logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۵
[ شناسه خبر : ۱۳۰۲۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 11 دقیقه ]
حکایت نافرجام گوجه فرنگی کاران؛

بی‌تدبیری دولت گوجه فرنگی کاران را نقره داغ کرد/ ماجرای گوجه فرنگی‌های بر زمین مانده و دولتی که به فکر گلابی‌های برجام است!

بی‌تدبیری-دولت-گوجه-فرنگی-کاران-را-نقره-داغ-کرد-ماجرای-گوجه-فرنگی‌های-بر-زمین-مانده-و-دولتی-که-به-فکر-گلابی‌های-برجام-است!

گوجه کاران زنجانی امسال با بی‌تدبیری مسئولان نقره داغ شدند و زمین ماندن گوجه‌ فرنگی‌ها را به برداشت آن ترجیح می‌دهند.

به گزارش موج رسا; امروز از مشکلات صادرات محصولات کشاورزی که بگذریم ولی از برخی مشکلاتی که نان سفره کشاورزان را آجر می‌کند نمی‌تواند گذشت. مانند قصه گوجه فرنگی کاران زنجانی که گوجه‌هایشان بر زمین ماندن و نابود شدن را بر برداشت ترجیح می‌دهند.

اما برخی‌ها در تلاش هستند وضعیت امروز گوجه‌کاران را طور دیگری جلوه دهند و چنان از خرید حمایتی صحبت و تضمینی صحبت می کنند انگار هیچ اتفاقی نیافتاده است و حتی کار را به جایی رساندند که توپ تقصیر را به زمین کشاورزان انداختند.

سوالی که از مسئولان کشاورزی استان و کشور باید پرسید این است که کشاورزان چوب بی‌نامگی چه کسانی را می‌خورند؟ و آیا این مسئولان نیستند که با اعمالشان که رنگ بویی از مردمی بودن ندارند کشاورزان را متضرر می‌کنند.

این بی‌برنامگی و بی‌تدبیریها تنها کشاورز را نقره داغ نکرده بلکه مردم نیز تاوان این خامی مسئولان را می‌دهند و در شرایطی که دشمن از هر جهت به دنبال ضربه زدن به اقتصاد کشور است این بی‌برنامگی‌ مسئولان به نوعی بازی کردن ناخواسته در زمین دشمن است، چطور می‌شود تولید یک محصولی در یک سال چنان فراوران می‌شود که مردم تعجب کرده و می‌گویند آیا ارزانی شده؟ و در سال بعد همان محصول چنان گران می‌شود که انگار قحطی آمده است.

همه این مشکلات به نبود الگوی کشت مناسب و عدم برنامه‌ریزی صحیح دولت در حوزه کشاورزی برمی‌گردد که وضعیت را طوری رغم زده که نه کشاورزی راضی است و نه مردم، حال در این میان مسئولان حوزه کشاورزی به دنبال رضایت چه کسانی هستند، خدا داند.

گفتن صرف جمله ما خادمان ملت هستیم کافی نیست. مسئولان باید در عمل خادم واقعی مردمی بودن را اثبات کنند و در جنگ اقتصادی چنان از ظرفیت مردم و کشاورز استفاده کنند تا بد خواهان نظام از این هجمه‌ای که تاکنون کار ساز بوده عقب نشینی کند.

خیلی از فعالان حوزه کشاورزی معتقدند مسئولان مرتبط با حوزه کشاورزی باید به میدان عمل بیایند   و آنهایی که مشکلات را با پوست و استخوان لمس کردند وارد میدان شده و این وضعیت را سامان دهند تا این حوزه در مسیر برنامه‌ریزی صحیح قرار گیرد.

در خصوص وضعیت گوجه فرنگی کاران گفت‌و‌گویی با مسئولان و کارشناسان حوزه کشاورزی داشتتیم.

علی خانمحمدی رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان در این مورد به خبرنگار موج رسا گفت: متاسفانه دولت بخش کشاورزی را رها کرده و برنامه‌ای در این حوزه ندارد.

وی بیان کرد: متاسفانه در تمام زمینه‌های حوزه کشاورزی وضعیت همانطوری بوده و در سایر استانها شاهد نابسامانی در محصولات تولیدی کشاورزی هستیم.

*دولت برنامه‌ای در حوزه الگوی کشت ندارد

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان بیان کرد: چون دولت هیچ برنامه‌ای را در بحث الگوی کشت انجام نداده است و هر کشوری باید برای خود الگوی کشتی براساس آمار مصرف داشته باشد تا یک تولید کننده بداند که چه چیزی را تولید می‌کند و بعد از تولید به کجا عرضه خواهد کرد.

خانمحمدی با بیان اینکه دولت متاسفانه نه تنها نسبت به الگوی کشت بی‌اعتنا بوده بلکه نسبت به کل برنامه‌های کشاورزی اعتنایی ندارد افزود: اینکه در آینده باز چه اتفاق خواهد افتاد باید بگوییم که چون کشاورزی ما برنامه‌ریزی ندارد و کنترل کننده‌ای ندارد و قانونی در این حوزه وجود ندارد که جلو این گونه مسائل را بگیرد.

وی افزود: تا زمانی که این روند وجود دارد در سال آینده نیز همین اتفاق خواهد افتاد و ما تمام هستی آیندگان را به یغما می‌بریم به خاطر اینکه برنامه‌ای در این حوزه نداریم و بی‌برنامه پیش می‌رویم.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان عنوان کرد: باید دولت الگوی کشتی را اعلام کند و براساس آن سفارش کشت بدهد و کشاورزان هم از ان تبعیت کنند تا به یک برنامه‌ای در این حوزه برسند.

وی ابراز کرد: تا زمانی که الگوی کشتی وجود نداشته باشیم این اتفاق‌ها هست و خواهد بود و دولت هم در چنین موقعیتی هیچ کنترلی نمی‌تواند داشته باشد.

خانمحمدی خاطر نشان کرد: با این روند هر روز نهاده‌های کشاورزی منابع آبی و خاک کشورمان همینطوری هدر خواهد رفت بدون اینکه بهره‌وری مناسبی در این حوزه داشته باشیم و همچنین کشاورزان نیز مقروض‌تر از گذشته خواهد بود.

گوجه فرنگی

*نماینده دولت در زنجان زورش به تنها کارخانه در استان نرسید

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت بازار گوجه فرنگی در استان زنجان بسیار وحشتناک است افزود: دولت آمد نرخ حمایتی را اعلام کرد ولی نماینده دولت در استان زنجان زورش به کارخانه پایا در استان زنجان نرسید.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان بیان کرد: این کارخانه در زنجان همینطوری گفت گوجه نمی‌خرم و الان دو کارخانه در اصفهان و گلستان گوجه می‌خرد و بنده واقعا تاسف می‌خورم به این برنامه‌ریزان که ماشینی پیدا نمی‌شود که گوجه‌ها را از زنجان به این کارخانه‌ها منتقل کنند. انتقال این محصولات به چه نحوی باید صورت بگیرد جای سوال دارد.

وی عنوان کرد: متاسفانه نماینده دولت در استان نتوانست در این برنامه‌ موفق جلو برود و نتوانست یک کارخانه‌ای که تمام هست و نیستی آن وام دولتی است در برنامه خرید حمایتی قرار دهد و تنها دو روز خرید حمایتی داشت و بعد از آن این کارخانه گفت نمی‌خرم و دوست دارم بخرم.

خانمحمدی اظهار کرد: ببینید که چه میزان از سرمایه ملت به صورت وام در اختیار این کارخانه قرار گرفته و الان به یک سرمایه‌گذار تبدیل شده و به جایی رسیده که حرف کسی و حتی دولت را نمی‌پذیرد.

*وضعیت فاجعه بار گوجه فرنگی در زنجان

وی گفت: استان زنجان چون از جمله استانهای آخر در برداشت گوجه است وضعیت فاجعه‌ای دارد و چند روز گذشته در چند مزارع حضور داشتم همه کشاورزان از وضعیت موجود کلافه بودند و مزارع را رها کرده بودند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان افزود: در حال حاضر نیز کارخانه‌ای در گلستان و اصفهان خرید حمایتی را با قیمت 900 تومان پذیرفته و اگر کیلویی 250 تومان هزینه حمل و نقل محصولات را کسر کنید همان 450 تومانی می‌شود که کارخانه زنجان خریداری می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: چه کارنجات و چه برنامه‌ریزان ما باشند همه باهم دستشان در یک کاسه هستند و همه اقدامات جوری است که کشاورزان را نابود می‌کنند.

*افزایش سطح کشت 1900 هکتاری گوجه فرنگی در زنجان

حسین عامری مدیر امور زراعت جهادکشاورزی استان زنجان امسال در استان زنجان با اشاره به اینکه 7 هزار و 600 هکتار از اراضی کشاورزی استان زنجان امسال زیر کشت گوجه فرنگی رفته است افزود: تولید گوجه فرنگی امسال در استان حدود 430 هزار تن است.

وی بیان کرد: امسال نسبت به سال گذشته شاهد افزایش 90 تا 100 هزار تن تولید گوجه فرنگی در استان زنجان هستیم.

مدیر امور زراعت جهادکشاورزی استان زنجان  با اشاره به افزایش میزان سطح زیر کشت گوجه فرنگی در استان زنجان خاطر نشان کرد: حدود یک هزار و 900 هکتار سطح زیر کشت گوجه فرنگی در استان زنجان افزایش داشتیم.

گوجه فرنگی

* عدم رایزنی وزارت صمت قبل از برداشت محصول

عبدالله جعفری مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان زنجان نیز به خبرنگار موج رسا گفت: با وجود اینکه سال گذشته بازار گوجه فرنگی بسیار خوب بود و برای کشاورزان سود آوری بالایی داشت به خاطر همین موضوع امسال اکثر کشاورزان به تولید این محصول راغب شدند و با این تفکر امروز شاهد افزایش برداشت این محصول در استان هستیم.

وی بیان کرد: این افزایش تولید تنها مختص استان زنجان نیست و در خیلی از استانها این وضعیت حاکم است و میزان افزایش تولید گوجه فرنگی در استان زنجان امسال 30 درصد است.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان زنجان عنوان کرد: امسال در سطح کشور میزان تولید این محصول افزایش یافته و در خیلی از استانها شاهد افزایش تولید بالای 30 درصد هستیم که با افزایش عرضه این محصول در بازار شاهد کاهش قیمت آن هستیم.

وی در مورد شناسایی بازار هدف برای صادرات محصولات کشاورزی افزود: باید وزارت صمت به عنوان مسئول تجارت خارجی موضوع صادرات محصولات کشاورزی مازاد داخلی را قبل از برداشت رایزنی‌های لازم را انجام دهد و تا حدی که می‌تواند در این حوزه گشایش ایجاد کنند.

*مشکل حمل و نقل گوجه فرنگی در زنجان

محمود نوری مدیرتعاونی روستایی استان زنجان در مورد موضوع خرید تضمینی گوجه فرنگی در استان زنجان به موج رسا گفت: چیزی با عنوان خرید تضمینی گوجه فرنگی نداریم.

وی تصریح کرد: خرید گوجه فرنگی تنها به صورت طرح حمایتی انجام می‌شود و خرید تضمینی ویژه کالاهای استراتژیک مانند گندم، دانه های روغنی و غیره است.

مدیرتعاونی روستایی استان زنجان بیان کرد: به غیر از این کالاها 24 قلم مشمول خریدها حمایتی است ولی گوجه فرنگی مشمول لیست این 24 قلم کالای حمایتی هم نیست ولی با توجه به شرایطی که پیش آمده از افزایش کشت و متضرر شدن کشاورزان خرید حمایتی این محصول انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: خرید حمایتی در حال حاضر روزانه انجام می شود و در این حوزه تنها مشکلی که وجود دارد مشکل حمل و نقل گوجه فرنگی است.

نوری با بیان اینکه در استان زنجان کارخانه ای وجود ندارد که از اجرای طرح حمایتی همکاری کند گفت: در استان تنها یک کارخانه بود که متاسفانه در مورد طرح حمایتی قطع همکاری کرد.

وی بیان کرد: دو کارخانه در استان گلستان و اصفهان در خرید حمایتی اعلام همکاری کردند و در حال حاضر کشاورزان محصول خود را به این دو کارخانه با قیمت یک هزار و 150 تومان تحویل می‌دهند.

مدیرتعاون روستایی استان زنجان خاطر نشان کرد: در خرید حمایتی مشکل کمبود وسیله حمل و نقل گوجه فرنگی وجود دارد که کشاورزان را اذیت می کند و اگر وسیله حمل و نقل باشد با کارخانه استان گلستان هماهنگی لازم انجام شده تا روزانه 2 هزار تن گوجه فرنگی تحویل بگیرند.

وی افزود: همچنین با کارخانه استان اصفهان نیز این هماهنگی شده از کشاورزان زنجانی روزانه 300 تن گوجه فرنگی تحویل بگیرند ولی متاسفانه کشاورزان در حال حاضر با کمبود وسیله حمل و نقل گوجه فرنگی مواجه هستند.

نوری با اشاره به اینکه چند کارخانه رب در استان زنجان وجود دارد که ظرفیت آنها بسیار کم است افزود: خرید حمایتی همچنان در استان زنجان انجام می‌شود و مشکلی از بابت معرفی کشاورزان در فروش گوجه فرنگی خودشان به کارنجات نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه هدف از خرید حمایتی اصلاح وضعیت بازار است بیان کرد: بخشی از مشکلات بازار گوجه‌فرنگی فنی بوده و بخشی نیز بحث مدیریت آن در کشت است.

مدیرتعاونی روستایی استان زنجان عنوان کرد: امسال افزایش سطح کشت گوجه فرنگی در استان زنجان اتفاق افتاده و میزان کشت شده خارج از توان مصرف استان بوده و این موضوع ربطی به دولت ندارد و هر چند هم که جزو کالاهای خرید حمایتی نیست ولی به دلیل شرایط موجود جزو طرح حمایتی قرار گرفته است.

وی عامل بخشی از مشکلات فعلی بازار گوجه فرنگی را خود کشاورزان عنوان کرد و افزود: در بسیاری از کشورها کشاورزان انجمن‌های مربوط به تولیدات کشاورزی را تشکیل دادند و براساس آن تصمیمات لازم در خصوص تولید اتخاذ می‌کنند.

نوری با اشاره به اینکه در وضعیت فعلی نه تنها محصولات از بین می‌روند بلکه منابع آبی و نهاده‌های مصرف شده نیز به هدر می‌رود افزود: کشاورزان باید محصولاتی را بکارند که نه تنها سودی برای خودشان باشد بلکه منجر به تولید ثروت نیز کشور شوند.

در شرایط جنگ اقتصادی دشمن دولتی که باید ظرفیت‌های داخلی رو فعال کرده و مورد استفاده قرار دهد همچنان به فکر گلابی‌هایی است که هیچ گاه در باغ برجام ثمر نداد!

گزارش از حسین عباسی

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر