logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۴
[ شناسه خبر : ۱۳۵۵۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه:

زیرساخت‌های تحقق عدالت در کشور فراهم است/ برای اجرای عدالت راه طولانی در پیش داریم

زیرساخت‌های-تحقق-عدالت-در-کشور-فراهم-است-برای-اجرای-عدالت-راه-طولانی-در-پیش-داریم

رئیس مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه با اشاره به اینکه برای تحقق عدالت در عرصه عمل نیازبه مدیران تربیت یافته مکتب عادلانه ای باشند گفت: این امر نیازمند ساختارهای اداری و اجرایی و قضایی و تقنینی است.

به گزارش موج رسا; علی بهادری جهرمی رئیس مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه در نشست چالش ها تعهد عدالت قضایی بسیج دانشجویی، با اشاره به اینکه هیچ انسانی نیست که به عدالت علاقه نداشته باشد اظهار کرد: یک شخص معمولی و عادی دریک جامعه عادی در طلب عدالت و آزادی است.

رئیس کانون وکلای قوه قضاییه با بیان این که جنسیت نباید مبنایی برای تفاوت حقوق قلمداد شود، ابراز کرد: دو قرائت متفاوت در این خصوص وجود دارد و یکی می گوید حقوق مادی زوجین با یکدیگر برابر است و قرائت دیگر می گوید به دلیل تفاوت بین زن و مرد این حقوق یکسان نیست.

وی با اشاره به اینکه انتظارات مالی بیشتری از مرد نسبت به زن می v,n، تصریح کرد: به همین دلیل می توان گفت که در بحث ارث بین زن ومرد نیز تفاوت وجود دارد.

بهادری جهرمی با بیان اینکه جوامع مدرن به این سمت حرکت کردند تا بگویند عقل جمع بر عقل فرد مقدم است افزود: عقل جمع اصولا بر اقلیت مقدم است.

وی با بیان اینکه عدالت در مقام اجرا حتما دچار خدشه و خطا می شود تصریح کرد: در جامعه آرمانی نبوی هم، عدالت به مفهوم 100درصدی هرگز محقق نشد.

رئیس کانون وکلای قوه قضاییه با بیان اینکه حاکم در راس جامعه معصوم باشد مانند جامعه نبوی و مهدوی به صورت 100درصدی عدالت را اجرا می کند عنوان کرد: در حکومت مهدوی بزرگترین ظلم ها صورت می گیرد که قتل امام معصوم است.

وی با اشاره به اینکه در هر جایی می خواهیم در خصوص اجرای عدالت مطالبه گری کنیم توجه داشته باشیم که مجری عدالت انسان ها هستند خاطرنشان کرد: زمانی که مجری عدالت انسان ها هستند ما با جرم مواجه خواهیم بود.

بهادری با اشاره به اینکه حاکمیت باید در مقام نظر بهترین راه را برای اجرای عدالت برگزیند، بیان کرد: در اجرای عدالت نیز باید عادل ترین افراد برگزیند تا کمترین ارتکاب به منکر را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در مرحله اول در راستای قانون گذاری برمبنای دین که حسن وقبح واقعی است عمل کرده است تصریح کرد: در مقام نظر جمهوری اسلامی جامعه را به سمت تحقق عدالت پیش برد.

رئیس کانون وکلای قوه قضاییه با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی زیر ساخت های تحقق عدالت فراهم است افزود: در تحقق عدالت در عرصه عمل باید مسیر بسیار طولانی طی شود.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق عدالت در عرصه عمل، نیازمند مدیران تربیت یافته مکتب عادلانه است، ادامه داد: این امر نیازمند ساختارهای اداری و اجرایی و قضایی و تقنینی است.

بهادری خاطر نشان کرد: در انقلاب اسلامی به پشتوانه یک تئوری یک انقلاب سیاسی رخ داده است و مبانی حاکمیت تغییر پیدا کرد اما تمامی اجزای حاکمیت تغییر نکرد.

وی بیان کرد: برای تحقق واقعی عدالت در عمل ما باید بتوانیم در نظامات مختلف اصلاح های اساسی داشته باشیم و انقلاب هایی ماند انقلاب های اداری، اقتصادی، اجتماعی، رسانه ای بکنیم تا بتوانیم آن نظامات را عادلانه تر بکنیم و نیروهای عدالت طلب را به کار گیری کنیم.

رئیس کانون وکلای قوه قضاییه با اشاره به اصل 113 قانون اساسی تصریح کرد: طبق این اصل کارهای اجرایی به عهده رئیس جمهور است و رئیس جمهورباید زمینه اجرا را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه تحصیلات تکمیلی رایگان نیست عنوان کرد: در قانون اساسی تحصیل تا پایان مقطع متوسطه رایگان است و تحصیلات تکمیلی در حد خود کفایی است.

بهادری با بیان اینکه منشور حقوق شهروندی یک اطلاعیه دولت در خصوص کارهایی است که می خواهد انجام دهد خاطرنشان کرد: منشور حقوق شهروندی در چارچوب اختیارات دولت معنا پیدا می کند و باید در چهارخوب اختیارات خود پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه در عرصه عمل به اجرای قانون اساسی در کشور نمره قابل قبولی نمی دهم بیان کرد: ما کار های مثبت و ایجابی از دولت انتظار داریم و دولت نیازمند زیرساخت های لازم است. 

رئیس کانون وکلای قوه قضاییه با بیان اینکه خوب است دانشجو مطالبه گرباشد و حساسیت های لازم را داشته باشد عنوان کرد: دانشجویان در هر موضوعی که می خواهد حساسیت نشان بدهد باید تخصص داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون هر رفتاری که با مردم صورت می گیرد با دانشجویان نیز همان رفتار می شود، افزود: دانشجو بودن و حتی رهبر بودن ملاک عدم برخورد نیست.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر