logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۱
[ شناسه خبر : ۱۳۳۴۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی:

تجربه تاریخی کودتای 28 مرداد و برجام نشان داد آمریکا قابل اعتماد نیست/ مسجل بودن عدم اعتماد به آمریکا برای جهان

تجربه-تاریخی-کودتای-28-مرداد-و-برجام-نشان-داد-آمریکا-قابل-اعتماد-نیست-مسجل-بودن-عدم-اعتماد-به-آمریکا-برای-جهان

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت:تجارب تاریخی متعدد از جمله کودتای 28 مرداد و مذاکرات برجام نشان داده است که آمریکا کشوری قابل اعتماد نیست.

اصغر پرتوی امروز در گفت و گو با خبرنگارموج رسا; اظهار داشت: تجربه نشان داده است که نمی توان نه تنها به آمریکا بلکه به هیچ کشوری در روابط بین الملل اعتماد کرد.

وی افزود: در روابط بین الملل کشورها بر اساس منافع ملی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و روابط خود را تنظیم می کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کشورها همواره بر اساس منافع متقابل به کشور دیگری اعتماد می کنند، بیان داشت: پایبندی به اخلاق و قول و قرارها در روابط بین المل منتفی است.

پرتوی ادامه داد: آمریکا کشوری است که بیش از دیگر کشورها به قول و قرارهای خود پایبند نیست و نمونه های بیشمار تاریخی در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تجربه اخیر ایران و مذاکره با آمریکا نیز نشان داد که این کشور در حوزه روابط بین المل اخلاق مدار نبوده و سرقرار خود باقی نماند، تصریح کرد: عدم  اعتماد به آمریکا برای کل جهان مسجل شده است.

این استاد علوم سیاسی ادامه داد: در طول چهل سال گذشته ما کمتر در روابط بین ایران و آمریکا شاهد پایبندی آمریکا به تعهداتش بوده ایم و جهان نیز می داند که آمریکا همواره پشت ملت ها را خالی می کند.

وی با بیان اینکه در مسئله برجام آش به اندازه ای شور بود که نزدیکترین یاران تاریخی آمریکا به او حق ندادند،افزود:حکومت ترامپ در برهم زدن برجام غیر اخلاقی و غیر اصولی عمل کرد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: این تجربه برای ایران گران تمام شد اگر چه کشورهای اروپایی که همیشه با آمریکا در یک جبهه قرار می گرفتند،در مسئله مذاکرات با ایران پشت سر آمریکا نبودند.

پرتوی با اشاره به سابقه تاریخی آمریکا در عهدشکنی ها، بیان داشت: نهضت ملی ایران یکی از نمونه های تاریخی برجسته در این زمینه محسوب می شود.

وی با بیان اینکه علیرغم اعتماد دکتر مصدق به آمریکا، ضربه سهمگینی به این نهضت وارد شد، خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن جمهوری خواهان، آمریکا بر تمامی این اعتمادها پشت پا زد و کودتای 28 مرداد را تدارک دید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بیان داشت: برخلاف همه آنچه که حکومت مصدق بر روی پشتوانه و حمایت آمریکا حساب باز کرده بود آمریکا زیر قول و قرارهای خود زد.

پرتوی با بیان اینکه در جریان اخیر کردهای سوریه نیز آمریکا از آنها پشتیبانی نکرد، ادامه داد: کردها روی پشتیبانی آمریکا حساب باز کرده بودند اما هیچ حمایتی از آنها نشد.

وی یادآور شد: در تاریخ ثابت شده است که آمریکا در موارد متعددی بر قرارها و اعتمادها پشت پا می زند.//ن

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر