logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۶
[ شناسه خبر : ۱۳۷۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
گزارش؛

سیاست آزمون و خطای دولت و تاوانی که مردم باید بدهند

سیاست-آزمون-و-خطای-دولت-و-تاوانی-که-مردم-باید-بدهند
بسیاری از کارشناسان بیان می کنند که براساس قانون دولت وظیفه داشت در چند سال گذشته نسبت به مدیریت مصرف سوخت اقدام کند اما در این چند سال اقدام نکرد و وظیفه قانونی خود رابه تعویق انداخت. حالا باید همه این هزینه ها را مردم به یکباره در زمانی که متاسفانه مشکلات اقتصادی بعد از موج گرانی ارز و دلار دامن اقتصاد کشور را گرفت، تحمل کنند.

به گزارش موج رسا; دولت یازدهم پس از اینکه روی کار آمد بسیاری از طرح‌های دولت گذشته خود را نقد و گاها تخریب کرد. این طرح‌ها که برخی از آنها با تمامی معایبی که داشتند گره گشای مشکلات کشور و مردم بودند پس از دولت یازدهم یا به طور کلی متوقف شدند یا روند تکمیل و رشد آنها با کندی بسیار زیادی همراه شد.

کارت سوخت از جمله طرح‌های دولت دهم بود که توسط وزیر ژنرال دولت روحانی طرح بیهوده ای نامیده شد اما حالا این طرح به طور یکباره و ضربتی اجرا شد. این روزها در حالی موضوع سهمیه‌بندی بنزین مطرح شده است که طرح مذکور با صدها میلیارد تومان هزینه از جیب مردم در سال ۸۶ اجرا شده بود و توسط « بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت دولت روحانی در سال 94 کنار گذاشته شد. 
 
زنگنه: هیچ کس در دنیا از سامانه هوشمند سوخت استفاده نکرده است
 
در همان سال وزیر نفت در اظهار نظری عجیب اعلام کرد که کارت سوخت هیچ تاثیری در کنترل مصرف سوخت ندارد. آغاز این گونه اظهار نظرها از سوی مسولین وزارت نفت را می‌توان از خردادماه سال 94 دانست. زمانی که وزارت نفت با مصوبه‌ای که از دولت گرفت، سهمیه‌بندی بنزین را متوقف و این فرآورده نفتی را تک‌نرخی اعلام کرد.
 
«بیژن زنگنه» وزیر نفت بدون اشاره به دستاوردهای استفاده از کارت سوخت در مصاحبه‌ای  اعلام کرد که « بهتر است یک چیز به شما بگویم، کاری که هیچ کس در دنیا انجام نمی دهد و تنها ما انجام می دهیم را باید به آن شک کنیم و بر عکس کاری که در همه جای دنیا انجام می شود را اگر انجام ندادیم نیز باید به آن شک کنیم. هیچ کس در دنیا از سامانه هوشمند سوخت استفاده نکرده است.»
 
 
در حالی وزیر نفت بیان می کرد که اجرای این طرح هیچ تاثیری در مصرف سوخت نداشته است که روزنامه اصلاح طلب آرمان در مطلبی بر خلاف سخنان آقای وزیر نوشت: «در بازه زمانی سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۴، استفاده از کارت سوخت و به تبع آن، سهمیه‌بندی بنزین توانسته بود مصارف بیهوده سوخت را تا حد چشمگیری کاهش دهد. در حال حاضر نیز در صورتی که این طرح در همین حد یعنی استفاده از کارت شخصی برای خرید بنزین باقی بماند تنها می‌تواند معیاری برای سنجش مصرف باشد. البته نمی‌توان از این امر غافل شد که با آنالیز اطلاعات مصرف، دولت می‌تواند حفره‌های قاچاق سوخت را نیز به خوبی کنترل کند. اما این کافی نیست و نیاز است نمایندگان مجلس، با اغماض از نتایج انتخابات اسفندماه و هم‌راستا با قانون هدفمندی یارانه‌ها به کمک دولت آمده و با سهمیه‌بندی مجدد بنزین و افزایش منطقی قیمت آن موافقت کنند تا از این منظر، الگوی مصرف، اصلاح شده و به تدریج یارانه سوخت و انرژی نیز در جهت خود قرار گیرد.»
 
حالا این طرح دوباره با هزینه های دوباره بر دولت و کشور و هم مردم به اجرا در آمد. این طرح در ساعت صفر بدون اطلاع رسانی لازم اجرایی شد و بعد از آن التهابات فراوانی را در کشور شاهد بودیم. 
 
آزمون و خطاهای متعدد دولت و شعار به عقب بر نمی گردیم
 
«به عقب بر نمی گردیم» شعار محوری بود که حکایت از طرح دولت برای طی مسیری جدای از دولت‌های گذشته خصوصا دولتهای نهم و دهم داشت. اما موضوع اینجاست که همان طرح هایی که دولت یازدهم در ابتدا آنها را مزخرف و بیهوده می نامید امروز توسط دولت در حال اجراست و حتی دولت به طرح هایی که قبلا عمل نکردن به آنرا افتخار خود می دانست حالا افتخار می کند.
 
بسیاری از کارشناسان بیان می کنند که براساس قانون دولت وظیفه داشت در چند سال گذشته نسبت به مدیریت مصرف سوخت اقدام کند اما در این چند سال اقدام نکرد و وظیفه قانونی خود رابه تعویق انداخت. حالا باید همه این هزینه ها را مردم به یکباره در زمانی که متاسفانه مشکلات اقتصادی بعد از موج گرانی ارز و دلار دامن اقتصاد کشور را گرفت، تحمل کنند. 
 
حالا مسئولان رقم های مختلف میلیاردی را درخصوص تخریب، بانک ها، فروشگاه های زنجیره ای، اماکن عمومی و خصوصی مطرح می کنند. اینکه این التهابات چطور پیش آمد و چگونه باعث سوءاستفاده ضدانقلاب و برخی گروه های سیاسی معاند شد، موضوعی است که یکسر آن به اعتقاد کارشناسان و رسانه ها به نوعی به سیاست آزمون و خطای دولت باز می گردد.
 
آزمون خطایی که حالا در موارد مختلف در حال اجراست. از مسکن مهر گرفته تا یارانه های نقدی و سهمیه بندی بنزین، دولت با اینکه شعار به عقب بر نمی گردیم را در انتخابات های مختلف سر می داد اما درست به طرح های دولت قبل رجوع کرد. البته بعد از تخریب آنها و مشکلاتی که مردم در مسکن مهر و سهمیه بندی بنزین و ... ایجاد شد دولت سیاست خود را اصلاح کرد اما این مردم بودند که تاوان سیاست آزمون و خطای چندباره دولت را می دهند.
 
انتهای پیام/ 
 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر