logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۵
[ شناسه خبر : ۱۳۰۶۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
یادداشت

اربعین و نیروسازی برای تمدن نوین اسلامی

اربعین-و-نیروسازی-برای-تمدن-نوین-اسلامی

مسیر راهپیمایی مذهبی-سیاسی اربعین، محل رویش است؛ رویش انسان هایی که سربازی تمدن اسلامی و اسلام برایشان کمال افتخار و اوج اقتدار است.

به گزارش موج رسا; انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی پنج مرحله سیر نهضت اسلامی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است؛ در این رستا تمامی مسئولین جمهوری اسلامی و محور مقاوت در جوامع اسلامی برای طی این مسیر تا به مرحله تمدن نوین اسلامی در تلاش هستند.

رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به تمدن نوین اسلامی و حرکت مداوم و جدی به سوی تحقق این آرمان انقلاب اسلامی اشاره داشتند و در این راستا در سخنرانی های متفاوت، سعی در روشن کردن این مسیر داشته و دارند. رهبری در 27 شهریور خطاب به موکب ‌داران عراقی و خادمان راهپیمایی اربعین فرمودند: "راهپیمایی اربعین می‌تواند زمینه‌ساز تحقق هدف نهایی امت اسلامی یعنی تشکیل تمدن عظیم و نوین اسلامی باشد." و این نشان از ظرفیت های راهپیمایی اربعین برای زمینه سازی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی است و رهبر معظم انقلاب این نوید را به موکب داران عراقی می دهد و آنان را در این تمدن سهیم میداند.

تمدن نوین اسلامی که در بیانانت امامین انقلاب مشهود است و هر یک در موقعیت های متفاوت سعی در تبیین آن داشته اند برگرفته از قرائت توحیدی امام خمینی (ره) و برگرفته از آیات قران و روایات ائمه علیهم‌السلام است. تمدن نوین اسلامی به عنوان آرمان بلند انقلاب اسلامی در جهت ایجاد یک جامعه و تمدن اسلامی نمونه و بی همتا است که مرحله نهایی آن تمدن، منجر به ظهور حضرت حجت و تکمیل حلقه رسالت و اتمام کارل تمامی فرستادگان الهی است.

در تمدن نوین اسلامی مسلمین جهان یکپارچه و متحد در خدمت اهداف بلند آموزه های اسلامی هستند به طوری که اگر برادر دینی نیازمند باشد، دست در جیب برادر دینی دیگر می کند و با آن رفع نیاز می کند و اگر برادر نیازمندی این کار را انجام دهد موجب سربلند برادر دینی خود می شود این امر برای آنان در آن تمدن افتخار بزرگی است و همین امر موجب وحدت مسلمین خواهد بود.

راهپیمایی اربعین نیز در عصر حاضر حجتی برای وحدت است و در این راهپیمایی عظیم اگر زائری از خدمات ارائه شده توسط برادران مسلمان خود استفاده و با آن رفع نیاز کند منت بزرگی بر سر برادر دینی خود گذاشته و او را بی نهایت خوشهال کرده است.

شعار "حبّ الحسین یجمعنا" در این همایش پیروان دین اسلام را زیر پرچم ابی عبدالله متحد و هم سو می کند و در سایه ی اعتصام به ریسمان الهی که همان ریسمان اهل‌بیت رسول‌الله علیه‌السلام است قلب ها را به هم نزدیک می کند. در راهپیمایی اربعین حسینی فقیر و غنی، دارا و ندار، پیر و جوان، زن و مرد با هم برابرند و رنگ و نژاد، ملیت و قومیت مطرح نیست و آنچه مطرح است عشق به امام حسین علیه‌السلام است.

در راهپیمایی اربعین هیچ چیز به جز تبلیغ و ترویج آرمان‌های عاشورا مطرح نیست؛ در این راه حتی برادران اهل سنت نیز در کنار شیعیان حاضر هستند و میدان دار ابراز محبت به امام حسین علیه‌السلام هستند. محبت امام حسین علیه‌السلام بالاترین عامل همبستگی در این میدان است و از این رو این حادثه عظیم، می‌تواند از پایه‌های شکل گیری تمدن نوین اسلامی باشد که فزندان خلف امام خمینی (ره) به دنبال ایجاد و بنیان نهادن آن هستند.

راهپیمایی اربعین محل بروز و ظهور زیباترین خصائص انسانی و یکی از ملزومات تشکیل تمدن نوین اسلامی است. خدمت و عشق به همنوع، تواضع و اخلاص، صبر و استقامت، مهمان نوازی بی حد و مرز، ارتباط با خدا و... از خصوصیات بزرگمردانی است که قدم در این راه نهاده اند تا هم قدم با جابر بن عبدالله انصاری در راه ابلاغ و اعتلا پیام عاشورا و برپایی اربعین حسنی حرکت می کنند. این خصوصیات و ویژگی های انسانی نشان از شکل گیری ارکان تمدن نوین اسلامی دارد.

سبک زندگی اسلامی در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی در کنار تمام مسلمین جهان خود نمایی می کند؛ در این مسیر ایثار به سرحد کمال می‌رسد و جلوه‌های ناب صفات حسنه انسانی جلوه‌گر می‌شود. مردم عراق همانند انصار رسول خاتم که پذیرای مهاجرین بودند، پذیرای زوّار سیدالشهداء علیه‌‌السلام همچون خویشان خود و مهاجران زمان حجرت هستند.

مسیر راهپیمایی مذهبی-سیاسی اربعین، محل رویش است؛ رویش انسان هایی که سربازی تمدن اسلامی و اسلام برایشان کمال افتخار و اوج اقتدار است. تمدن نوین اسلامی به نیروی انسانی جوان، متعهد، نخبه و با انگیزه های الهی نیازدارد و تجلی و ظهور این نسل در جهان اسلام در راهپیمایی سیاسی مذهبی اربعین حسینی است.

نسل جوان سرمایه های بنیادین و موتورهای محرکه این حرکت سیاسی مذهبی هستند و با حضور پررنگ آنها در صحنه، می‌توان به ایده تمدن اسلامی در دنیای امروز جامه عمل پوشاند. تمدن نوین اسلامی با نرم افزار مهدویت و مولفه های مختص خود آینده را متکی بر عدالت به تمامی مسلمین نوید می دهد. این تمدن، هدایت انسان‌ها در مسیر اعتلای کرامت انسانی را مدنظر دارد، به دنبال توسعه عدالت و مبارزه با تبعیض و فاصله‌های طبقاتی و در پی رشد معنویت و مقابله با اشرافیت و استکبار است.

بازخوانی و بازبین های مبانی اندیشه رهبر معظم انقلاب از جهت نرم ا افزاری و سخت افزاری در مورد راهپیمایی اربعین و استفاده از ظرفیت های علمی نخبگان اسلامی در جهت ایده پردازی برای تمدن نوین اسلامی با ظرفیت اربعین حسینی می‌تواند گام‌های آغازین برای تحقق دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی باشد.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر