logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۷
[ شناسه خبر : ۱۳۰۱۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
حکایتی از یک بی‌تدبیری دولت روحانی؛

غفلت وزارت خارجه و نبود رایزن اقتصادی ظرفیت بازار کشورهای همسایه را به باد داد/ چرا دولت تدبیری برای صادرات محصولات کشاورزی اتخاذ نکرد؟

غفلت-وزارت-خارجه-و-نبود-رایزن-اقتصادی-ظرفیت-بازار-کشورهای-همسایه-را-به-باد-داد-چرا-دولت-تدبیری-برای-صادرات-محصولات-کشاورزی-اتخاذ-نکرد؟

بی تدبیری دولت در خصوص صادرات محصولات کشاورزی و غفلت وزارت خارجه در جذب بازارهای کشورهای همسایه باعث شده تا این ظرفیت عظیم به همین سادگی از دست برود.

به گزارش موج رسا; صادرات محصولات کشاورزی و غفلت در این حوزه موضوعی است که همواره در محافل مختلف دانشگاهی و مردمی مطرح می شود و بیشتر انتقادها در این حوزه از عملکرد ضعیف دولتمردان در این حوزه است.

ضعف زیرساختی، نبود پایانه‌های صادراتی، عدم برنامه‌ریزی در تولید محصولات کشاورزی، مشکل حمل و نقل و غیره از مواردی است که بیشتر مورد انتقاد فعالان این حوزه بوده و که این ضعف‌ها منجر به عدم توانایی رقابت کشورمان در بازارهای جهانی شده است.

برخی از فعالان اقتصادی معتقد هستند به دلیل عدم نظارت در این حوزه توانایی تولید محصولات مرغوب را نداریم و در این حوزه به مسئله استاندارد تولید توجهی نمی‌شود و این غفلت‌ و بی‌توجهی‌ها منجر به تولید محصولات بی‌کیفیت شده است.

گاها از رسانه‌های مختلف بارها از برگشت دادن محصولات کشاورزی کشورمان توسط برخی از کشورهای نه چندان توسعه یافته منعکس می‌شود که نظر کارشناسان این حوزه بیشتر عدم نظارت در کنترل مصرف کودهای شیمیایی و سموم در محصولات کشاورزی مطرح می‌شود و بی‌توجهی به این موارد راه رقابت حوزه کشاورزی کشورمان را در بازار جهانی ناهموار کرده است.

مشکل صادرات محصولات کشاورزی قصه پرغصه درازی دارد و در دولت روحانی نیز تدبیری برای هموار سازی در این حوزه اتخاذ نشده است.

علی خانمحمدی رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان در مورد غفلت وزارت امور خارجه از حوزه اقتصادی کشور گفت: وزارت خارجه تنها با بعد سیاسی پیش میرود و حوزه کشاورزی ما با سیاست گره خورده است.

خانمحمدی با اشاره به وضعیت صادرات محصولات کشاورزی اظهار کرد: صادراتی زمانی اتفاق می افتد که دولت برنامه‌ الگوی کشت را ایجاد کند تا کیفیت تولید افزایش یابد تا بتوانیم در بازارهای جهانی رقابت داشته باشیم.

وی تصریح کرد: وقتی ما نمی‌توانیم این کارها را انجام دهیم نه کودمان کیفیت دارد و نه آب و خاک مصرفی آزمایش می‌شود و مسائل کیفی و استانداردها را نداریم نمی‌توانیم در حوزه صادرات با کشورهای دیگر رقابت داشته باشیم.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان افزود: به حوزه صادرات در استان زنجان خیلی کم نگاه کردیم و نه تنها در استان بلکه در کل کشور نگاه ما تنها بازار عراق بود ولی در حال حاضر کشور عراق نیز وارد حوزه تولید شده و نیاز به واردات محصولات کشاورزی از کشور ما ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه صادرات نباید نگاه‌ها تنها یک کشور باشد و باید قبل از کشت محصولات بازار یابی آن اتفاق بیفتد.

خانمحمدی با اشاره به اینکه باید تولید محصولات کشاورزی با برنامه ریزی اتفاق بیفتد افزود: باید برنامه‌ریزی تولید محصولات کشاورزی برروی محصولی که در کشورهای هدف صادراتی رواج مصرف دارد انجام شود.

وی عنوان کرد: باید در تولید نیز نظارت صورت بگیرد و مهندسین کشاورزی وارد عرصه نظارت شوند تا محصولات با کیفیت تولید شده و قابلیت صادراتی داشته و رقابت در بازارهای جهانی محقق شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان در مورد استفاده از ظرفیت بازار کشورهای همسایه در صادرات محصولات کشاورزی افزود: تا به امروز از ظرفیت بازار کشورهای همسایه نتوانستیم به خوبی استفاده کنیم.

وی بیان کرد: چون تمام مسائل ما مسائل سیاسی بوده به همین خاطر نمی‌توانیم از ظرفیت بازار کشورهای همسایه استفاده کنیم.

خانمحمدی افزود: همه نگاه‌های ما در بخش صنعتی، کشاورزی و غیره سیاسی بوده و فقط مسئله سیاسی را نگاه می‌کنیم.

وی افزود: وظیفه وزارت امور خارجه تنها مسائل سیاسی یک مملکت نیست . وظیفه تنظیم بازار را هم دارد و باید از طریق سفارتخانه‌ها با داشتن رایزن اقتصادی در حوزه بازار ورود داشته باشند تا کشاورزی، صنعت، خدمات و غیره را رونق دهند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان افزود: همه این اقدامات از وظایف امور خارجه بوده ولی متاسفانه وزارت خارجه تنها بعد سیاسی را نگاه می‌کند و تنها با بعد سیاسی پیش می‌رود تا بتواند در این حوزه موفق باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کشاورزی ما نیز با سیاست گره خورده است.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر