logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۵
[ شناسه خبر : ۱۳۳۲۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس مرکز آمار ایران:

نخستین سرشماری آمار ثبتی در کشور سال 1405 انجام می‌شود/ نرخ بیکاری استان زنجان در بازه اطمینان قرار دارد

نخستین-سرشماری-آمار-ثبتی-در-کشور-سال-1405-انجام-می‌شود-نرخ-بیکاری-استان-زنجان-در-بازه-اطمینان-قرار-دارد

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به مزیت های آمار ثبتی گفت: اولین سرشماری آمار ثبتی در کشور سال 1405 انجام می شود.

 به گزارش  موج رسا; جواد حسین زاده در جلسه گرامی‌داشت روز آمار و برنامه ریزی با اشاره به انتخاب سازمان برنامه و بودجه استان زنجان به عنوان استان برتر در حوزه آمار، اظهار کرد: اگر یک نظام منسجم و یک پارچه تحت رهبری درستی صورت نمی گرفت مسلما این توفیقات اتفاق نمی افتاد.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی بدون آمار ممکن نیست، ابراز کرد: بدون برنامه ریزی مبتنی بر آمار توسعه رخ نمی دهد.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه آمار از زمان پدید آمد با حکومت و حکومت داری گره خورده است، تصریح کرد: آمار از زمانی که به وجود آمده به دنبال اداره کردن جوامع بشری است.

حسین زاد ه با اشار ه اینکه تمرکز سازمان آمار کشور به سمت آمار ثبتی مبنا است، خاطر نشان کرد: شعار سازمان آمار کشور در روز ملی آمار، همگرایی ملی برای مدل سازی نظام آماری کشور عنوان شد.

رئیس مرکز آمار ایران بیان کرد: دستگاه های اجرایی به نوعی تولید آمار می کنند برای اینکه حکمرانی شایسته رخ بدهد.

وی بیان کرد: اگر آمار رسمی کیفت لازم را نداشته باشد ویا دچار خلاء های آماری باشد،  در این صورت عملا در حکمرانی شایسته دچار مشکل می شویم.

حسین زاده با اشاره به اینکه در دنیا کارایی نظام آماری منجر به کارایی حکمرانی می شود، افزود: آمار رسمی کشور یک کلای عمومی است.

وی بیان اینکه در کلاها خصوصی رقابت پذیری ممکن است، تصریح کرد: در کلاهای عمومی رقابت پذیری مفهومی ندارد و مانند امنیت عمومی یک کلای عمومی است که از طرف حاکمیت ها تولید می شود.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه حکومت ها به دنبال ایجاد آمار عمومی برای حکمرانی هستند، عنوان کرد: اگر رقابت پذیری در آمار وجود داشته باشد باعث کاهش اعتماد مردم به آمار های رسمی می شود.

وی با بیان اینکه هر چه اعتماد مردم به آمار رسمی کشور کمتر شود اثر نامطلوبی در کارایی حمکرانی خواهد داشت، افزود: در این صورت صدمات ایجاد شده بالا خواهد بود.

حسین زاده با اشاره به نرخ بیکاری در استان ها و کشور، تصریح کرد: در تابستان امسال نرخ بیکاری استان زنجان 5.2 و در بازه اطمینان بوده است.

 وی با بیان اینکه در تمام دنیا یک نهاد رسمی رشد اقتصاد کشور ها را اعلام می کند، تصریح کرد: ایران تنها کشوری است که رشد اقتصادی کشور از دونهاد رسمی اعلام می شود.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به روش های آماری ثبتی، عنوان کرد: روش های آماری سنتی در برابر روشهای آماری ثبتی کارایی کمتری دارد.

وی با بیان اینکه اولین سرشماری آمار ثبتی در کشور سال 1405 انجام می شود، خاطر نشان کرد: طرح پایلوت آمار ثبتی در سال 1400 انجام می شود.

حسین زاده با اشاره به قانون آمار کشور، افزود: پیش نویس قانون آمار کشور آماده شده است و در وضعیت کنونی قانون مرکز آمار را داریم که مصوب سال 1353 است.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر