logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۵
[ شناسه خبر : ۱۳۵۳۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
مدیر مجتمع سرب و روی انگوران:

اتمام عمر معدن انگوران تا 15 سال آینده/ نسبت نیروهای بومی به غیربومی معدن انگوران 62 به 38 است

اتمام-عمر-معدن-انگوران-تا-15-سال-آینده-نسبت-نیروهای-بومی-به-غیربومی-معدن-انگوران-62-به-38-است

مدیر مجتمع سرب و روی انگوران گفت: با پیش بینی های انجام شده کار معدن سرب و روی انگوران تا 15 سال آینده به اتمام می رسد.

امید فلاح امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: تصمیم گیری در خصوص به کار گیری نیروهای انسانی در معادن بستگی به نوع تکنولوژی و نوع کار از جمله مکانیزه بودن یا نبودن تجهیزات و بر اساس استعداد و تخصص افراد دارد.

وی با بیان اینکه در زمینه معادن رو باز از نیروهای متخصص که  کار با ماشین آلات مکانیزه را فرا گرفته اند، استفاده می شود، افزود: ماشین آلات حرف اول را در معدن می زنند چرا دامپ تراک های 60 و 30 تنی در پله های معدن رفت و آمدن می کنند.

 این مسئول از به کارگیری 4 دامپ تراک 30 تنی و 19 دامپ تراک 60 تنی در معدن انگوران خبر داد و گفت: نیروهای مورد نیاز برای این کار باید متخصص بوده و بتوانند از این ماشین آلات استفاده کنند.

مدیر مجتمع سرب و روی انگوران خاطرنشان کرد: ماشین آلات در پله های معدنی رفت و آمد می کنند و گاهی دو دامپ تراک 60 تنی با یک فاصله مجاز از یکدیگر عبور می کنند.

فلاح با اشاره به اینکه حداقل و حداکثری برای پله های معادن وجود دارد و شرایط معدن در تابستان و زمستان متفاوت است،افزود: ماشین آلات به صورت 24 ساعته در معدن کار می کنند که امکان بروز حادثه وجود دارد و اگر نیروی کار ماهر نیز به کارگیری نشود، احتمال بروز حوادث افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: شرکتی که در مناقصه برنده می شود از ماشین آلات و نیروی متخصص خود در کار استفاده می کند و جایگزین کردن نیروی انسانی راحت نیست.

این مسئول با بیان اینکه چابک سازی و توجه به اصل 44 قانون اساسی در بخش دولتی ضروری است، افزود: در راستای این سیاست بهره برداری از بخش روباز و زیر زمینی معدن به بخش خصوصی واگذار و شرکت آهن آجین برنده مناقصه شده و نیروهای آموزش دیده این شرکت در این معادن کار می کنند.

مدیر مجتمع سرب و روی انگوران با بیان اینکه شیب های موجود در این معادن نسبت به راه های استاندار بالاتر بوده و گاهی تا 12 درصد می رسد، افزود: به همین دلیل باید مسائل ایمنی در معدن بیشتر رعایت شود چرا که همه آیتم های معادن محاسباتی و فنی است.

فلاح گفت: آمار ارائه شده در خصوص نیروی انسانی این معدن به سال 93 برمی گردد در حالی که در حال حاضر وضعیت متفاوت شده است.

وی با بیان اینکه در سال 93 تعداد نیروهای بومی 40 به 60 درصد بود،افزود: در حال حاضر این نسبت 62 به 38 درصد است.

این مسئول خاطرنشان کرد: نامه ای به استاندار،نماینده مردم ماهنشان در مجلس شورای اسلامی و فرماندار ماهنشان نوشته شده است تا افراد مورد نیاز در بخش زیرزمینی از جمله راننده لودر که کار آزموده بوده و دارای تخصص و تجربه باشد،معرفی شود، هنوز جوابی دریافت نشده است.

 

*کار در معدن نیازمند نیروی متخصص است

مدیر مجتمع سرب و روی انگوران تصریح کرد: اگر در معدن به مسائل فنی توجه نشود حادثه ناگواری به وجود می آید و به همین دلیل باید از افراد متخصص یا افرادی که حین کار مهارت دیده اند، استفاده شود.

فلاح افزود: کار در معدن زیر زمین کار ساده ای نیست و هر فردی حاضر نمی شود در این بخش کار کند،در حالی که ما نیاز به نیروی کار ماهر داریم از استان به این تقاضاها جواب منفی داده می شود اما کارگران سایر استان ها مشتاق به کار در معدن هستند.

وی با اشاره به آغاز فعالیت بخش زیر زمینی معدن انگوران از سال 96 ،گفت: کارگران حاضر به فعالیت در بخش زیر زمین معدن نیستند.

این مسئول با بیان اینکه معدن انگوران از دو بخش روباز و زیرزمینی تشکیل شده است، افزود: در بخش روباز 4 میلیون تن ذخیره موجود است و از 1 آبان ماه سال جاری قرارداد جدیدی با پیمانکار منعقد شده است که این قرارداد 4 ساله است و قرار است این میزان ذخیره استخراج شود.

مدیر مجتمع سرب و روی انگوران تصریح کرد: احتمالات در این زمینه وجود دارد و ممکن است این ذخیره بیشتر و یا کمتر باشد، که در صورت بیشتر بودن 25 درصد به قرارداد اضافه شده و در کار در پنج ساله به اتمام می رسد.

فلاح ادامه داد: با ادامه استخراج از معدن فضای کاری محدودتر شده و میزان تولید کاهش می یابد که موجب کاهش نیروی کار نیز می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد نیروی فعال در بخش روباز این معدن 335 نفر است، افزود: تلاش می کنیم در سال آینده این تعداد ثابت بماند اما در سال 1400 حدود 200 نفر کاهش نیرو خواهیم داشت.

 

*اتمام کار معدن انگوران تا 15 سال آینده

این مسئول با بیان اینکه در بخش زیرزمینی حدود 2 میلیون تن ذخیره داریم که 370 نفر در این بخش فعالیت می کنند،بیان داشت: قراردادی با شرکت راهبر منعقد شده است که با توجه به میزان ظرفیت برداشت 120 هزار تن در سال پیش بینی می شود بین 12 تا 15 سال آینده این معدن کار کند.

مدیر مجتمع سرب و روی انگوران با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید این معدن 650 هزار تن است،افزود: با ادامه فعالیت، این میزان در سال های آینده کاهش یافته و به 300  هزار تن می رسد.

فلاح با اشاره به اینکه به ازای هر نفر اشتغال در معدن 17 نفر اشتغال در کارخانجات به وجود می آید، افزود: با تعطیلی معدن اشتغال کارخانجات نیز ضربه می بیند.

وی با بیان اینکه برای رفع بیکاری جامعه اکتشافات از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است، افزود: برای حفاری،پیمایش، پی جویی و شناسایی مشکلاتی از جمله برخورد با پرنسل از سوی محلی ها،منابع طبیعی و محیط زیست به عنوان معارض وجود دارد.

این مسئول گفت: به محض اتمام کار معدن، وظیفه داریم بازسازی کنیم تا گونه های گیاهی و حیوانی از بین نرود.

 

*اکتشافات در دستور کار است

مدیر مجتمع سرب و روی انگوران ادامه داد: اکتشافات در دستور کار است و انتظار نتایج خوب را داریم تا با فعالیت معدن مشکلات بیکاری را حل کنیم.

فلاح  با بیان اینکه در زمینه گردشگری منطقه کارهایی انجام می شود و با توجه به نزدیکی به اتمام عمر معدن فضای خوبی برای بازدید گردشگران فراهم می شود، افزود: معدن ساخته دست بشر است و می توان از این ظرفیت استفاده کرد و تلاش شده است تا یک ماه آینده از این معدن بازدید شود.

وی گفت:  معدن سرب و روی انگوران اولین معدن بزرگی که در زمینه گردشگری فعالیت می کند و تلاش می شود با حفظ ایمنی دیگران هم از این معدن بازدید کنند همانگونه که در بخش آموزش نیز گام های مطلوبی برداشته شده است.

این مسئول از احیای رمپ های باطله و درخت کاری تاسیسات و فاضلاب با هماهنگی محیط زیست و منابع طبیعی خبرداد و گفت: به دلیل اقدامات انجام شده، این معدن به عنوان معدن سبز انتخاب شد.

مدیر مجتمع سرب و روی انگوران افزود: قرار است 20 هکتار از باطله های این معدن احیا و درختکاری شود تا فرصت های جدید برای گونه های حیوانی و گیاهی ایجاد شود.

فلاح با اشاره به مسئولیت های اجتماعی این معدن، خاطرنشان کرد: محض انسداد راه های روستایی در اطراف این معدن به دلیل بارش برف،ماشین آلات این شرکت در اختیار روستاییان قرار می گیرد.

وی از کمک مالی این معدن به ساخت درمان بستر دندی خبرداد و گفت: از تیم فوتسال دندی نیز 40 میلیون تومان حمایت مالی شد و در سال گذشته نیز به احداث مصلی ماهنشان کمک کردیم.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر