logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۰
[ شناسه خبر : ۱۲۹۳۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
وقتی دود قانون‌گریزی دولت به چشم جوان‌ها می‌رود؛

پشت‌پا زدن دولت به قانون، با تغییر ماهیت صندوق تسهیلات ازدواج

پشت‌پا-زدن-دولت-به-قانون،-با-تغییر-ماهیت-صندوق-تسهیلات-ازدواج

متاسفانه با گذشت ۱۴ سال از تصویب قانون تسهیل ازدواج جوانان در مجلس، هنوز این قانون اجرایی نشده است و به قولی این قانون در گوشه ای مانده و خاک می خورد و سران سه قوه باید در خصوص این موضوع پاسخگو باشند.

به گزارش موج رسا; تشکیل خانواده و ازدواج یکی از نیازهای اساسی است که نه تنها در دین اسلام بلکه در همه ادیان به آن سفارش و تاکید شده است چرا که خانواده یکی از قدرتمندترین و موثرترین مراکز سامان دهی اجتماع و در نتیجه مانع اصلی فروپاشی ساختار یک جامعه است.

ازدواج که سنگ بنای اولیه تشکیل خانواده است در واقع به مثابه دروازه ای برای شکل گیری جایگاه تربیت اجتماعی و انسانی است که زمینه سلامت اخلاقی و سعادت جامعه را فراهم می کند و می توان گفت نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی دارد.

آمارها نشان می دهد هر چه جلوتر می رویم سن ازدواج جوانان بالاتر می رود و تمایل آن ها به تشکیل خانواده و فرزندآوری کمتر می شود ودلیل این امر طبق بررسی های صورت گرفته هزینه های سنگین ازدواج، نداشتن مسکن، شغل و ... است.

بر همین اساس، در سال ۱۳۸۴ در مجلس شورای اسلامی قانونی در 13 ماده و چهار تبصره با  هدف  تشویق جوانان به ازدواج و رفع موانع اقتصادی، فرهنگی و معیشتی آنان، به تصویب رسید که بر طبق آن سازمان های مختلف موظف شدند اقداماتی از قبیل اعطای تسهیلات بانکی، مسکن و ایجاد اشتغال در زمینه تسهیل ازدواج جوانان انجام دهند اما متاسفانه با گذشت ۱۴ سال از تصویب آن، هنوز این قانون اجرایی نشده است و به قولی این قانون در گوشه ای مانده و خاک می خورد و سران سه قوه باید در خصوص این موضوع پاسخگو باشند.

این قانون که می تواند به دغدغه اکثریت جوانان کشور پاسخ دهد تا کنون بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است اما متاسفانه  دولت به جای اجرای این قانون،  درگیر حواشی بی پایه شده است و مسائلی را مطرح می کند (مانند حضور زنان در ورزشگاه ها) که هیچ دردی از جامعه دوا نمی کند.

 

تغییر ماهیت صندوق تسهیلات ازدواج به صندوق کارآفرینی امید پشت پازدن دولت به قانون تسهیل ازدواج جوانان

محمد اسماعیل سعیدی در گفت و گو با "راه آرمان" در خصوص عدم اجرای این قانون توسط دولت اظهار کرد: دولت قانون تسهیل ازدواج را پشت گوش انداخت در حالی که اگر به آن عمل می کرد بخش عمده ای از مشکلات جامعه مرتفع می شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: برای وام ازدواج یک صندوق پیش بینی شده بود که دولت باید آن را حمایت می کرد و وام های ازدواج از طریق این صندوق و بدون موانع پرداخت می شد ولی نه تنها این طرح عملیاتی نشد بلکه ماهیت صندوق را نیز عوض و به عنوان صندوق کارآفرین امید نام گذاری کردند.

سعیدی در ادامه به تشریح بخش هایی از این قانون پرداخت و گفت: طبق این قانون دولت می تواند به صورت رایگان با استفاده از ظرفیت هایی که در اختیار دارد بخش هایی از امکانات مورد نیاز زوجین از جمله تالار و ... را فراهم کند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد  واگر این قانون عملیاتی می شد بخش عمده ای از هزینه های ازدواج کاهش پیدا می کرد.

 

برخی می خواهند نظام را در حل مشکلات مردم و جوانان عاجز نشان دهند

وی تصریح کرد: دو سال پیش، کمیسیون فرهنگی از دولت به دلیل عدم اجرای قانون شکایت کرد که در حال حاضر این شکایت در قوه قضائیه است و انتظار ما این است این مشکل به زودی حل شود.

این نماینده مجلس بیان کرد: متاسفانه بخشی از مسئولین ما آسیب های اجتماعی و مشکلاتی که جوانان با آن ها دست و پنجه نرم می کنند باور ندارند و برخی هم دلشان نمی خواهد که در جهت تقویت مدیریت نظام جمهوری اسلامی کاری انجام دهند و می خواهند این را جا بیاندازند که نظام از حل مشکلات مردم و جوانان عاجز است.

 

اگر دولت قانون را اجرا می کرد معضلی به نام ازدواج وجود نداشت

محمد مهدی تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز از عدم اجرای این قانون توسط دولت گلایه کرده است و در گفت و گویی مطرح کرد: وزارتخانه‌هایی که این قانون را اجرا نکرده‌اند باید گزارش دهند، ما هم اتفاقاً همین مسئله را مطالبه می‌کنیم چون نه صندوق تشکیل شد و نه موضوع مسکن موقت پیگیری شد و در حقیقت هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان معتقد است اگر این قانون اجرایی می‌شد، معضلی به نام ازدواج نداشتیم چرا که این قانون شامل راه‌های انجام بهینه ازدواج در کشور، اعطای امکانات، تسهیلات و اشتغال به جوانان کشور است.

 

هیچ اقدام موثری از سوی دولت برای اجرای قانون تسهیل ازدواج صورت نگرفته است

این بی توجهی دولت در حالی است که برخی جریان های خارجی تلاش می کنند تا به جامعه اسلامی ایران القا کنند که زندگی بی‌فرزند، آرام‌تر است یا فرزند کمتر، زندگی بهتری را در پی خواهد داشت در حالی که در جوامع اروپایی و آمریکایی تشویق به ازدواج و فرزندآوری به‌ شدت در حال رونق است و خانواده‌های هشت فرزندی، هفت فرزندی و پرجمعیت رو به افزایش است ولی در کشور ما این تعداد رو به کاهش است و این موضوع اصلا به مشکلات اقتصادی ارتباط ندارد چرا که اگر اینگونه بود افرادی که تمکن مالی دارند، باید فرزندآوری‌شان بیشتر باشد.

نصر الله پژمان فر در همین زمینه در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری تصریح کرد: اجرای قانون تسهیل ازدواج می‌توانست نرخ جایگزینی جمعیتی را افزایش دهد چرا که تلاش می‌کند موانع مسیر ازدواج جوانان را شناسایی کند و تسهیلاتی را (از جمله تسهیلات بانکی، آموزشی، اشتغال و ...) برای آن فراهم سازد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: در حال حاضرعملاً هیچ اقدام مؤثری در مورد اجرای این قانون صورت نگرفته است و اساساً این دولت هم اقدامی در راستای این موضوع انجام نداده یا حتی نظراتشان را درباره‌ی این موضوع مطرح نکرده‌اند.

 

بی تفاوتی قوه قضائیه به شکایت مجلس از دولت به دلیل عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج

پژمان فر خاطر نشان کرد: اگر دستگاه یا دستگاه‌هایی قانونی را اجرا نکنند، طبق ماده‌ی ۲۳۶ سابق (و ماده‌ی ۲۳۴ اصلاح آیین‌نامه) مسأله با امضای تعدادی از نماینده‌ها در کمیسیون مربوطه بررسی می‌شود و از دستگاه‌های مرتبط توضیحات می‌‌خواهند.

وی ادامه داد: سپس نتیجه‌ی این توضیحات را به صحن می‌برند، در صحن در مورد این مسأله رأی‌گیری می‌کنند و نتیجه را برای قوه‌‌ی قضائیه می‌فرستند و دستگاه قضایی مکلّف است که این مسأله را خارج از نوبت بررسی کند و اقدامات لازم صورت بگیرد ولی متأسفانه از دستگاه‌های قضایی هم یک برخورد جدی و محرک که دستگاه‌ها را مکلّف به اجرای این قانون کند، ندیدیم.

 

 رئیس قوه مقننه باید حرمت قانون را نگه دارد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: من چندین بار در این زمینه مکاتبه و گلایه کردم اما انگیزه‌ی جدی وجود نداشت و این موضوع در اولویت دستگاه قضایی (به ریاست حجت الاسلام آملی لاریجانی) قرار نگرفت و از ظرفیت این قوه برای الزام دولت و دستگاه‌های مختلف به اجرای این قانون استفاده نشد، امروز هم این قانون همچنان بر زمین مانده است.

پژمان فر تاکید کرد: حرمت قانون را رئیس قوه‌ی مقننه باید نگهدارد و باید اعتراض کند که چرا قانون اجرا نمی‌شود؟ به نظر من در ادامه‌ی این بحث باید یک کارشناس آمار، صرف نظر از گرایش‌های سیاسی‌اش گزارش بدهد که نرخ جایگزینی جامعه چقدر است و آیا با بحران مواجه هستیم یا نه؟

 

قانون گریزی دولت تدبیر از مصوبات مجلس

 احمد سالک کاشانی نیز در گفت و گو با "راه آرمان" در خصوص دلایل عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج توسط دولت اظهار کرد: دولت مجری قانون است و وظیفه دارد مصوبات مجلس را اجرا کند ولی متاسفانه یکی از مسائلی که در خصوص این دولت گرفتار آن هستیم قانون گریزی است و برای حل این معضل باید نظارت قوی تر شود.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: تغییر ماهیت صندوق تسهیلات ازدواج جوانان به صندوق "کارآفرینی امید " نیاز به مصوبه مجلس دارد ولی آن ها بدون هیچ مجوزی این کار را کردند و ممکن است ادعا کنند این صندوق کارآفرینی هیچ ارتباطی به صندوق تسهیلات ازدواج ندارد که در این صورت بلا مانع است ولی تغییر کاربری صندوق حتما مصوبه قانونی می خواهد.

حجت الاسلام سالک کاشانی با بیان اینکه مشکل ازدواج جوانان باید ریشه یابی شود، عنوان کرد: مهم ترین آسیب اجتماعی و فرهنگی جامعه امروز، بالارفتن سن ازدواج دختران و پسران است و از طرفی طلاق هم در حال افزایش است لذا بی توجهی به مسئله ازدواج جوانان خطر بزرگی است که چند سال آینده دامن کشور را می گیرد.

 وی تاکید کرد: امروز کشور به سمت پیرسالاری حرکت می کند و تعداد افراد باز نشسته درچند سال آینده به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند و برای اداره کشور باید از کشورهای دیگر نیروی کار وارد کنیم و این معضلی است که بسیاری از جوامع با آن رو به رو بودند و برای حل آن به سمت افزایش جمعیت پیش رفته اند.

این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: طرح تعالی جمعیت که به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح شده است می تواند راه حل خوبی برای حل این موضوع باشد و امیدواریم هر چه سریع تر به صحن بیاید تا هم از طلاق جلوگیری شود و هم تلاش کنیم موالید جمعیت ما زیاد شود لذا همه مسئولان نظام جمهوری اسلامی باید برای حل معضل ازدواج جوانان دست به دست هم دهند و بی تفاوت از کنار آن رد نشوند.

بنابراین گزارش، با تفاسیر و صحبت های مطرح شده به این نکته می رسیم که با توجه به هجمه دشمن در خصوص مسائل فرهنگی لازم است که سران سه قوه با جدیت بیشتری نسبت به اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان وپیگیری آن اقدام نمایند  و زمینه ازدواج مناسب برای جوانان را فراهم آورند چرا که بحث جمعیت یکی از مسائل و بحران‌های جدی است که نه در آینده بلکه همین امروز هم دامن‌گیر کشور است.

منبع: راه آرمان

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر