logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۶
[ شناسه خبر : ۱۳۰۵۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 24 دقیقه ]
فاصله کم آذرآب تا هپکو شدن؛

ماجرای وام 50 میلیاردی که سر از بورس درآورد

ماجرای-وام-50-میلیاردی-که-سر-از-بورس-درآورد
اگر مسئله آذرآب در این روزها حل شود نکته ی دیگری که شاید مهم تر از مسئله سهامدار و مدیریت شرکت باشد مطرح می شود و آن اینکه دولت چه میزان به توانایی های داخلی اعتماد دارد و چه میزان حاضر است بر آن سرمایه گذاری کند.

به گزارش موج رسا; طی سال های اخیر خبرهای واگذاری های غیر اصولی در کشور و ایجاد مشکلات عدیده در صنایع واگذار شده مورد توجه بسیاری بوده است. از هفت تپه تا دشت مغان، از پالایشگاه ها و ماشین سازی ها تا هپکو مجموعه ای از این واگذاری های غلط بوده که در خصوص هر کدام می توان ساعتها به بحث نشست. اما با توجه به اینکه شهر اراک به عنوان یکی از شهر های صنعتی کشور مطرح است و صنایع مادر تخصصی بسیاری در این شهر فعال هستند به همین دلیل سهم این شهر نیز از خصوصی سازی های غیر اصولی بسیار بیشتر از دیگر شهر های کشور است.

شاید هپکو طی سالیان گذشته و بالاخص طی ماه ها و روزهای گذشته برای تمام مردم ایران شناخته شده باشد و ماجرا های آن نیز مانند ماجراهای هفت تپه و دیگر واگذاری های غیر اصولی نقل محافل عمومی باشد؛ اما باید گفت که در این میان کم نیستند شرکت های بزرگ و مادر تخصصی دیگری که با مشکلات واگذاری های غیر اصولی دست و پنجه نرم می کنند. شرکت هایی که آن ها نیز مانند هپکو از ضعف سهامدار، ضعف مدیران، عدم پرداخت حقوق و معوقات کارگران رنج می برند و به عنوان یکی از ظرفیت های بزرگ داخلی در حال از بین رفتن هستند. این شرکت ها هنوز هپکو نشده اند اما با مسیری که طی می کنند تا هپکو شدن فاصله آنچنانی ندارند.

یکی از این شرکت ها، شرکت صنایع آذرآب است که از ظرفیت عظیمی برخوردار بوده و نه به عنوان یک کارگاه تولیدی بلکه می توان از آن به عنوان یک ابر کارخانه نام برد. این شرکت یکی از بزرگ ترین، مجهزترین و پیشرفته ترین کارخانه های تولید انواع بویلرها و تجهیزات نفتی و گازی در کشور است و بسیاری از پالایشگاه ها و پتروشیمی های بزرگ کشور و به طور کل پروژه های نفتی و گازی متنعم از این نعمت بزرگ کشور شده اند.

شرکت صنایع آذرآب فعالیت خود را به طور رسمی ازسال ۱۳۶۸ آغاز کرد و توانست با همکاری در طرح‌های بزرگ ملی مانند ساخت دیگ‌های بخار نیروگاه حرارتی شهید رجایی، نیروگاه سیکل ترکیبی قم، نیروگاه شازند اراک، همچنین ساخت مخازن، مبدل‌ها و برج‌ها در پروژه‌های واحد روغن‌سازی پالایشگاه اصفهان، پالایشگاه گاز کنگان، مجتمع پتروشیمی اراک و پالایشگاه اراک نقش ارزنده‌ای را در توسعه صنعتی ایران ایفا کند.

شرکت صنایع آذرآب در زمینی به مساحت ۳۷ هکتار قرار دارد و سطح زیر بنای کارگاههای اصلی آن متجاوز از ۷۰۰۰۰ مترمربع و کل کارگاههای مسقف جمعاً ۱۱۰۰۰۰ متر مربع را تشکیل می دهند.

طی روزهای گذشته بعد از پشت سر گذاشتن اعتراضات کارگری در هپکو، این بار کارگران آذرآب به میدان اعتراضات آمدند و چند روز متوالی در محیط کارخانه و حتی بیرون از کارخانه دست به تجمعات اعتراضی زدند. باید گفت که این اولین باری نیست که کارگران این شرکت صنعتی بزرگ دست به چنین اقدامی می زنند و در سال ۹۶ نیز در کنار اعتراضات کارگران هپکو سعی کردند که صدای اعتراض خود را به گوش مسئولین برسانند.

عضو شورای کارگری آذرآب:

تسهیلات را بنام آذرآب گرفتند ولی سر از بورس درآورد

یکی از اعضای شورای کارگری این کارخانه که مایل به منتشر شدن نامش نیست، در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب، با بیان اینکه بزرگترین مشکل این ابرکارخانه سوءمدیریت آن است، گفت: پس از خصوصی سازی آذرآب شخصی به نام فریبرز پرنا ۳۰ درصد سهام آذرآب را خریداری کرد. در سال ۱۳۹۵ رئیس هیئت مدیره آذرآب این فرد را که سهامدار عمده شرکت بود، به عنوان مدیرعامل آذرآب هم معرفی کرد.

وی ادامه داد: پرنا که اهلیت لازم برای این پست را نداشت با اعتبار شرکت آذرآب تسهیلاتی حدودا ۵۰ میلیارد تومانی از بانک کشاورزی دریافت کرد ولی به جای تزریق آن به آذرآب، آن را در بورس سرمایه گذاری کرد. همین امر باعث شد تا در سال ۱۳۹۶ کارگران شرکت در اعتراض به سوء مدیریت این فرد به خیابان ها آمده و صدای خود را به گوش مسئولین برسانند که در نهایت منجر شد تا او از مدیرعاملی آذرآب برداشته شود.

کارگر آذرآب اضافه کرد: پرنا که با تسهیلات دریافت کرده از بانک کشاورزی در بورس سرمایه گذاری کرده بود، نتوانسته بود اقساط آن را بپردازد و همین امر باعث شد تا بانک کشاورزی به جای طلب خود از او، سهام ۳۰ درصدی آذرآب را تصاحب کند.

وی افزود: بانک کشاورزی که در حال حاضر بیشترین سهام آذرآب را در اختیار دارد نسبت به این کارخانه بی تفاوت بوده و تا چند وقت نیز حاضر به فروش سهام خود نبود.

این عضو کارگری آذرآب با اشاره به ابلاغ قانونی در خصوص عدم امکان بنگاه داری بانک های کشور، گفت: با توجه به همین قانون در نهایت بانک کشاورزی که ۳۰ درصد سهام آذرآب را در اختیار داشت، آن را به صورت بلوکی برای فروش گذاشت، ولی متاسفانه از آن زمان مسئولین استانی نتوانسته اند مدیریت این مجموعه را به یک شرکت یا هولدینگ معتبری بسپارند تا مشکلات آذرآب کاهش یابد.

وی اضافه کرد: پس از کش و قوس های فراوان در نهایت شرکتی صنعتی با نام کاوه مبدل حاضر به خرید سهام اصلی آذرآب از بانک کشاورزی شد، ولی با تحقیقاتی که صورت گرفت مشخص شد که مسئولین این شرکت قبلا در هیئت مدیره آذرآب بوده اند و به این شرکت خیانت کرده اند. حال همان افراد که باعث مشکلات عدیده برای آذرآب شده اند، در پی تصاحب دوباره آن هستند. به همین علت با واگذاری آذرآب به این شرکت مخالفت شد تا از چاله به چاه نیفتد.

کارگر آذرآب با اشاره به معوقات حقوق کارگران این شرکت، گفت: درخواست کارکنان آذرآب که حقوق خود را طلب می کنند این است که معوقات خود را دریافت کنند، و پس از آن مدیرعاملی دارای اهلیت این شرکت را در دست بگیرد که با دریافت سفارش و تزریق کار به آذرآب آن را از این وضعیت بیرون بیاورد، چرا که این شرکت عظیم به مانند قبل توانایی انجام پروژه های بزرگی را دارد که با انجام آن می تواند کاملا روی پای خود بایستد ولی به علت نبود مدیر لایق اکنون به این وضعیت دچار شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر رژیم بعث در جنگ تحمیلی با بمباران چند باره آذرآب به دنبال نابودی این ابرکارخانه بود و نتوانست ولی امروز برخی مدیران نالایق با تصاحب این شرکت و بی تفاوتی نسبت به آن در حال نابودی آن هستند و نیاز است تا مسئولین دلسوز هر چه زودتر به داد این شرکت برسند.

به گزارش دیارآفتاب؛ نگاهی به سایت این شرکت نشان می دهد که این ابر کارخانه در سال ۹۰ کارگاه شماره دو خود را نیز در عسلویه بر پا کرده است و حتی در سال ۹۱ زمینی در اطراف شرکت جهت توسعه خریداری شده است این درحالی است که ساخت مجموعه های گردشگری و دریافت گواهینامه های مختلف تا قبل از سال ۹۲ در این شرکت در حال انجام بوده است. اما چه می شود که آذرآب مسیری را طی می کند که بنا بر برخی آمارها تولیدش به ده درصد کاهش می یابد و نیمی از ۳ هزار نفر پرسنل آن بازنشسته یا که تعدیل می شوند.

کارگر آذر آب:

لغو پروژه های تولیدی آذرآب با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید/ نداشتن تخصص، بهانه دولت برای قطع دست صنایع داخلی از پروژه های عظیم کشور

یکی از کارگران این شرکت عظیم صنعتی علاوه بر اعتراض سهامدار نگاه دولت تدبیر و امید به خارج را یکی از اصلی ترین موارد ضربه زننده به این شرکت تجهیزات نفتی می داند، این کارگران شرکت آذرآب اراک در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب، در خصوص چگونگی به این روز افتادن آذرآب گفت: این شرکت در سال ۱۳۸۵ به بخش خصوصی واگذار شد و هدف از خصوصی شدن آن صرفا افزایش رونق تولید بود و مباحث سیاسی نقشی در آن نداشت.

وی با اشاره به در اوج بودن آذرآب طی سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲، گفت: در آن زمان پروژه های بسیار زیادی از شرکت های داخل و خارج کشور همچون شرکت مپنا، پتروشیمی ها و پالایشگاه های کشور، شرکت های سوریه ای و ... به آذرآب سفارش داده می شد. ولی از شروع به کار دولت یازدهم بسیاری از پروژه های در دست آذرآب لغو شد؛ برای مثال پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه نیشابور که در حال انعقاد قرارداد بود با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، به بهانه نبود اعتبار لازم از سوی دولت، متوقف شد.

این کارگر ادامه داد: این در حالی است که در دولت نهم و دهم، برخلاف رویه دولت یازدهم و دوازدهم، موج خروج شرکت های خارجی از پروژه های نفتی و گازی شروع شد و کار به دست صنایع داخلی کشور سپرده شد. به نحوی که در عسلویه قرارداد بسیاری از شرکت های خارجی لغو و به جای آن با شرکت های داخلی از جمله آذرآب قراردادهایی بسته شد که می توان آن زمان را دوران اوج شکوفایی آذرآب دانست.

رئیس یکی از خطوط تولید شرکت آذرآب اضافه کرد: در آن زمان آن قدر کار و پروژه وجود داشت که اکثر کارگران اصلا نام اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت را نمی دانستند و ۲۴ ساعته مشغول کار و فعالیت بودند ولی در حال حاضر که شرکت در تعطیلی به سر می برد، تک تک کارگران نام کوچکترین سهامداران آذرآب را هم می دانند و نسبت به اهلیت داشتن یا نداشتن او اظهار نظر می کنند.

وی با اشاره به نگاه دولت تدبیر و امید به خارج کشور و عدم تکیه به توان داخلی، گفت: با روی کار آمدن این دولت دست صنایع داخلی از جمله آذرآب به بهانه نداشتن تخصص از پروژه های نیروگاهی، عسلویه و ... قطع و دولت دست به دامن خارجی ها شد.

این کارگر با اشاره به روی کارآمدن فردی به نام بهمنش بعنوان مدیرعامل جدید آذرآب، گفت: خیانت به آذرآب با روی کار آمدن او شروع شد، چرا که او همانند دولت فعلی اعتمادی به جوانان نداشت و با ولخرجی و ریخت و پاش زیاد، مشکلاتی را برای آذرآب به وجود آورد. اصلی ترین خیانتی که او به آذرآب کرد این بود که فردی به نام فریبرز پرنا را به عنوان مدیرعامل بعدی شرکت معرفی کرد که او که سهامدار اصلی آذرآب هم بود.

وی به بیان اختلاس ۱۵۰ میلیارد تومانی پرنا در آذرآب پرداخت و گفت: او که با سهمی ۳۰ درصدی سهامدار عمده شرکت بود با اعتبار آذرآب تسهیلاتی حدودا ۵۰ میلیارد تومانی از بانک کشاورزی دریافت کرد ولی به جای تزریق آن به آذرآب، آن را در بورس سرمایه گذاری کرد. بعد از مدتی که نتوانست اقساط این وام را بپردازد، بانک کشاورزی در اقدامی به جای طلب خود، سهام ۳۰ درصدی آذرآب را تصاحب کرد و سهامدار اصلی شرکت شد.

رئیس یکی از خطوط تولید شرکت آذرآب با اشاره به جلسه ای که برای وارد شدن آذرآب به بورس برگزار شد، گفت: اگر در مجمع شرکتی تصمیم بر ورود آن به بورس شود، به این معنی است که حساب و کتاب مالی شرکت کاملا شفاف بوده و با مشکلی مواجه نیست. در مجمع برگزار شده برای آذرآب با اینکه فریبرز پرنا ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی داشت، ولی احمد قلعه بانی که مدیرعامل جدید آذرآب شده بود، با بیان اینکه ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی در برابر سودهای کلان این شرکت مبلغ ناچیزی است، بحث را خاتمه می دهد و با اعلام شفاف بودن حساب مالی آذرآب سهام آن را وارد بورس کرده و پرنا را از بدهی مالی تبرئه می کند.

وی افزود: این کار در حالی صورت گرفت که بانک کشاورزی به جای بدهی پرنا، سهام ۳۰ درصدی او را تصاحب کرده بود و سهامدار اصلی محسوب می شد و علی رغم داشتن سه کرسی در هیئت مدیره آذرآب، نسبت به شرکت بی تفاوت بود و با روی کار آوردن مدیرعامل های نالایق، کار آذرآب را به جاهای باریک کشاند.

این کارگر آذرآب با بیان اینکه سازمان خصوصی سازی باید وارد ماجرا شود و برای سهامدار عمده شرکت آذرآب مالک جدیدی پیدا کند، تصریح کرد: در حال حاضر بیان می شود که باید شرکت مپنا، سهام عمده آذرآب را بخرد تا مشکلات شرکت برطرف شود. این در حالی است که مپنا چندین سال قبل که آذرآب در اوج شکوفایی خود بود، به دلایل مختلف از خرید آن سر باز زد. حال که آذرآب در وضعیت نا به سامانی به سر می برد، مشخص است مپنا برای خرید آن اقدامی نخواهد کرد.

دولت برای تصویب برجام های ۲و۳ صنایع تولیدی کشور را به حال خود رها کرده

وی با بیان اینکه مسئولین علی رغم گفته های خود، به دنبال رفع مشکلات آذرآب نیستند، گفت: متاسفانه دولت دوازدهم در تمام این ۶ ساله به دنبال حل مشکلات کشور با برجام بوده و در حال حاضر که همه بر بی ثمر بودن آن تاکید می کنند باز هم دست بردار نیست و قطعا در این ۲ سال پایانی نیز دلش به حال صنایع کشور نخواهد سوخت. در واقع دولت برای تصویب برجام های ۲ و ۳، نسبت به برطرف کردن مشکلات صنایع تولیدی کشور بی تفاوت است تا کارگران به کف خیابان بیایند و بعد این موضوع را مطرح کند که برای حل مشکلات تولید کشور باید برجام های بعدی امضا شود، این یعنی فشار از پایین و چانه زنی از بالا. همانطور که مقام معظم رهبری هم در سخنان خود به تلاش دشمنان در ایجاد نارضایتی میان مردم ایران اشاره کرده اند، متاسفانه برخی مسئولین داخلی هم به این موضوع دامن می زنند. کارگری هم که نتواند خرج خانواده اش را تامین کند، برای رساندن صدای خود به مسئولین راهی جز اعتراض ندارد و همین امر باعث می شود تا بعضا شاهد امنیتی شدن اعتراضات کارگری باشیم.

به گزارش دیارآفتاب؛ حال بعد از گذر ۶ سال از آغاز بحران آذر آب، در حال حاضر شرایط این شرکت از نظر مدیریتی و سهام داری به جایی رسیده است که قرار داد های بزرگی چون قرارداد ۲۳ میلیون یوروریی این شرکت هم به دلیل عدم حضور مدیر و جدیت سهامدار از دست می رود و قراردادی که به گفته استاندار مرکزی می توانست تا دو سال کار شرکت را تامین کند، بی نتیجه می ماند.

اعتراضات کارگری طی روز های گذشته در حالی به وقوع پیوستن که چند روز قبل از این نیز، بیش از ۸۰نفر از نمایندگان مجلس در تذکری خطاب به رئیس جمهور خواستار رسیدگی به وضعیت سهامداران دو شرکت آذر آب و هپکو شدند.

 

آیت الله دری نجف آبادی:

نگذارید آذرآب به هپکوی دوم تبدیل شود

همچنین در وضعیت کنونی و با توجه به تجمعات و اعتراضات کارگری آیت الله دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در موضع گیری کوتاهی در دیدار با پرسنل نیروی انتظامی گفت: نباید بگذاریم شرکت آذرآب به هپکوی دوم تبدیل شود. دولت باید مراقب خصوصی سازی ها باشد تا مشکلاتی که امروز برای هپکو به وجود آمده برای سایر کارخانه ها به وجود نیاید

نمایندگان وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی:

واگذاری آذرآب به اهلش مدنظر است

در ادامه اعتراضات چند روزه کارکنان آذر آب نمایندگان وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی نیز به اراک آمدند تا مشکلات آذر آب را از نزدیک بررسی کنند. درهمین راستا مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع کارگران گفت: آذرآب فقط یک کارگاه نیست، بلکه یک بنگاه اقتصادی با ابزار و تجهیزات بسیار مناسب و نیروی انسانی مجرب و کارگران زبده و مهندسین خبره‌ است، بر این اساس توجه و دقت در واگذاری این شرکت به اهلش مدنظر ماست و در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور نیز تصمیم بر این شد که این شرکت بدون کسب نظر شورای تامین استان مرکزی، واگذار نشود.

وی با اشاره به اینکه شورای تامین استان، نمایندگان کارخانه را در جلسات خود جهت تعیین شاخص‌های مدنظر برای واگذاری شرکت دعوت کرده است، گفت: مسلما اگر تعیین سهامدار دارای اهلیت زمان ببرد و کار با دقت انجام گیرد بهتر از زمانی است که کار با سرعت بالا و دقت کمتر انجام شود.

هپکو و آذرآب درد مشترک دارند

باید گفت بیش از یک ماه پیش بود که در جریان اعتراضات کارگران شرکت هپکو و حضور وزیر صنعت در استان مرکزی در جهت رسیدگی به مشکلات این شرکت‌ها رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در خصوص مشکلات آذر آب گفته بود: سه شرکت هپکو، آذر آب و واگن پارس دارای درد مشترک هستند و آن موضوع مالکیت است.

رحمانی افزود: در مسئله آذرآب بانک کشاورزی را به عنوان یکی از سهامداران عمده مسئول می دانیم و تا زمانی که واگذاری به فرد حقوقی و حقیقی دیگر صورت گیرد این بانک مسئول است.

وی عنوان کرد: اولین نکته در مورد آذر آب این است که بانک کشاورزی مسئول است که با توجه به استعفای هیئت مدیره و مدیرعامل قبلی در اولین فرصت هیئت مدیره و مدیر عامل جدید آن را انتخاب کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: اگر شرکت مپنا مایل باشد که آذرآب و یا حتی واگن پارس را بگیرد شخصاً آماده‌ام که همین فردا هر دو را تحویل مپنا دهیم و آماده ایم هرگونه همکاری و تشویق، که نیاز باشد را انجام دهیم.

وی ادامه داد: چرا که مپنا شرکت توانمندی است و سفارش هایی دارد و از طرفی جنس کارش با آذرآب بی ربط نیست.

نکته جالب توجه عدم تمایل شرکت مپنا برای گرفتن عمده سهام آذرآب است که همین موضوع مسئولین را با مشکل در تصمیم گیری روبه رو کرده است چرا که مپنا یکی از اصلی ترین راه کار های آنها برای وضعیت آذر آب بود.

از طرفی با توجه به اینکه سهام عمده شرکت آذرآب در حال حاضر در اختیار بانک کشاورزی است اما تمامی مسئولین استانی و کشوری به این نتیجه رسیده اند که بانک کشاورزی علاقه و یا توانی برای اداره این شرکت ندارد و نسبت به آن بی میل است و همین مسئله منجر به بروز مشکلات بسیاری شده است. در همین راستا مقرر بود که سهام ۲۶ درصدی بانک کشاورزی، ۷ مهر ماه پس از مدت ها در بورس عرضه شود و وضعیت مالک جدید آذرآب مشخص گردد، که این بانک ۶ مهرماه در یک اقدام عجیب اعلام کرد که از عرضه سهام منصرف شده است.

بعد از این اتفاق فرخی معاون اقتصادی استاندار مرکزی طی موضع گیری ای گفت: از روند عرضه سهام آذرآب اراک اطلاع نداریم. متولی عرضه سهام این شرکت، سازمان بورس بوده و تاکنون در خصوص عرضه شدن یا نشدن سهام این شرکت اطلاعاتی در اختیار ما قرار نداده است. این مسئله هم محقق نشد و سهام همچنان در اختیار بانک کشاورزی ای که علاقه ای به داشتن آذر آب ندارد باقی ماند. البته مسئولین استانی علت توقف را اعمال چارچوب های خاص معرفی کردند تا شرکت به دست هر کسی نیفتد.

می توان گفت که آذر آب هنوز هم هپکو نشده است اما پتانسیل هپکوی دوم شدن را دارد. آذرآب می تواند در بسیاری از پروژه های نفتی کشور نقش ایفا کند، همانطور که در گذشته نیز این کار را انجام می داده اما گویا جریانی مانع آن شده اند.

حال در راستای حل مشکلات شرکت آذر آب برنامه های استانی و کشوری متعددی وجود دارد ولی مسئله اینجاست که هیچ کدام از این برنامه ها تا به حال عملی نشده است.

معاون اقتصادی استاندار مرکزی:

احتمال ورود آذرآب و هپکو در جلسه سران قوا

به گزارش ایسنا؛ سعید فرخی معاون اقتصادی استاندار مرکزی در جمع کارگران شرکت آذرآب اراک که برای چهارمین روز متوالی دست به اعتراض در محوطه کارخانه زده‌ بودند با اشاره به اینکه استان درصدد تدوین و تعیین شاخص‌های انتخاب سهامدار و واگذاری شرکت آذرآب است، بیان کرد: دغدغه مجموعه استان این است که متقاضیان خرید آذرآب مشخصات روشنی داشته باشند، هر فردی با هر میزان توان مالی برای خرید تقاضا ندهد و اهلیت‌سنجی توسط شورای تامین استان انجام گیرد.

وی تصریح کرد: نکته مهم این است که بعد از اعلام تمایل متقاضیان، نمی‌توان اهلیت‌سنجی انجام داد، به همین دلیل مقرر شد شاخص‌هایی مشخص و در اعلامیه فروش درج شود تا هر فردی با هرشرایطی برای خرید آذرآب اعلام آمادگی نکند.

فرخی تاکید کرد: خواسته اصلی استان که در چند ماه اخیر به آن اصرار داشته ایم، اعلام نظر شورای تامین استان در واگذاری و خریدار شرکت است که در این راستا قدم‌های مثبتی برداشته شده است. این احتمال وجود دارد که شاخص‌های مورد نظر استان در واگذاری شرکت در قالب قوانین و مقررات نگنجد به همین دلیل موارد دیگر همچون پیگیری جهت اخذ مجوزهای خاص از جانب شورای عالی بورس یا حتی سران قوا در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی کشور را دنبال خواهیم کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی با بیان اینکه تا پایان هفته جاری شاخص‌های تدوین شده به بانک کشاورزی اعلام می‌شود، گفت: برای شرکت آذرآب باید افرادی دارای سابقه و دارای قرارداد کاری، دارای توان مالی برای پرداخت حقوق و تامین مواد اولیه و رفع  مشکلات بیمه تامین اجتماعی انتخاب شوند که بر همین اساس، استان تدوین این شاخص‌ها را مدنظر قرار داد، پس از اتمام کار، این شاخص‌ها به سازمان بورس اعلام می‌شود که اگر مورد پذیرش قرار نگرفت دنبال مجوزهای خاص از طریق شورای عالی بورس یا سران سه قوا خواهیم رفت.

وی با اشاره به جلسه با نهاوندیان معاون اقتصادی ریاست جمهوری و دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور و با بیان اینکه این شورا در واقع همان نشست سران سه قوه است که با اذن مقام معظم رهبری تصمیمات فراقانونی در شرایط خاص را اتخاذ می‌کنند، گفت: در این جلسه مباحث مرتبط با آذرآب به طور کامل تشریح و چند پیشنهاد مطرح شد. اعلام کردیم که ممکن است شاخص‌های مدنظر استان در واگذاری آذرآب مورد توافق همه قرار نگیرد و در قواعد نگنجد به همین دلیل درخواست شد که نهاوندیان پشتیبانی لازم را از شرایط کنونی آذرآب داشته باشد که وی کلیات موضوع را قبول کرد تا در صورت نیاز با تصمیمات فراقانونی همراهی لازم را با آذرآب داشته باشد.

فرخی با اشاره به واگذاری شرکت آذرآب به شرکت مپنا بیان کرد: واگذاری  آذرآب به برخی شرکت‌ها و موسسات خصولتی نیز مطرح شد، اما در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با حضور وزیر صنعت مصوب شد که شرکت مپنا آذرآب را تحویل گیرد که تاکنون زیربار این موضوع نرفته است، در حالی که جلسه ای با حضور مدیرعامل مپنا قرار شد که گروهی متشکل از معاون اقتصادی استاندار مرکزی، معاون شرکت مپنا و کارگزار بانک کشاورزی تشکیل و مذاکرات لازم صورت گیرد، اما علیرغم تلاش‌های فراوان موفق به تشکیل این جلسات نشدیم چراکه مپنا تمایلی به خرید آذرآب ندارد و حتی معاون مپنا جواب تماس و پیام من را نمی‌دهد و این مسئله به نهاوندیان منتقل شد.

وی در تبیین یکی از پیشنهادات در خصوص واگذاری آذرآب اظهار کرد: امروز شرکت‌هایی در کشور هستند که به ابزاری همچون آذرآب نیاز دارند و حتی سفارش‌هایی به این شرکت می‌دهند، به همین دلیل پیشنهاد شد چنین شرکت هایی که می‌توانند به اذراب سفارش کار بدهند مالکیت شرکت را نیز در اختیار داشته باشند.

فرخی اضافه کرد: برخی از این شرکت‌ها زیر مجموعه وزارت نفت است و برخی دیگر از این شرکت‌ها که وضعیت خوبی هم دارند، زیرمجموعه  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند. از نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهوری درخواست شد که برای ورود وزارت نفت به این موضوع کمک کند، وی نیز قول داد که در حاشیه جلسه امروز هیات دولت این موضوع را با زنگنه وزیر نفت و شریعتمداری وزیر کار مطرح کند و اگر زمینه فراهم شد هفته آینده با این دو وزیر جلسه خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم حداکثر تا اواسط هفته وضعیت بانک کشاورزی تعیین تکلیف شود که یا در این خصوص به تفاهم می‌رسیم یا نمی‌رسیم و اگر تفاهم حاصل نشود نسبت به اخذ مجوزهای فراقانونی اقدام می‌شود و با توجه به اینکه حساسیت لازم در مسئولان ارشد دولتی ایجاد شده است به نظر می‌رسد که این پروسه طولانی نخواهد بود.

فرخی با تاکید بر اینکه مسائل هپکو با آذرآب متفاوت است و راهکارهای پیشنهادی برای این دو صنعت نیز جداست، گفت: سهام هپکو با استفاده از مکانیزم وکالت به سازمان خصوصی‌سازی( نه ایدرو و نه ایمیدرو) جهت مدیریت و واگذاری مجدد برگشته شده است، ولی وضعیت آذرآب متفاوت است، این شرکت دارای سهامدار است، اما سهامدار هپکو وکالت داشت، اعلام انصراف کرده بود و تعهدات خود را نسبت به خصوصی‌سازی نیز انجام نداده بود.

وی افزود: در قبال سهامدار آذرآب که صندوق رفاه و تامین آتیه بانک کشاورزی و شخص حقیقی است،  نمی‌توان با مکانیزم کاری هپکو رفتار کرد، بانک کشاورزی در حال حاضر خود به جد حاضر به واگذاری است وعلت واگذار نشدن سهام در هفتم مهرماه این بود که محدودیت ایجاد کردیم تا تجربه قبل تکرار نشود.

معاون استاندار مرکزی با بیان اینکه نهایت تلاش خود را به کار گرفته‌ایم ولی نمی توانم زمان قطعی برای طی شدن پروسه و تعیین تکلیف نهایی اعلام کنم، گفت: تمام تلاش ما بر این است که کار ریشه‌ای انجام شود. موضوع مالک سهام شرکت(فرامرز پرنا) در حضور رییس قوه‌قضاییه مطرح شد و یکی از مسائل اصلی مدنظر دستگاه حقوقی و قضایی تعیین تکلیف پرونده پرنا است و استان  دخالت در روند پرونده ندارد.

به گزارش دیارآفتاب؛ اگر مسئله آذرآب در این روزها حل شود نکته ی دیگری که شاید مهم تر از مسئله سهامدار و مدیریت شرکت باشد مطرح می گردد و آن اینکه دولت چه میزان به توانایی های داخلی اعتماد دارد و چه میزان حاضر است بر آن سرمایه گذاری کند. باید پرسید که آیا دولت سیاست بیشتر در برابر بیش تر را می پسندد یا توجه به تولید داخل را. به دنبال دوستان خود در ینگه دنیا خواهد رفت و کارگر ایرانی را دوباره تنها خواهد گذاشت یا که سیاست های درون زایی را پیش خواهد گرفت.

 

منبع: دیار آفتاب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر