logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۳
[ شناسه خبر : ۱۳۲۴۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان زنجان:

آموزش و پرورش توانایی رفع انحصار زبان انگلیسی را ندارد

آموزش-و-پرورش-توانایی-رفع-انحصار-زبان-انگلیسی-را-ندارد

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان زنجان با اشاره به زیر ساخت ها موجود در آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش توانایی رفع انحصار زبان انگلیسی را ندارد.

کمال اجاقلو در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به طرح رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی از نظام آموزشی کشور، اظهار کرد: پیش فرض این کار خروج زبان انگلیسی از انحصار و افزودن زبان های خارجی دیگر به نظام آموزشی کشور است.

وی با اشاره به اینکه در وضعیت فعلی این طرح موفق نمی شود، ابراز کرد: استقبال خانواده ها از این طرح مهم است و اگر امروز خانواده ها از زبان انگلیسی اسقبال می کنند به دلیل احساس نیاز به یادگیری این زبان است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان زنجان با اشاره به اینکه زبان انگلیسی در مسافرت به کشور های خارجی و مطالعه متون علمی باعث رفع نیاز خانواده ها و دانشجویان می شود، تصریح کرد: متاسفانه سطح آشنایی مردم ایران در این زبان نیز بالا نیست.

وی بیان کرد: اگر رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی در کشور اجرایی شود؛ آیا خانواده ها مدرسه موردنظرخود را برای فرزندانشان بر اساس کیفیت آموزشی انتخاب خواهند کرد یا بر اساس زبان؟ این سوالی است که در آموزش و پرورش باید پاسخ داده شود.

اجاقلو با بیان اینکه در وضعیت فعلی به موفقیت طرح خوش بین نیستم، ادامه داد: آموزش و پرورش حتی در تدریس زبان انگلیسی که تجربه چندین ساله در این درس دارد، موفق نیست.

وی با اشاره به اینکه با توجه به نوع تدریس زبان انگلیسی در سال های گذشته طوری است که دانش آموزان نمی توانند زبان انگلیسی را خوب صحبت کنند، خاطر نشان کرد: در آموزش و پرورش به جای آموزش مهارت های چهار گانه زبان انگلیسی تدریس قواعد صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان زنجان با اشاره به اینکه شاید نظر رهبری در خصوص رفع انحصار زبان انگلیسی از نظام آموزشی توجه به زبان عربی است که در مدارس تدریس می شود، عنوان کرد: زبان عربی که زبان قرآن است و در مدارس تدریس می شود؛ متاسفانه آموزش و پرورش در این زبان نیز موفق نبوده است.

وی با اشاره به اینکه طرح رفع انحصار زبان انگلیسی یک طرح دقیق است، خاطرنشان کرد: من در بعد اجرایی به توانایی اجرای صحیح و دقیق آموزش و پرورش نقد دارم.

اجاقلو با اشاره به اینکه انحصار در یک زبان و یا یک رشته دانشگاه صحیح نیست، عنوان کرد: انحصار در زبان آموزی، مباحث علمی و سیاسی قطعا اشتباه است.

وی با بیان اینکه اگر ما بخواهیم از طریق آموزش گاه های آزاد اقدام به رفع انحصار زبان انگلیسی کنیم این طرح نیز مشکل دارد، بیان کرد: اگر این طرح اجرایی شود اقشار ضعیف جامعه که قبلا در کلاس های درس با زبان های انگلیسی آشنا می شدند از این کار محروم خواهند شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان زنجان با اشاره به اینکه یکی از راه های رفع انحصار افزایس ساعات درس زبان عربی و تغییر روش های تدریس است، افزود: با روش های تدریس فعلی هیچ اتفاق خاصی در زبان خارجی نمی افتد.

وی با بیان اینکه برای تغییر وضع موجود باید متخصصان آموزش زبان های خارجی وارد میدان شوند، تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر متخصص آموزش زبان های خارجه به جز انگلیسی را ندارد.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر