logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۲
[ شناسه خبر : ۱۳۱۸۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
سیرصعودی پیری جمعیت در زنجان؛

نرخ باروری در استان زنجان 2.02 درصد است/ زنجان با وضعیت نرمال جایگزینی جمعیت فاصله دارد

نرخ-باروری-در-استان-زنجان-2.02-درصد-است-زنجان-با-وضعیت-نرمال-جایگزینی-جمعیت-فاصله-دارد

پیری جمعیت به دلیل تغییر ساختار های اجتماعی، اقتصادی، کاهش تولید و افزایش کارهای خدماتی، باعث ورشکستگی بیمه ها و ضربه اقتصادی به کشور شده که  زنجان هم با وضعیت نرمال جایگزینی جمعیت کشور فاصله دارد.

به گزارش موج رسا; جمعیت یکی از مسائل استراتژیک برای یک کشور محصوب می شود و کشور ها همیشه سعی در کنترل جمعیت بر اساس سیاست های جمعیتی خود هستند.

در دهه شصت با توجه به موقعیت ویژه کشور سیاست های جمعیتی در جهت افزایش جمعیت بود و در زمان خود سیاست بسیار درستی بود ولی با توجه به رفع موقعیت ویژه کشوربا پایان جنگ تحمیلی سیاست های کاهش جمعیت در دستور کار قرار گرفت.

عدم ارائه آمار صحیح جمعیتی به مردم و عدم تغییر سیاست های جمعیتی با توجه به رفع موانع و نیاز به نیروی جوان در کشور در برهه های بعدی باعث کاهش نرخ رشد جمعیت شد به طوری که مقام معظم رهبری در بیانات خود به این مسئله اشاره نمودند.

جمعیت جوان برای هر کشور پشتوانه رشد و پویایی اقتصادی و امکان استفاده از ظرفیت های موجد در اجتماع است و پیری جمعیت باعث بروز برخی مشکلات در کشور من جمله تغییر کار های تولیدی به کار های خدماتی وبروز بروز شرکت های دولتی وخصوصی و ورشکستگی بیمه ها به دلیل حمایت های بالا و هزینه بالا درمان و ادامه حیت سالمندان خواهد بود.

یک جمعیت جوان و در حال رشد نیاز بیشتری به کالا و خدمات دارد و در پی آن، تقاضا برای رفع نیازها در جامعه بیشتر خواهد شد؛ لذا باید افراد بیشتری به کار گرفته شوند تا نیازهای جامعه تأمین شود. به عبارت دیگر، افزایش جمعیت می‌تواند هم از سمت تقاضا و هم عرضه کالا و خدمات در پیشرفت اقتصادی اثرگذار باشد. که اگر این مسئله به صورت درست مدیریت شود در بازه زمانی کوتاهی باعث افزایش قدرت اقتصادی جامعه می شود و نمونه شاهد آن انقلاب صنعتی و رشد اقتصای آمریکا و اروپا است.

جمعیت جوان موجب اقتدار سیاسی و نظامی است امروزه داشتن جمعیت بالا و جوان یک امر مهم و راهبردی است. سیاستهای تشویقی فرزندآوری و مهاجرت‌پذیری برای رسیدن به این دو، رویکرد اساسی بسیاری از کشورهایی است که با کاهش و پیری جمعیت مواجه هستند.

چرخه کار چرخه‌ای است که در آن، چند نیروی انسانی جوان کار می‌کنند تا آتیه بازنشستگی چند سالخورده تأمین شود. افزایش تعداد بازنشستگان و نیازبه تامین منابع مالی و ارائه خدمات به آن ها؛ و از طرفی کمبود منابع ورودی و نیروی جوان برای تأمین اجتماعی موجب فشار مالی و سرانجام ورشکستگی بیمه بازنشستگی خواهد شد که فروپاشی اقتصادی کشور را در پی خواهد داشت.

نرخ فرزند آوری در ایران در دهه 70 با اعمال سیاست های جمعیتی از 6.5 به کمتر از دو کاهش یافت و همین امر موجب کاهش 70درصدی رشد جمعیت شد.

نرخ پایین رشد جمعیتی در زنجان

پرویز قزلباش در این مورد به موج رسا اظهار کرد: موضوع جمعیت و سیاست‌های جمعیتی در سال 93، پس از کاهش آهنگ رشد جمعیت به حدود 1.5 درصد و نگرانی از پیری جمعیت، مطرح شد و توقف کامل سیاست کنترل جمعیت، رشد موالید و افزایش فرزندآوری در دستور کار قرار گرفت. در همین راستا سیاست‌های جدید جمعیتی در اردیبهشت‌ماه 1393 از طرف رهبر معظم انقلاب و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: نخستین بند از سیاست‌های کلی جمعیت، تاکید بر افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی است. بر اساس آمارهای موجود، نرخ باروری کلی در سال93 حدود 1.8 درصد بوده است که در صورت نرسیدن میزان باروری به سطح جانشینی، از سویی جمعیت جوان و فعال حاضر در جامعه در سه تا چهار دهه آینده وارد سن سالمندی خواهند شد و از سوی دیگر بدنه جمعیت جوان در آینده کوچک‌تر و کم‌جمعیت‌تر می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان ابراز کرد: طبق نظر کارشناسان در صورتی که میزان باروری به سطح جانشینی برسد و از جمعیت جوان حاضر برای توسعه هرچه بیشتر اقتصادی و اجتماعی بهره‌گیری شود، ایران در آینده با بحران جمعیت روبه‌رو نخواهد شد. جهت رفع معضل جمعیتی و تغییر در هر بُعد از آن، تغییر در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و نیز تامین و تجهیز زیرساخت‌ها ضروری است.

محمدرضا صائینی معاون دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز با اشاره به نرخ باروری در استان زنجان افزود: نرخ باروری در استان زنجان 2.02 درصد است که برای جایگزینی جمعیت در حد موجود باید نرخ رشد جمعیت 2.1 باشد.

وی با بیان اینکه وضعیت جایگزینی جمعیت در شهرستان های زنجان بد نیست ابراز کرد: شهرستان زنجان با وضعیت نرمال جایگزینی جمعیت فاصله دارد و امیدواریم با اموزش ها واطلاع رسانی های صورت گرفته رشد جمعیت شهرستان زنجان نیز مطلوب شود.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر