضعف-در-تنوع-فرآوری-محصولات-کشاورزی-در-زنجان-تولید-کشاورزان-حیف-و-میل-می‌شود

عدم مدیریت مناسب در حوزه کشاورزی باعث شده از ظرفیت‌ها و استعداد‌های استان در این حوزه نتوانیم به خوبی بهره‌مند شویم.

به گزارش موج رسا; حوزه کشاورزی زنجان متاسفانه علی‌رغم وجود ظرفیت‌های بسیار بالا نتوانسته از فناوریها‌های بروز استفاده کند و استان زنجان شناسنامه قطب تولید برخی از محصولات کشاورزی و آبزی پروری را دارد ولی این ظرفیت‌ها به دلیل ضعف مدیریت‌ها مغفول مانده است.

به لطف مسئولان حوزه کشاورزی همچنان سنتی بودن خود را حفط کرده و هنوز از کشاورزی مدرن فاصله زیادی داریم در حالی که کشورمان در برخی از پژوهش‌ها و فناوری‌های روز حرفی برای گفتن دارد و این نشان می‌دهد که استعداد‌های درخشانی در حوزه‌های مختلف من جمله کشاورزی در کشور ما وجود دارد که برای دستیابی به این فناوریها همت جهادی می‌خواهد که مسئولان باید داشته باشند.

در واقع برای رسیدن به خودکفایی و جلوگیری از وابستگی به سایر کشورها به ویژه در تولید برخی محصولات استراتژیک کشاورزی باید اهمیت ویژه‌ای قائل شد که توجه به این حوزه علاوه بر استقلال اقتصادی بلکه قدرت ملی را برای کشورمان به ارمغان می‌آورد.

ضعف‌های زیادی در بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی در کشور و به تبع آن در استان داریم و این همت جهادی مسئولان را می‌طلبد.

احمد گلچین عضو هئت علمی دانشگاه زنجان در مورد ضعف‌های مهم حوزه کشاورزی استان به موج رسا گفت: صنایع فرآوری به لحاظ تنوع در حوزه کشاورزی استان محدود است و تولید محصولات کشاورزی در استان زنجان بسیار مناسب است ولی نبود صنایع تبدیلی در  حوزه کشاورزی باعث شده از ظرفیت موجود استان نتوانیم به نحو احسن استفاده داشته باشیم.

وی تصریح کرد: نبود سرد خانه‌ها در استان نیز یکی از مشکلاتی است که کشاورزان با آن مواجه هستند و اینکار باعث می‌شود محصولات در فصل تولید افت قیمت داشته باشند و بعد از اتمام برداشت محصول از روی زمین به یکباره شاهد افزایش قیمت برخی از محصولات کشاورزی مانند گوجه فرنگی در استان می‌شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان عنوان کرد: در برخی مواقع با کاهش شدید قیمت برخی از محصولات در بازار هستیم و در برخی موارد نیز با افزایش شدید قیمت‌ها رو‌به رو هستیم و این نشان می‌دهد که برنامه‌ریزان استان ما نمی‌توانند برنامه‌ریزی داشته باشند و با ضعف برنامه‌ریزی مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه ما در حال در استان انبار و سردخانه کافی برای ذخیره نداریم افزود: در حوزه کشاورزی تقریبا برنامه‌ریزی وجود ندارد و سال گذشته وضعیت گوجه فرنگی در بازار مناسب بود و امسال خیلی از کشاورزی به کشت گوجه فرنگی مشغول شدند.

گلچین با اشاره به اینکه یکی هم نیست به کشاورزان بگوید که همه به سراغ کشت گوجه فرنگی نروند افزود: این بی‌برنامگی‌ها در استان باعث شده وضعیت بازار محصولات کشاورزی در زنجان نیز نابسامان باشد.

وی با تاکید براینکه کشورهای توسعه یافته شگرد جدید خشک کردن محصولات کشاورزی را پیش گرفتند افزود: متاسفانه هنوز در حوزه کشاورزی عقب هستیم و خشک کردن میوه نیز یکی از راهکار‌های مناسبی برای ارز آوری در حوزه کشاورزی است که در زنجان به این مورد توجهی نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با تاکید بر اینکه باید تنوع کارنجات فرآوری در استان داشته باشیم افزود: خیلی از محصولات تولیدی استان به دلیل عدم مدیریت در این حوزه از بین می‌روند و امسال در تولید سیب درختی وضعیت بسیار خوبی را در استان داشتیم ولی متاسفانه خیلی از محصولات در دست کشاورزان مانده بود و خیلی از کشاورزان به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی سیب درختی را در باغات رها کردند.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان هم تنوع فرآوری بسیار ضعیف است و همچنین استان زنجان وضعیت ضعیف‌تری نسبت به سایر استانها دارد افرود: در واقع بیشتر محصولی که تولید می‌شود هدر می‌رود.

گلچین با بیان اینکه صنایع تبدیلی باید یک مقدار در استان تقویت شود بیان کرد: صنایع تبدیلی در محصولاتی که در استان استعداد تولید آن بالاست باید ایجاد شود و کشاورزان به دلیل نداشتن صنایع تبدیلی اقدام به خشک کردن محصولات تولیدی خود به صورت سنتی می‌کنند که در خیلی از موارد به دلیل نداشتن دانش از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه هنوز کشاورزی ما در استان صنعتی نشده است افزود: کشاورزی ما سنتی است و از ماشین آلات کافی در بخش کشاورزی استفاده نمی‌کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: هدر رفت محصولات کشاورزی ما به دلیل نبودن شرایط بسته‌بندی٬ فرآوری و برنامه‌ریزی خیلی بالا است.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر