logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۶
[ شناسه خبر : ۱۴۰۲۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

وابستگی بودجه 99 به نفت / اقتصاد بیمار و سفارشی کاری از پیش نمی برد

وابستگی-بودجه-99-به-نفت-اقتصاد-بیمار-و-سفارشی-کاری-از-پیش-نمی-برد

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: گزارش بودجه نشان می دهد که بودجه سال آینده نیز به شدت تحت تاثیر نفت است.

 

حسین محمودی اصل امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: با نگاهی به بودجه سال 99 می توان به راحتی وابسته بودن آن را به نفت مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه اگر چه در چند سال گذشته تلاش شد تا بودجه نفتی نشود، اما بازهم این امر محقق نشد، افزود: اصلاح ساختار بودجه ضروری است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بستن بودجه متعارف که وابسته به نفت کمتر باشد، زمانبر است، بیان داشت: باید اراده ای برای خارج شدن از بودجه نفتی نیز وجود داشته باشد.

 

*اصلاحات اقتصادی انجام نشد

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: متاسفانه در زمانی که فرصت انجام اصلاحات در شرایط ثبات و غیر تحریم را داشتیم نتوانستیم کاری انجام دهیم.

محمودی اصل با بیان اینکه در مدت کوتاهی نمی شود درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدها را به جای نفت در بودجه جایگزین کرد،ادامه داد: بودجه امسال هم با حجم حدود 80 هزار میلیارد تومان اوراق بسته شد که به نظر می رسد با توجه به کسری ها موجود این رقم بیشتر شود.

 وی برضرورت کوچک شدن دولت برای کاهش هزینه های جاری کشور تاکید کرد و گفت: امسال این امر محقق نشد و دولت همچنان فربه است.

این استاد دانشگاه با اشاره به کاهش 51 درصدی بودجه شرکت های دولتی در سال جاری و 11 درصدی در سال آینده، بیان داشت: این امر موجب بزرگی این بودجه به رقم  با ۱۹۸۰هزار میلیارد تومان شده است.

محمودی اصل با بیان اینکه باید در بودجه فرار مالیاتی 40 تا 50 هزار میلیارد تومان شناسایی می شد،افزود: این موضوع لحاظ نشده است.

 

*وجود خلاء قانونی در زمینه اخذ مالیات

وی با اشاره به اینکه خلاء قانونی در زمینه اخذ مالیات مواجه هستیم، افزود: باید این خلاهای قانونی پر شود تا شاهد فرار مالیاتی نباشیم.

این کارشناس اقتصاد با بیان اینکه در بودجه سال آینده حدود یک میلیون بشکه فروش نفت لحاظ شده است، خاطرنشان کرد: فروش یک میلیون بشکه نفت در روز بسیار سخت خواهد بود که امیدواریم با افزایش قیمت نفت، شاهد فروش خوبی در این زمینه باشیم.

محمودی اصل با بیان اینکه می شود درآمدهای مالیاتی، گمرکی،عوارض و سایر درآمدها را جایگزین درآمد های نفتی کرد، تصریح کرد: نفت باید از بودجه عمومی جدا شود.

وی با اشاره به مزیت های نسبی کشور در بخش های معدن،تولید دانش بنیان، صادرات و انتقال تکنولوژی و دانش فنی،افزود: توجه به این بخش ها نیاز به نفت را کاهش می دهد.

این استاد دانشگاه نظام مدیریتی کارآمد و شایسته را برای مدیریت کشور ضروری دانست و گفت: نظام بیمار، جناحی و سفارشی نمی تواند به اقتصاد کمک کند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر