logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۲
[ شناسه خبر : ۱۳۳۱۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معضلی که سلامت مردم را تهدید می‌کند

روغن زیتون با طعم پالم در بازار داخلی/ روش جدید دلالان برای قالب کردن روغن پالم بنام روغن زیتون به مردم

روغن-زیتون-با-طعم-پالم-در-بازار-داخلی-روش-جدید-دلالان-برای-قالب-کردن-روغن-پالم-بنام-روغن-زیتون-به-مردم

جولان دلالان روغن زیتون در بازار داخلی که با مخلوط کردن روغن پالم با روغن زیتون باعث نگرانی تولیدکنندگان واقعی شده است.

به گزارش موج رسا; روغن زیتون مزایایی بسیار زیادی دارد و از نظر علمی نیز این موضوع توسط دانشمندان فعال در این حوزه اثبات شده است و کارشناسان این حوزه زیتون را روغنی سرشار از انواع ویتامین‌ها, املاح معدنی, فسفر, گوگرد, کلسیم و پتاسیم می‌دانند.

در روایات نیز بر مصرف میوه زیتون و روغن آن تاکیدات زیادی شده و پیامبر اکرم(ص) درباره خواص زیتون می‌فرمایند: زیتون را بخور و آن را بر بدنت بمال زیرا هرکس آن را بخورد و بر بدنش بمالد شیطان چهل روز به وی نزدیک نمی‌شود.

اما این روزها فعالان این حوزه در مورد روغن زیتون چیز دیگری بیان می‌کنند که انعکاس آن خالی از لطف نیست چرا که مردم در برخی موارد نمی‌دانند روغنی که مصرف می‌کنند با نام روغن زیتون آیا واقعا روغن زیتون است یا  به گفته فعالان این حوزه روغن زیتون حاوی روغن پالم است.

وقتی که موضوع توزیع روغن زیتون پالمدار در بازار مطرح می شود نخستین سوالی که ذهن هر فردی را با مطرح شدن این موضوع درگیر می‌کند این است که آیا چه کسی یا کسانی می‌توانند این اقدام را بکنند و آیا پشت پرده دست‌هایی وجود دارد که واردات روغن پالم را سهل کرده و راه این تخلف را هموار می‌سازند.

جولان برخیها در بازار و استفاده از فرصت‌های پیش آمده از غفلت دستگاههای نظارتی برای رسیدن به منافع‌شان با مخلوط کردن روغن پالم با روغن زیتون و قالب کردن آن به مردم به نام روغن زیتون موضوعی است که فعالان واقعی حوزه زیتون را نگران کرده‌ است.

فعالان این حوزه معتقدند اگر جلوی جولان این فرصت طلبان گرفته نشود فعالان واقعی و تولیدکنندگان واقعی متضرر می‌شوند و اعتماد مردم نسبت به تولیدکنندگان واقعی نیز از بین می‌رود.

بهنام اوجاقلو مدیرباغبانی جهادکشاورزی استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; در مورد صادرات محصولات زیتون اظهار کرد: میزان تولید استان زنجان جوابگوی نیاز داخلی نیست و زیتون تولید شده استان در داخل کشور مصرف می‌شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه کنسرو زیتون‌های خارجی به استان وارد می‌شود و همچنین یک سری روغن‌های بی‌کیفیت و روغن‌های پالم که مناسبت مصرف نیستند توسط عده‌ای وارد می‌شود و با روغن زیتون تولیدی استان مخلوط می‌کنند و به نام روغن زنجان به فروش می‌رسانند.

مدیرباغبانی جهادکشاورزی استان زنجان عنوان کرد: از استان زنجان هیچ صادراتی از روغن زیتون و کنسرو آن به خارج از کشور انجام نمی‌شود.

وی بیان کرد: نیاز مصرف بازار برخی از استانهای همجوار نیز توسط استان زنجان تامین می‌شود و بخشی از محصولات تولیدی استان به صورت کنسروی و روغن به بازار تهران صادر می‌شود.

اوجاقلو با اشاره به فعالیت واحد‌های فرآوری زیتون در استان زنجان ابراز کرد: در حال حاضر 9 واحد روغن کشی در استان زنجان فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: در شهرستان طارم نیز تولید انواع کنسرو خانگی انجام می‌شود که تعداد واحدهای خانگی تولید کننده کنسرو زیتون نیز در طارم نزدیک به 160 واحد است.

مدیرباغبانی جهادکشاورزی استان زنجان خاطر نشان کرد: با توجه به میزان تولید زیتون در استان زنجان کارخانجات فرآوری زیتون با ظرفیت 100 درصدی فعالیت نمی‌کنند و نیاز به محصول بیشتری دارند.

وی عنوان کرد: ظرفیت واحدهای فرآوری زیتون علاوه بر اینکه جوابگوی استان است بلکه خیلی از این واحدها با ظرفیت تمام فعالیت نمی‌کنند و نیاز به محصولات بیشتری دارند تا با ظرفیت 100 درصدی فعالیت داشته باشند.

به گزارش موج رسا تولید زیتون در سال جاری 45 هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته افزایش 80 درصدی داشته است.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر