logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۲
[ شناسه خبر : ۱۲۹۶۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
معضلی که در زنجان تمامی ندارد؛

نوع‎دوستی به سبک گدا پروری در زنجان/وقتی نیازمندان واقعی نادیده گرفته می‌شوند

نوع‎دوستی-به-سبک-گدا-پروری-در-زنجان-وقتی-نیازمندان-واقعی-نادیده-گرفته-می‌شوند

نوع دوستی مردم زنجان که به عنوان خیر در کشور مشهور هستند موجب گدا پروری در پایتخت شور و شعور حسینی شده است.

به گزارش موج رسا; مرد عبا پوشیده و بلندگویی در دست دارد،از راه می‌رسد و مکان را بررسی می‌کند این پا و اون پا می‎کند که کجا بایستد تا محل پر ترافیکی  برای نشستن باشد.

 می‌نشیند و صدای بلندگو را بیشتر می‌کند صدای نوای کربلا بلند می‌شود و خودش هم کم کم شروع به خواندن می‌کند اولین مشتریش خانمی تقریبا ۴۵ ساله است که ۵ هزار تومان در مشت مرد می‌گذارد.در همان حین پیرمردی که چهره خسته‌ای دارد و چرخ‌دستی را به زور حرکت می‌دهد از راه می‌رسد اما زن اصلا توجهی به پیرمردی که شاید محتاجتر از مرد روضه خوان باشد، نمی‌کند.

دومین مشتری هم از راه می‌رسد و هزار تومن در سفره مرد می‌اندازد، پسر جوانی هم پشت آن مرد یک دو هزار تومانی به او می‌دهد،شاید در عرض ۱۰ دقیقه‌ای که مرد مستقر شده است بیشتر از ۲۰ هزار تومان درآمد کسب کرد.

خودش هم که از این دست و دلبازی مردم زنجان خوشحال شده است می‎گوید دستتان درد نکند مردم زنجان،خدا خانه‌اتان را آباد کند.

شاید این صحنه در چشم هر ببینده‌ای آشنا باشد، گدایانی که هر روز در کوچه و بازار مشغول گدایی هستند و هر کدام با شگرد خود جیب مردم را خالی می‌کنند. یکی از علاقه مردم به اهل بیت عصمت و طهارت سوء استفاده می‌کند و آن یکی هم با بیماری دل مردم را به رحم می‎آورد و دیگری هم آدامس فروشی می‎کند.

مردم زنجان که از دیرباز به کریمانی در کشور مشهور هستند که تنها به یکی از خیریه‌های خود در استان ماهانه 700 تا 800 میلیون تومان کمک می‌کنند، از کمک به گدایانی که معلوم نیست از کجا آمده و نیازمند هستند یا نه دریغ نمی‎کنند.

 

*دلسوزی های بی مورد موجب گدا پروری می شود

به نظر می‎رسد عدم آگاهی و یا دلسوزی از روی ترحم موجب می‎شود تا هر روز شاهد چینین صحنه‎هایی از گدا پروری در زنجان باشیم.

اگر چه گدایی کردن در اسلام ممنوع است اما گدا پروری عامل مهمی در افزایش تکدی‌گری در شهرها و روستاها محسوب می‌شود که ضروری است با آگاهی دادن به مردم جلوی چنین اقداماتی گرفته شود.

 یکی از ضروری‌ترین کارها در این زمینه عدم کمک به گدایانی است که معلوم نیست به این پول‌ها احتیاج دارند یا نه.

در شهر زنجان نیز اگر چه بارها مسئولان برنامه‌هایی برای کاهش تکدی‌گری در زنجان انجام داده‌اند اما این امر کمک شایانی به این موضوع نکرده است چرا که مردم در این پروسه همراه مسئولان شهری نبوده‌اند.

به گفته "غلامحسن احمدی" معاون خدمات شهری شهردار زنجان ستاد شهرستانی و استانی برای برخورد با معضل متکدیان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه جمع‌آوری متکدیان دستگاه‌های اجرایی وظایفی دارند، افزود: طبق قانون جمع‌آوری متکدیان برعهده شهرداری است.

این مسئول با اشاره به اینکه متاسفانه گدا پروری در زنجان موجب حضور متکدیان غیربومی می‎شود، بیان داشت: بر اساس بررسی‌ها متکدیان در زنجان ماهانه به طور میانگین بین 6 تا 10 میلیون تومان درآمد دارند.

* 80 درصد متکدیان زنجان غیر بومی هستند

معاون خدمات شهری شهردار زنجان با بیان اینکه 80 درصد متکدیان زنجان غیر بومی هستند، افزود: این افراد از شگردهای خاصی برای تکدی‌گری استفاده می‌کنند.  به گفته معاون خدمات شهری شهردار زنجان بر اساس ماده 712 طبق قانون مجازات اسلامی"هر شخصی که تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش کند، به حبس از یک تا سه ماه محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود، علاوه بر مجازات مذکور همه اموالی که از طریق تکدیگری به دست آورده است، مصادره خواهد شد".  وی گفت: ماهانه بین 150 تا 200 گدا در شهر زنجان جمع‍آوری می‎شود که متاسفانه بازهم در محل دیگری اقدام به تکدی‌گری می‎کنند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان نیز  کمک مردم به متکدیان را موجب گسترش تکدی‌گری در زنجان عنوان کرد و گفت: نه گفتن به متکدیان در زنجان رواج ندارد.

مسيح‎الله سلطاني با بیان اینکه زنجان به بهشت متکدیان تبدیل شده است، بیان داشت: این متکدیان با استفاده از نیت خیر مردم اقدام به تکدی‎گری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات پیشگیرانه برای کاهش تکدی‌گری از سوی دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود، افزود: مردم نیز باید در این زمینه کمک کنند.

در حالی مردم زنجان کمک 800 میلیون تومانی به مهرانه زنجان به عنوان یکی از مهمترین مراکز درمان سرطان در کشور کمک می کنند که این مجموعه دارای هزینه بالای یک میلیارد تومانی بوده و نیازمند کمک های بیشتری برای خدمات رسانی به مردم است.

مردم زنجان که همیشه به عنوان خیر در کشور مشهور هستند می توانند به جای گدا پروری با کمک به موسسات و خیریه های شناخته شده و شناسنامه دار،کمکی به نیازمندان واقعی انجام دهند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر