logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۱
[ شناسه خبر : ۱۳۹۶۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
در راستای ایجاد شهرک صنعتی ترک‌ها در زنجان؛

هدفگذاری برای سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری ترک‌ها در زنجان/ دعوت سفیر ترکیه به استان زنجان

هدفگذاری-برای-سرمایه‌گذاری-2-میلیارد-دلاری-ترک‌ها-در-زنجان-دعوت-سفیر-ترکیه-به-استان-زنجان

برای ایجاد شهرک صنعتی تخصصی ترک‌ها در زنجان  500 هکتار زمین در نظر گرفته شده که برای سرمایه‌گذاری ترک‌ها در این شهرک 2 میلیارد دلار هدفگذاری شده است.

به گزارش موج رسا; در سفر آقای یزدانی مدیرعامل وقت شرکت شهرک‌های صنعتی کشور به ترکیه موضوع استقرار سرمایه‌گذاران ترک از سوی ایران مطرح شده و در جلسه‌ای که آقای یزدانی با اتاق صنایع استانبول برگزار شده پیشنهاد استقرار سرمایه‌گذاران ترک در 15 نقطه از کشور انجام می‌شود.

این پیشنهاد با استقبال ترک‌ها مواجه می‌شود که چندین نقطه در استانهای مختلف برای این منظور در نظر گرفته می‌شود که در استان زنجان نیز دو نقطه پیشنهاد می‌شود تا در نهایت یک نقطه انتخاب شود.

بیشتر بخوانید:

پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه احداث شهرک صنعتی ترکها در زنجان

در این زمینه گفت‌وگو با فرامرز نیک‌سرست معاون اقتصادی استاندار زنجان گفت‌وگویی داشتیم که مشروح گفت‌وگو به شرح نیز است.

معاون اقتصادی استاندار زنجان با اشاره به اینکه این دو نقطه یکی شهرک صنعتی افق ابهر و دیگری نیز شهرک صنعتی شماره 4 زنجان بود که در نظر گرفته شد افزود: در شهرک صنعتی افق ابهر چون مشکلات منابع آبی داریم و همچنین برخی از واحدهای بزرگ استان در آن مستقر هستند که به صورت تخصصی نمی‌توان در اختیار ترک‌های قرار داد.

وی خاطر نشان کرد: پیگیری برای تحقق این موضوع انجام می‌شد ولی با شرایطی که برای برجام اتفاق افتاد و تحریم‌هایی که اعمال شد کمی روند کار را کند کرده است.

نیک‌سرشت افزود: این طرح همچنان مد نظر روسای جمهوری دو طرف قرار دارد و چون موضوع بخش خصوصی است باید این بخش متقاعد شود تا سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد.

وی خاطر نشان کرد: بخش خصوصی باید نشست‌های درون سازمانی داشته و در این زمینه فعال شوند و از افراد به نام ترک دعوت کنند و شرایط را برای آنها توضیح دهند.

معاون اقتصادی استاندار زنجان با اشاره به اینکه فرآیند اداری در این زمینه اتفاق افتاده است افزود: در مرحله اول 500 هکتار زمین برای ایجاد این شهرک در استان زنجان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی آن شروع شده و راه‌های دسترسی به اتوبان نیز تعبیه شده است بیان کرد: زمین در نظر گرفته شده تا 700 هکتار نیز قابلیت توسعه دارد.

نیک‌سرشت با اشاره به اینکه نقطه در نظر گرفته شده از لحاظ جغرافیایی یک نقطه ممتازی بوده و از لحاظ دسترسی به محورهای مواصلاتی نیز شرایط خوبی دارد افزود: چاه آب تخصیص پیدا کرده و منبع آب نیز احداث شده و به دنبال تامین زیرساخت‌های دیگری همانند برق و انرژی هستیم.

وی افزود: آمادگی 100 درصد برای استقرار سرمایه‌گذاران ترک در این شهرک بوده و به لحاظ اداری نیز پیگیر موضوع هستیم.

معاون اقتصادی استاندار زنجان بیان کرد: این موضوع در دیدار استاندار محترم با وزیر اقتصاد و دارایی نیز مطرح شد و وزیر دستور دادند که این موضوع به صورت ویژه توسط معاونت سرمایه‌گذار خارجی کشور پیگیری شود.

وی بیان کرد: در این جلسه پیشنهاد شد که سفیر ترکیه در ایران برای زنجان دعوت شود تا از نقطه مورد نظر برای استقرار این شهرک بازدید داشته باشد.

نیک‌سرشت با اشاره به اینکه اعزام هیئتی از استان زنجان به ترکیه نیز از جمله پیشنهاد‌ها مطرح شده در این جلسه بود تا ظرفیت‌های استان معرفی شود افزود: این پیشنهاد‌ها را دستور کار خود قرار دادیم.

وی بیان کرد: امیدواریم با کمک دستگاه‌های زیربط اعم از اقتصاد دارای و شرکت شهرک‌های صنعتی و همچنین مدیریت استان بتوانیم سرمایه‌گذاران ترک را جهت سرمایه‌‌گذاری در استان متقاعد کنیم و در این راستا تامین زیرساخت‌ها و اقدامات تسهیل کننده را انجام خواهیم داد.

معاون اقتصادی استاندار زنجان همچنین در مورد تاثیر گذاری حضور سرمایه‌گذاران ترک در استان زنجان بیان کرد: چیزی که در محاورات اولیه بیان شده سرمایه‌گذاری در حدود 2 میلیارد دلاری برای استان زنجان هدفگذاری شده است.

وی افزود: اگر دو میلیارد دلار در استان زنجان سرمایه‌گذاری شود می‌تواند در اشتغال و همچنین در رونق اقتصادی و سطح درآمدی استان تحول آفرین باشد.

نیک‌سرشت ابراز کرد: در این شرایط سخت اگر بتوانیم سرمایه‌گذار جذب کنیم آن هم سرمایه‌گذار خارجی خیلی می‌تواند امر مهمی باشد و همچنین می‌تواند مکمل زنجیره‌های تولید در استان باشد.

وی عنوان کرد: محل این شهرک در اتوبان زنجان- تبریز و در 40 کیلومتری زنجان در نظر گرفته شده است.

معاون اقتصادی استاندار زنجان در مورد اینکه آیا امیدواری در خصوص استقبال سرمایه‌گذاران ترک وجود دارد یانه؟ عنوان کرد: سرمایه‌گذار باید تمام جوانب را ببیند و بعد سرمایه‌گذاری کند و ما آمادگی کاملی داریم تا سرمایه‌گذاری توسط سازمان سرمایه‌گذار خارجی کشور به ثبت برسد تا سرمایه‌گذاری آنها تضمین شود.

وی عنوان کرد: ما اطمینان حمایت به سرمایه‌گذاران ترک را خواهیم داد و در نهایت تصمیم با خود سرمایه‌گذاران است که با شرایط فعلی که آمریکا بر علیه ایران ایجاد کرده می توانند این ریسک را بپذیرند یا نه و ما امیدواریم که بپذیرند.

نیک‌سرشت خاطر نشان کرد: سفیر ترکیه را تا آخر امسال در یک بازه زمانی مناسب به استان زنجان دعوت خواهیم کرد ولی اعزام هیئت از استان زنجان به استانبول نمی‌توانم حتمی بگویم که امسال اتفاق می‌افتد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر