logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۱
[ شناسه خبر : ۱۳۵۶۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
بعد از سالها چشم انتظاری؛

پروژه کتابخانه مرکزی زنجان از بلاتکلیفی 14 ساله درمی‌آید؟/ پای شهرداری به کتابخانه باز شد

پروژه-کتابخانه-مرکزی-زنجان-از-بلاتکلیفی-14-ساله-درمی‌آید؟-پای-شهرداری-به-کتابخانه-باز-شد

بعد از سالها چشم انتظاری برای اتمام پروژه کتابخانه مرکزی زنجان خبرها حکایت از آن دارد که گویا قرار است این پروژه از بلاتکلیفی چندین ساله دربیاید.

به گزارش موج رسا; کتابخانه مرکز زنجان که یکی از پروژه‌های بزرگ استانی و ملی است ، در زمینی به مساحت 18 هزار و 500 مترمربع در سال 84 کلنگ زنی شده است که در ابتدای امر کارفرمای آن اداره کل راه و شهرسازی بوده است.

این پروژه از سال 84 تا به امروز فقط 23 درصد رشد فیزیکی داشته است و این در حالی است که متولیان کتابخانه‌های استان آن را یک پروژه مهم و ابر پروژه می‌دانند، در نشست خبری مدیرکل امور کتابخانه های استان این موضوع صحبت های نیک بخش بود

امیرعلی نیک بخش امروز در در ابتدای نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به هفته کتاب‌خوانی اظهار کرد: 23 آبان تا 30 آبان هفته کتاب و کتاب‌خوانی نام دارد.

وی با اشاره به اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی، ابراز کرد: کتاب بعد از مطالعه سال‌ها در ذهن شخص خواهد ماند و شاید فضای مجازی شیرین باشد ولی زودگذر است و اطلاعات در ذهن افراد باقی نمی‌ماند.

مدیرکل کتابخانه‌ها عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه بیش از 8 درصد مردم عضو کتابخانه‌های استان هستند، تصریح کرد: به ازای هر نفر در زنجان ۱.۲۸ جلد کتاب در کتابخانه‌های استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در استان به ازای هر هزار نفر 0.9 کتابخانه وجود دارد، عنوان کرد: امیدواریم تا 1400 این آمار را به یک کتابخانه برای هر هزار نفر برسانیم.

نیک بخش بابیان اینکه موجودی کتاب کتابخانه‌های استان زنجان یک‌میلیون و ۳۵۱ هزار و ۵۸۹ جلد است،  خاطرنشان کرد: در کتابخانه‌های استان نسبت به سال گذشته بیش از ۶ درصد افزایش منابع کتاب داشته‌ایم.

وی با اشاره به پروژه‌های عمرانی در دست احداث و اقدام کتابخانه‌های استان زنجان، افزود: 11 کتابخانه در سطح استان در دست احداث و اقدام وجود دارد که 4 پروژه در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل کتابخانه‌ها عمومی استان زنجان با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه کتابخانه مرکزی قیدار، عنوان کرد: این پروژه تا به امروز 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و قطعاً در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به کتابخانه روستای دیزج آباد زنجان، تصریح کرد: این پروژه با همکاری بانک سپه و خیرین ابتدای سال کلنگ زنی شد و با پیشرفت فیزیکی 70درصد تا به امروز در دهه فجر افتتاح می‌شود.

نیک بخش کتابخانه شهدا و خانه محله را از دیگر کتابخانه‌هایی که در دهه فجر افتتاح می‌شنود نام برد، و خاطرنشان کرد: کتابخانه خانه محله ابهر با زیربنای 650 مترمربع با کاربری کتابخانه و فرهنگسرا افتتاح خواهد شد.

وی بابیان اینکه از زمانی که کتابخانه‌ها به‌عنوان یک‌نهاد مستقل فعالیت می‌کنند هیچ ساختمانی برای اداره کل کتابخانه‌ها وجود نداشت، عنوان کرد: امسال ساختمان اداره کل کتابخانه‌های استان بااعتبار یک میلیارد و 300 میلیون نهایتاً تا ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل کتابخانه‌ها عمومی استان زنجان با اشاره به بهره‌برداری کتابخانه زیتون طارم تا سال 1399، افزود: کتابخانه مرکزی ابهر با زیربنای 2هزار و 200مترمربع تا سال 1400 افتتاح می‌شود.

وی بابیان اینکه کتابخانه شهرک بهارستان نیز در دست اقدام است و تا 18 ماه بعد از شروع کار به بهره‌برداری می‌رسد، خاطرنشان کرد: 2 کتابخانه خانه محله در محله‌های نجف‌آباد و اسلام‌آباد که در محل پرتراکم شهر است در دست اقدام است.

نیک بخش بابیان اینکه ساخت کتابخانه در این محله‌ها باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، بیان کرد: مدیریت کتابخانه‌های استان سعی در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

وی با اشاره به کلید خوردن ادامه کار کتابخانه مرکزی زنجان، عنوان کرد: طبق مصوبات جلسات تشکیل‌شده در کارگروه به ریاست معاون استاندار شهرداری با شرایطی کتابخانه مرکزی را احداث خواهد کرد.

مدیرکل کتابخانه‌ها عمومی استان زنجان بابیان اینکه زیربنای کتابخانه مرکزی زنجان 18هزار و 500مترمربع است، ادامه داد: این پروژه با 23 درصد پیشرفت فیزیکی به 50 میلیارد اعتبار جهت بهره‌برداری نیاز دارد.

وی با اشاره به تغییر نمای کتابخانه سهروردی به شکل کتاب، افزود: تعمیرات محوطه کتابخانه ایجرود، تعمیرات کتابخانه شیوه،کتابخانه روزبه، بازسازی کتابخانه توحید و زیباسازی و شاداب سازی کتابخانه‌های زنجان از دیگر اقدامات انجام‌شده کتابخانه‌های استان است.

نیک بخش با اشاره به تجهیز کتابخانه‌های استان در طول سال گذشته، تصریح کرد: در سطح استان هیچ‌یک از کتابخانه‌ای هیچ کمبودی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ندارند.

وی با اشاره به وجود سه کتابخانه سیار در مناطق محروم و روستاهای استان، گفت: متأسفانه طبق استاندارها امکان احداث کتابخانه در روستای های با جمعیت کمتر از 2هزار نفر را نداریم.

مدیرکل کتابخانه‌ها عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه کتابخانه سهروردی در محلی ایست که تردد توریست در اینجا زیاد است بیان کرد: حوزه‌های زنجان شناسی، دفاع مقدس و کودک در این کتابخانه به‌صورت تخصصی برای مشاهده توریست‌ها وجود خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه طبق برنامه‌ریزی‌ها 26هزار مترمربع به فضای کتابخانه‌ای استان تا سال 1404 افزوده می‌شود تصریح کرد: در تلاش هستیم تا این امر قبل از سال 1404 محقق شود.

نیک بخش ساخت کتابخانه ویژه روشندلان و افراد ناشنوا را در دستور کارداریم افزود: به‌زودی این کتابخانه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در کل کشور برای هفته کتاب و کتاب‌خوانی 18هزار برنامه انجام می‌شود خاطرنشان کرد: استان زنجان نیز در هفته کتاب 625 برنامه در دستور کار دارد.

مدیرکل کتابخانه‌ها عمومی استان زنجان بابیان اینکه مردم می‌تواند کتاب‌های مازاد خود را به کتابخانه‌های استان جهت استفاده عموم مردم تحویل دهند عنوان کرد: 96 کتابخانه در استان آماده دریافت کتب اهدایی مردم هستند.

وی برگزاری 87مسابقه کتاب‌خوانی، 9 نقد کتاب، 235 نشست کتاب‌خوانی، برگزاری 29 نمایشگاه و فروشگاه کتاب و 298 برنامه دیگر را از برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی معرفی کرد.

نیک بخش بابیان اینکه در کل کشور روز 25 آبان ثبت‌نام در کتابخانه‌ها عمومی رایگان است، افزود: در هفته کتاب تمام جرائم دیرکرد کتاب در صورت عودت کتاب به کتابخانه‌ها بخشوده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم یک سند راهبردی بسیار مهم است افزود: این سند باید در بین جوانان تبیین شود چراکه مخاطب اصلی این بیانیه جوانان هستند.

مدیرکل کتابخانه‌ها عمومی استان زنجان برگزاری برنامه‌های تبیینی بیانیه گام دوم را یکی از برنامه‌های مهم و راهبردی هفته کتاب کتابخانه‌های استان اعلام کرد.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر