logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۸
[ شناسه خبر : ۱۳۳۶۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان:

دولتمردانی که دم از سازش با آمریکا می زنند، محصول فکر غربی هستند/ توصیه های مقام معظم رهبری گره گشای مشکلات جامعه

دولتمردانی-که-دم-از-سازش-با-آمریکا-می-زنند،-محصول-فکر-غربی-هستند-توصیه-های-مقام-معظم-رهبری-گره-گشای-مشکلات-جامعه-

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان گفت: دولتمردانی که دم از سازش با آمریکا می زنند،محصول فکر غربی در دهه های 60،70 و 80 هستند که در آمریکا و اروپای شمالی تحصیل و زندگی کرده اند.

 

فرشید جعفری امروز در گفت و گو با خبرنگارموج رسا; اظهار داشت: زمینه های تاریخی سیاست بین الملل به گونه ای چیده شده است که همواره قدرت های بزرگ نقش اول را در متن آن بازی می کنند.

وی ادامه داد: در سیاست بین الملل قدرت های بزرگ از نظر فکری نقش اول را دارا هستند که این موضوع به تفکر  غربی بعد از قرون وسطی و رنسانس برمی گردد.

این استاد دانشگاه افزود: وقتی صحبت از رنسانس و فکر جدید غربی می کنیم در واقع این فکر نتیجه کنار گذاشتن هر گونه اخلاق،ایمان و دین مداری از متن اجتماع، فرهنگ و سیاست است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ادامه داد: تفکر جدایی دین از سیاست از غرب آغاز شد و همین موضوع موجب شد تا تفکر غربی به سمت سکولاریسم که جنبشی در داخل کشورهای غربی بود،حرکت کند.

جعفری با بیان اینکه با انعقاد قرارداد وستفالی توسط کشورهای اروپایی در سال 1648 -درست بعد از جنگ های سی ساله - بنیان تفکر ایجاد دولت - ملت های مدرن که تا کنون ادامه دارد،ایجاد شد و اروپا توانست از طریق ایجاد این دولت - ملت ها سرمشق و الگویی جدید را ارائه کند،افزود: در این دیدگاه همواره غرب بسیار پیشرفته و توسعه یافته تر نشان داده شد در حالی که سایر مناطق جهان وحشی و غیر متمدن تلقی می شدند که غرب باید به داد آنها برسد.  وی با اشاره به دیدگاه ادوارد سعید فقید یکی از مبارزان فلسطینی اصل که زمینه های مبارزه علمی و عملی با رژیم غاصب اسرائیل را دارد،گفت: وی در کتاب شرق شناسی اینگونه مطرح می کند که غرب برای اینکه هویت و برتری خود را به دیگران اثبات کند، شرق را به عنوان دیگری از نظر ذهنی ساخت تا بتواند برای خود شناسنامه ای برای نجات دیگران ایجاد کرده و تمدن خود را به رخ آنها بکشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با شکل گیری دولت - ملت های مدرن اندیشه ورزی در باب آن از سوی اندیشمندان آغاز  و آثار بسیاری در این زمینه ارائه شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با بیان اینکه بازیگری از سوی دولت – ملت ها آغاز و آنها برای تامین منفعت مادی خود شروع به دست اندازی از طریق شیوه های امپریالیستی و استعمار کردند، افزود: بهره برداری از مناطق مختلف جهان از جمله غرب و شرق آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و مرکزی و انباشت سرمایه برای پیشرفت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از جمله فعالیت های دولت – ملت ها بود.

وی گفت: اگر از قرن 15 تا آغاز جنگ جهانی دوم قدرت های بزرگی همچون پرتغال، هلند و بریتانیا ظهور کرده بودند، اما پس از این جنگ، ایالات متحده آمریکا به عنوان قدرت برتر در کنار اتحاد جماهیر شوروی قرار گرفت.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ایالات متحده آمریکا برای سرمایه گذاری در روابط بین الملل سیاست خود را بر پایه  فکر و اندیشه ای به نام مکتب رئالیسم بنا نهاد و برای مشروعیت بخشیدن به این موضوع  کتاب سیاست میان ملت ها مورگنتای مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: بعد از آن آمریکا سرمایه گذاری کلانی برای این مکتب کرد و افرادی همچون کنت والتز سیاست خارجی آمریکا را توجیه کرده و این تفکر، تفکر غالب در سیاست این کشور شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این تفکر، دولت - ملت ها را بازیگر اصلی در عرصه سیاست بین الملل می دانست و معتقد بود هر دولت و ملتی به دنبال منفعت خود در سیاست بین الملل است،افزود: سیاست بین الملل در این دیدگاه دارای  ویژگی آنارشی بود به این معنا که هیچ اقتدار مرکزی در راس قرار نمی گیرد تا نظم را برقرار کند چرا که دولت ها باید به دنبال منافع و امنیت خود بوده و به دیگری نباید چشم دوخت.

جعفری ادامه داد: ریشه شکل گیری مکتب رئالیسم در آمریکا را باید در دوران رنسانس و در افکار افرادی همچون توماس هابز و ماکیاولی جستجو کرد که در آن دوره دین،اخلاق و ایمان کنار گذاشته شد و سیاست قواعد بازی خاص خود را پیدا کرد.

وی گفت: در این دوره سیاست قاعده بازی خود و ایمان و اخلاق نیز قواعد بازی خود را داشتند که از دیدگاه این اندیشمندان تلفیق ناپذیر بودند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان افزود: وقتی این تفکر مبانی فکری کشور آمریکا می شود اخلاق و دین مداری بین آمریکا و سایر دولت ها معنا ندارد.

جعفری با اشاره به ادامه دار بودن این تفکر و تبدیل کشوررهای غربی به الگو و اسوه برای سایر کشورها،گفت: بسیاری از مناطق جهان از جمله غرب آسیا که هم  اکنون نیز دربست در اختیار آمریکا هستند، در دام این تفکر افتادند.

وی افزود: این موضوع تا جایی پیش رفت که حتی یکی از سفرای عربستان در آمریکا معتقد بود عربستان بدش نمی آید به عنوان یکی از ایالت های آمریکا باشد.

این استاد علوم سیاسی با اشاره به فراگیر شدن این تفکر در جهان، گفت: اگر چه این تفکر فراگیر شد اما در سال1979 در غرب آسیا اتفاقی افتاد که برخلاف تفکر رئالیسم فکر می کرد و معتقد بود که دین از سیاست جدا نیست.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی خط بطلانی بر تفکر جدایی دین از سیاست کشید، افزود:امام خمینی (ره) معتقد بودند که قواعد بازی سیاست هیچ فرقی با قواعد بازی دین مداری ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی دین مداری و ایمان اسلامی و شیعی وارد عرصه سیاست شده و سیاست گذاری های کلان کشور بر اساس این تفکر انجام شد.

جعفری با بیان اینکه تفکر انقلاب اسلامی بر این اعتقاد بود که باید روی ملت ها سرمایه گذاری کرده و به دولت - ملت ها اعتماد نداشت،افزود: از دیدگاه انقلاب اسلامی،غرب همواره به دنبال سود و منافع خود بوده و نگاه یاری گیری به سایر دولت ها ندارند.

وی بیان داشت: انقلاب اسلامی بر خلاف جهت تفکر 600 ساله غربی حرکت کرد و طبیعی بود تا قدرت های بزرگ آن را تحمل نکنند.

این استاد دانشگاه افزود: جمهوری اسلامی بر اساس معیار عدم جدایی دین از سیاست،هشت سال دوران دفاع مقدس را پست سر گذاشت و در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قدرت واقعی خود را در عرصه نظامی رونمایی کرد که این قدرت نمایی موجب سکوت سران منطقه شد.

جعفری ادامه داد: دفع داعش،پرتاب موشک نقطه زن،رونمایی از کارخانه موشک سازی،شکار پهباد آمریکا، توقیف کشتی بریتانیا و دستگیری روح الله زم قدرت جمهوری اسلامی را به رخ جهانیان کشید.

وی با بیان اینکه اگر چه قدرت نظامی کشور باید سرجای خود باشد،افزود:اما آنچه بعد از این اهمیت دارد این است که انقلاب اسلامی از نظر فکری نمی توانست و نمی تواند سرسازگاری با فکر غربی داشته باشد.

این استاد علوم سیاسی خاطرنشان کرد: اگرچه گاهی برخی از دولتمردان ما توصیه می کنند سیاست باید داشت، اما این تفکر بازی در میدان دشمن است.

وی گفت: برای پایداری تفکر انقلاب اسلامی 40 سال خون دل خورده و تحریم شده ایم، انواع و اقسام فشارهای حداکثری را تحمل کرده ایم اما کسانی هم در درون دولت کنونی پیدا می شوند که صحبت از سازش با غرب می کنند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: این دولتمردان در واقع محصول فکر غربی در دهه های 60،70 و 80 هستند که در آمریکا و اروپای شمالی تحصیل و زندگی کرده اند و طبیعی است که بر طبل جدایی تفکر دین از سیاست بدمند.

جعفری تصریح کرد:  دین مداری ریشه در آرمان های انقلاب،امام و رهبری دارد و اگردولتمردی صحبت از سازش کند در واقع در مسیر تفکر دولتمردان عربستان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: اگر توصیه های مقام معظم رهبری نبود امروز ما در میدان بازی قدرت های بزرگ از جمله آمریکا قرار گرفته بوده ایم.

این استاد دانشگاه با اشاره به هشدارهای مقام معظم رهبری به دولت های منطقه که اجازه ندهند قدرت های بزرگ نا امنی را رقم بزنند،گفت: اگر توصیه های ایشان نبود اوضاع کشور بهم می ریخت.

 جعفری جریان فکری موافق با آمریکا را باهوش و خبره عنوان کرد و گفت: این افراد در چارچوب فکر انقلاب بازی نمی کنند و هنگامی که  وارد عرصه بین الملل می شوند از سازش و تعامل صحبت می کنند.

وی برضرورت توجه به توصیه های مقام معظم رهبری تاکید کرد و افزود: توصیه می کنم روی مفاهیمی که رهبری بیان می کنند،تامل شده و به واژه هایی همچون خودپردازی و جامعه پردازی و رابطه جوشش انقلابی و نظم توجه بیشتری شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر