logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۳
[ شناسه خبر : ۱۳۴۶۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
گزارش؛

افول آمریکا از عرصه اقتصادی تا عرصه نظامی

افول-آمریکا-از-عرصه-اقتصادی-تا-عرصه-نظامی

آمارها و نشانه هایی که در ابعاد مختلف وجود دارد نشان از افول آمریکا در این سالهای اخیر است.

به گزارش موج رسا; افول آمریکا را می‌توان از ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی و ... بررسی کرد، این موضوع حتی از دید دانشمندان نیز مورد تاکید قرار می‌گیرد.

طبق آمارهای موجود آمریکا در پایان جنگ های افغانستان و عراق هفت تریلیون دلار بدهی داشته که این بدهی ها در اواخر سال 2018 به 21.5 تریلیون دلار رسید و براساس پیش بینی فدرال رزرو بدهی آمریکا در سال 2020 به نزدیک 24 تریلیون دلار می‌رسد.

با اینکه آمریکا در سال 2018 با 20.5 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی 24 درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارد اما صندوق بین المللی پول در ارزیابی ماه پیش خود پیش بینی کرد که در سال 2021 سهم چین از اقتصاد بین الملل به بیش از 23 تریلیون دلار خواهد رسید و سهم آمریکا به زیر 20 درصد می‌رسد.

درحال حاضر نیز بر اساس شاخص برابری قدرت خرید که یک شاخص معتبر در اندازه گیری قدرت اقتصادی است چین با 27 تریلیون دلار رتبه اول در جهان  وآمریکا با 20 تریلیون دلار فاصله معنی داری با اقتصاد چین دارد.

آمریکا در شاخص قدرت نرم که یکی از چهار ستون رهبری جهانی آمریکاست از سال 2016 تا کنون در حال سقوط است و از رتبه اول آمریکا به رتبه چهارم تنزل یافته است. با سیاستهای ترامپ این سقوط در سالهای آینده با سرعت بیشتری ادامه پیدا میکند.

آمریکا تا سال 2018 رقابتی ترین اقتصاد جهان بود که مزیت های بسیاری برای سرمایه گذاری و کسب و کار داشت اما طبق آخرین رتبه بندی IMD در سال 2019 عنوان رقابتی ترین اقتصاد جهان را از دست داد و به رتبه سوم نزول کرد.

ترامپ در سند امنیت ملی 2017 به تحلیل قدرت آمریکا اعتراف میکند و برای جبران آن استثناگرایی آمریکایی را در دستور کار خود قرار میدهد اتخاذ این استراتژی نشانه مشخصی از عصر افول آمریکاست که تلاش میکند برای جلوگیری از فروپاشی، بعد افراطی از هویت آمریکایی را بر جهان تحمیل کندهمچنین با نوانزواگرایی سعی نموده افول آمریکا را به تاخیر بیاندازد و دراین جهت  برای کاستن از بار تعهدات و هزینه ها از پیمان آب وهوایی پاریس، یونسکو، قرارداد تجارت تسلیحات ،پیمان مهاجرتی سازمان ملل متحد و پیمان تجاری شراکت فراآتلانیتک(TPP)  خارج شد اما خروج از این پیمانها قدرت رهبری آمریکا و نفوذ جهانی آنرا به میزان قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد و در بهترین حالت در دهه 2030 در یک جهان چند قطبی یکی از چند قدرت جهانی با کاهش نفوذ در مناطق استراتژیک جهان خواهد بود.

در عرصه سیاست نیز افول آمریکا را می‌توان در ابعاد مختلف مشاهده کرد، اینکه آمریکا دیگر قادر نیست ائتلافی که در گذشته ایجاد می‌کرد را دوباره به پا کند خود نمونه ای از افول آمریکا در عرصه سیاست است.

از طرفی رویش انقلاب اسلامی و تاسی گرفتن برخی کشورها از این انقلاب و خارج شدن از تسلط آمریکا نشانه دیگری از افول است.

وقتی لانه جاوسی آمریکا در ایران تسخیر شد، نمونه روشنی از افول آمریکا بود. جمهوری اسلامی برای همیشه پای آمریکا را از ایران برید و نشان داد که می توان در مقابل آمریکا ایستاد.

در عرصه نظامی نیز آمریکا بارها افول خود را به دنیا نشان داده است، در عرصه نظامی شکست در برهه های مختلف توسط آمریکایی ها خود گویای این است که آمریکا دیگر آن آمریکایی نیست که هرچه بخواهد انجام دهد.

شکست های پی درپی در منطقه، دستگیری ملوانان آمریکایی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سرنگونی پهپاد آمریکایی و ... تنها نمونه هایی هستند که گزینه نظامی آمریکا را زیر میز برده است.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر