logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۳۰
[ شناسه خبر : ۱۳۰۲۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
گفت‌و‎گو با پستچی امانتدار زنجانی؛

تقدیرها و لبخندهای مردم به پستچی انرژی می‌دهد/ کتاب خاطرات پستچی‌ها،پرفروش‌ترین کتاب سال می‌شود

تقدیرها-و-لبخندهای-مردم-به-پستچی-انرژی-می‌دهد-کتاب-خاطرات-پستچی‌ها،پرفروش‌ترین-کتاب-سال-می‌شود

پستچی زنجانی گفت: تقدیرها،لبخند و خوشحالی مردم موجب انرژی مضاعف پستچی می‌شود.

به گزارش موج رسا; پست به عنوان کهن‎ترین و گسترده‌ترین نوع ابزارارتباطی محسوب می‌شود که امروزه توانسته است جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

فعالیت‌های پستی در ایران، قدمتی سه هزار ساله دارد و حتی برخی از مورخان، ایرانیان را مبتکر ارتباط پستی می‌دانند چرا که در سال 1297 ه.ق ناصرالدین شاه دستور داد تا مؤسسه پست آن روز به وزارت تبدیل شود و اداره آن را به امین‌الملک، وزیر وظایف و رئیس دارالشوراء سپرد.

این فعالیت‌ها موجب شد تا در سال1873، در روز 9 اکتبر به پیشنهاد " هنریخ ون استفان " مدیر کل پست کنفدراسیون آلمان شرقی، قراردادی با عنوان " قرار داد برن" در زمینه تاسیس " اتحادیه کل پست "  در " برن" سوئیس، توسط 22 کشور جهان به امضا رسید .

امضاکنندگان بر اساس توافق به عمل آمده، یک قلمرو پستی را تشکیل دادند که آزادی ترانزیت برای مبادله متقابل مرسولات را در سراسر قلمرو و اتحادیه، تامین و تضمین می‌کرد. نام این اتحادیه پس از 4 سال با پیوستن کشورهای دیگر، به " اتحادیه جهانی پست " تغییر یافت .

از سال 1969 روز 9 اکتبر ( 17 مهر ) هر سال به عنوان روز جهانی پست نامگذاری شده است که این روز فرصت مناسبی است تا از پستچی‌هایی که در این عرصه خدمت می‌کنند، تقدیر شود.

هر روزه اخباری از گوشه‎و‌کنار کشور از پستچی‌های امانتدار به گوش می‌رسد که راه و رسمشان پاکی و صداقت است و در برخورد با حوادث و اتفاقات رسم امانتداری را به جا می‌آورند.

حسن نجفی یکی از نامه‎رسانان شرکت پست زنجان است که شهرت امانتداری او در سال گذشته در رسانه‌های مختلف استان پیچید، وی هنگام توزیع نامه و مرسوله‎های پستی، چکی را به مبلغ یک میلیارد ریال پیدا کرد و از طریق پست استان این چک را که متعلق به یکی از ارگان‎های دولتی بود، برگرداند.

امسال هم فرصتی شد تا موج‌رسا،با این پستچی امانتدار گفت‌و‌گو کند،خودش معتقد است مردم پستچی را امانتدار می‌دانند و مرسوله‌های خصوصی و غیر خصوصی خود را به آنها می‌سپارند.

وی با بیان اینکه هر پستچی در درجه اول باید امانتدار باشد، می‌گوید: اگر امانتدار خوبی نباشیم شرمنده مردم می‌شویم.

این پستچی زنجانی با اشاره به سختی‎های کار پست، ادامه می‌دهد: همه همکاران پست زحمات بسیاری را در سرما و گرما برای رساندن امانت مردم تحمل می‌کنند.

وی می‌گوید: پستچی همواره تلاش می‌کند تا در شرایط سخت مشکلات مردم را حل کند وقتی نامه‏ای یا پیامی به یک فرد منتظر می‎رسانیم، اوج خوشحالی نصیبمان می‌شود.

این پستچی با بیان اینکه تقدیرها،لبخند و خوشحالی مردم موجب انرژی مضاعف می‌شود، افزود: وقتی فردی از رسیدن نامه یا بسته‌ای خوشحال می‌شود ناخودآگاه این خوشحالی به پستچی نیز منتقل می‌شود.

وی با اشاره به خاطرات خود از دوران خدمتش، می‌گوید: زمانی که کارت پایان خدمت یکی از سربازان وطن را به خانه‌اشان رساندم، مادرش دم در آمد و بسته را تحویل را گرفت و وقتی متوجه شد کارت پایان خدمت فرزندش است آن را بوسه باران کرده و اشک از چشمانش جاری شد.

این پستچی می‌گوید: خاطره تلخ دوران خدمت من هم مربوط به همین مادری است که فرزند خود را قبل از دریافت کارت خدمتش،از دست داده بود و من چند هفته‌ای ناراحت این موضوع بودم.

نجفی ادامه می‌دهد: برخی از خانه‌های قدیمی هم که خالی از سکنه شده‌اند اما هنوز هم نامه و پیام پستی دارند و ما مجبوریم این نامه‌ها را بایگانی کنیم.

وی می‌گوید: به دلیل ارتباط مستمر با مردم بسیاری از افراد پستچی‌ها را می‌شناسند و در زمان غیر کاری هم هر جا ما را ببینند،عرض ارادت می‎کنند.

نجفی با بیان اینکه در ایام توزیع قبوض، روزی 4 تا 5 ساعت باید پیاده راه برویم تا قبوض به موقع به دست مردم برسد، افزود: پستچی‌ها همه سختی‌های کار را قبول کرده‌اند.  وی می‌گوید: اگر کتابی از خاطرات پستچی‌ها چاپ شود،حتما پرفروش‌ترین کتاب سال می‌شود.

به گزارش موج رسا، این پستچی زنجانی،متولد 1366 بوده و از سال 1390در پست استان زنجان مشغول به فعالیت است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر