logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۶
[ شناسه خبر : ۱۳۸۸۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
مدیرکل میراث فرهنگی زنجان خبر داد

درخت زیتون 450 ساله به فهرست آثار ملی پیوست

درخت-زیتون-450-ساله-به-فهرست-آثار-ملی-پیوست

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: درخت زیتون 450 ساله روستای قدیم پیرهمدان شهرستان طارم در فهرست آثار ملی جای گرفت.

 امیر ارجمند در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: در ضلع شمال شرقی روستای قدیم پیر همدان آرامگاه سنگی با پلان هشت ضلعی وجود دارد که مربوط به دوره میانی اسلام است در فاصله کمتر از 100 متری این آرامگاه این درخت کهنسال در باغ زیتونی شناسایی و در فهرست آثار طبیعی به ثبت رسید.

او ادامه داد: درخت کهن سال طارم بعنوان یک میراث زنده ژنتیکی و بانک زنده از گونه های ارزشمند گیاهی استان در فهرست آثار ملی است . با ثبت درخت کهنسال زیتون حفاظت از این ذخایر ژنتیکی که سالیان سال تغییرات اکولوژیکی در طی سنوات گذشته را تحمل کرده اند امکان پذیر می شود.

ارجمند افزود: از ژنوم این گونه گیاهان نادر که طی سالیان مقاومت شده اند و از این بانک ارزشمند ژنتیکی بهره های بسیار می توان برد که از جمله آن در جنگل کاری است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان با تاکید بر معرفی جاذبه های تاریخی و طبیعی در اقصی نقاط استان به منظور جذب گرشگر در خصوص شهرستان طارم اظهار کرد: شهرستان طارم یکی از مناطق مهم پرورش زیتون در کشور است و جاذبه های بی نظیر طبیعی آن در کنار جاذبه های تاریخی این شهرستان، آن را در حوزه گردشگری متمایز می کند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر