logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۰
[ شناسه خبر : ۱۴۰۰۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
به بهانه ثبت ملی معدن بایچه باغ زنجان؛

معدن بایچه باغ، توریستی ترین منطقه استان زنجان/معدنکارانی که 100سال پیش سینما داشتند

معدن-بایچه-باغ،-توریستی-ترین-منطقه-استان-زنجان-معدنکارانی-که-100سال-پیش-سینما-داشتند

معدن بایچه باغ به عنوان یکی از توریستی ترین مناطق استان زنجان محسوب می شود که امروزه اثر زیادی از این اثر تاریخی برجای نمانده است.

به گزارش موج رسا; این معدن نزدیک به ۱۰۰ سال قبل به عنوان یکی از مناطق توریستی استان زنجان مطرح بود اما امروزه به دلیل بی توجهی و عدم حفاظت از آن متروکه است.

همه امکانات موجود در این منطقه تخریب و گاهی به سرقت رفته است،اما با وجود اینکه این معدن در 100 سال گذشته هیچ فعالیتی نداشته است اما می تواند فضای اکتشافی جدیدی را به همراه داشته باشد.

 شناسایی ذخایر معدنی این معدن اعجاب انگیز به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و مجتمع سرب و روی انگوران واگذار شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در این زمینه معتقد است، بخشی از این معدن می تواند تولیدات معدنی به همراه داشته باشد که در صورت مثبت بودن نتایج مطالعات و تحقیقات به چرخه تولید برگردد.

فغفوری با بیان اینکه در حال حاضر  ایجاد سایت گردشگری در این معدن مطرح است، بیان داشت: معدن مس بایچه ‌باغ زنجان به عنوان نخستین معدن دارای ظرفیت گردشگری محسوب می شود.

معدن مس بایچه باغ در ۱۲۵ کیلومتری مرکز استان زنجان قرار دارد و علاوه بر طبیعت روستاهای اطراف این معدن، از ظرفیت قابل توجهی برای گردشگری معدنی برخوردار است.  در گذشته این معدن آمده است که این بخش در 100 سال قبل توسعه ‌یافته ‌تر از زنجان بوده و حتی معدنکاران سینما نیز داشته اند.

اما با پایان ذخایر مس این معدن، آبادانی روستای اطراف هم از بین رفته است به گونه ای که فعالان معدنی از آن منطقه شهر ارواح یاد می ‌کنند.

"امیر ارجمند" سرپرست اداره کل میراث فرهنگی زنجان با اشاره به موافقت با ثبت ملی معدن مس بابچه باغ در فهرست میراث صنعتی کشور،بیان داشت: این معدن تاریخی با قدمتی ۱۰۰ ساله در شهرستان ماهنشان و در فاصله ۱۲۵ کیلومتری غرب مرکز استان زنجان قرار دارد و در حال حاضر معدنی متروکه است.

وی داشتن سینما برای سرگرمی و تفریح کارکنان را از ویژگی های این معدن می داند و می گوید: عملیات معدنی بنا به دلایل نامعلومی در دهه چهل شمسی متوقف شده است.

ارجمند ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت  در نظر دارد از محدوده این معدن علاوه بر استفاده معدنی، به‌عنوان یک  جاذبه گردشگری استفاده کند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر