logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۵
[ شناسه خبر : ۱۲۹۲۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
در جلسه مطالبه دانشجویی در سلطانیه مطرح شد

سوال دانشجویان: چرا گنبد سلطانیه‌ در 10 سال ساخته شد، در عرض 50 سال ترمیم نشد!/ رحمتی: پول نداریم، کار کنیم

سوال-دانشجویان:-چرا-گنبد-سلطانیه‌-در-10-سال-ساخته-شد،-در-عرض-50-سال-ترمیم-نشد!-رحمتی:-پول-نداریم،-کار-کنیم

در جلسه گفتمان و پیشرفت قرارگاه مطالبه گری شهید احمدی روشن با حضور مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مشکلات و مطالبات  مردمی در خصوص گنبد سلطانیه مطرح و مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان در این خصوص پاسخگو شد.

به گزارش موج رسا; روز گذشته بسیج دانشجویی دانشگاه اهی استان زنجان و قرار گاه مطالبه گری شهید احمدی روشن در قالب جلسات گفتمان و پیشرفت در گنبد سلطانیه میزبان مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان بودند.

در ابتدای جلسه دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن با اشاره به نوع نگاه دانشجویان بسیجی به مسائل و جلسات مطالبه گری برگزار شده در سنوات قبل به معرفی قرارگاه مطالبه گری شهید احمدی روشن پرداخت.

در ادامه جلسه دانشجویان سوالات و مطالبات خود را در خصوص صنعیت گردشگری و گنبد سلطانیه بیان کردند و یحیی رحمتی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان به سوالات و مطالبات دانشجویان پاسخ داد. در ادامه مشروح پاسخ های رحمتی به دانشجویان به نظر مخاطبان می رسد.

ما با بودجه دولتی اداره می شویم

یحیی رحمتی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی ازطریق بودجه های دولتی اداره می شود، اظهار کرد: اگر من بتوانم با این بودجه ها حقوق کارکنان را بدهم هنر کرده ام.

وی با اشاره به فروش نفت در گذشته و حال، ابراز کرد: در گذشته کشور با فروش 1میلیون و 800 هزار بشکه نفت بودجه را تامین می کرد ولی اکنون با کاهش فروش نفت مواجه هستیم و 100هزار بشکه نفت در روز فروش داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه مرمت بناهای تاریخی اصولی دارد و با ساخت و ساز متفاوت است، عنوان کرد: انتظار آنکه ما بتوانیم در کوتاه مدت این بنای تاریخی را مرمت کنیم درست نیست.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای مرمت گنبد سلطانیه، تصریح کرد: با خرید 360 خانه، فضای محوطه آزاد سازی شده است و 12 هکتار زمین در مرکز شهر برای گنبد است.

رحمتی با اشاره به حکومت مغول ها در ایران، خاطر نشان کرد: حکومت مغول ها در ایران به دو بخش تقسیم می شود؛ زمانی که مغول ها در آن خوی وحشی گری داشتند و زمانی که مغول ها در آن مغلوب فرهنگ ایرانی اسلامی شده اند.

وی با  اشاره به رواج فرهنگ ایرانی در برخی کشور ها افزود: ایران فرهنگی بزرگ تر از ایران با همین مرز های جغرافیایی است و ایران در زمان های گذشته محدود به مرز های جغرافیایی فعلی نبوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان با اشاره به اینکه ما در طول تاریخ بناهای مهم وزیبایی را داشته ایم، ابراز کرد: تخت جمشید یکی از بناه های مهم ایران در تمدن ایرانی قبل از اسلام است و بنای مهم و زیبای بعد از اسلام، در کل کشور، گنبد سلطانیه است.

وی با اشاره به اینکه تربتیه گنبد سلطانیه، از تربتی که از خاک نجف به ایران آورده اند ساخته شده، افزود: به همین دلیل نام این محل به تربتیه معروف است.

یحیی رحمتی با شاره به کتیبه های اسلامی موجود در گنبد سلطانیه، عنوان کرد: بزرگ ترین کتیبه اسلامی در گنبد سلطانیه است و مرمت آن دوسال زمان نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه چرا حیاط گنبد سلطانیه آسفالت نمی شود، عنوان کرد: حیاط این بنای تاریخی پر از آثار باستانی است و اگر ما در این محل چمن کاری کنیم یا آسفالت کنیم به آثار باستانی آسیب می زنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان با اشاره به اشیاع قیمتی مکشوفه از محوطه گنبد سلطانیه، تصریح کرد: در آخرین حفاری ما 400 سکه از زمان ایلخانیان در حیاط کشف کرده ایم.

وی با اشاره به هزینه های بالای حفظ و نگهداری آثار باستانی، بیان کرد: کاوش و حفظ این آثار باستانی هزینه های بالایی را می خواهد که فعلا نداریم.

وجود آثار باستانی استان زنجان در استان تهران مایه افتخار است

یحیی رحمتی با اشاره به اینکه مرمت این بنا 50 سال است که شروع شده است، خاطر نشان کرد: با توجه به آنکه 50 سال است که مرمت این بنا شروع شده است ولی 50 سال مستمر این کار ادامه نداشته است.

وی با اشاره به فعالیت ایتالیایی ها در مرمت گنبد سلطانیه، تصریح کرد: بعد از انقلاب و با خروج ایتالیایی ها، مرمت گنبد به دست ایرانیان و مردم شهرستان سلطانیه اتفاق افتاد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان با بیان اینکه در گذشته سازمان میراث فرهنگی در شهرستان زنجان نبود و در شهر قزوین مستقر بود، ابراز کرد: این موضوع به این دلیل است که برخی از آثار مکشوفه در شهر قزوین است.

وی با اشاره به بازگشت برخی از آثار مکشوفه در گنبد سلطانیه از سایر موزه های کشور، افزود: از سال 96 تا به امروز این پیگیری ها ادامه دارد.

یحیی رحمتی با اشاره به اینکه اگر آثار مکشوفه گنبد سلطانیه در موزه های تهران باشد هیچ مشکل ندارد، تصریح کرد: این باعث دیده شدن گنبد سلطانیه و استان زنجان در کشور می شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از آثار باستانی مکشوفه از استان زنجان در  موزه ایران و باستان است، بیان کرد: موزه ایران و باستان جزو 10 موزه برتر دنیا است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان با اشاره به اینکه مرد نمکی اول در موزه ایران و باستان، و در یک نقطه حساس این موزه قرار دارد، عنوان کرد: این امر خود تبلیغ استان است و برای مردم زنجان مایه خوشحالی است.

وی با اشاره به اینکه در کل ایران استان ها پول خرج می کنند تا آثار باستانی خود را در موزه ایران باستان قراردهند، افزود: وجود آثار باستانی استان زنجان در موزه های تهران به هیچ وجه عیب نیست و یک مزیت برای استان است.

یحیی رحمتی با اشاره به تاثیرات گردشگری در شهرستان سلطانیه، خاطر نشان کرد: در سال 92 فقط 2 غذاخوری در این شهرستان وجود داشت ولی اکنون 11 غذا خوری در این شهر فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه یک مسئله ای که باید مورد توجه مردم قرار گیرد و مباحث اقتصادی این شهرستان بر این اساس مطالعه مطالعه شود، ابراز کرد: 9 غذا خوری افتتاح شده در شهرستان سلطانیه بعد از رونق گردشگری هیچ کدام از آنها اهل شهرستان  سلطانیه نیستند.

رشد 600 درصد آمار گردشگران خارجی در 5 سال اخیر

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان با اشاره به آمار گردشگران خارجی در قبل از سال 92، عنوان کرد: قبل از سال 92 در طول یکسال فقط 986 نفر گردشگر خارجی از این بنا تاریخی بازدید کرده اند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده و افزایش تعداد گردشگران خارجی در این شهرستان، بیان کرد: طی 5 سال گذشته آمار گردشگران خارجی به 6هزار و 500نفر رسیده است.

یحیی رحمتی با بیان اینکه من قبول دار این آمار رقم بزرگی نسیت، خاطر نشان کرد: ولی باید شیب رشد آمر گردشگران مورد توجه قرار گیرد که ما در طول 5 سال گشته 600درصد رشد آمار توریست داشته ایم.

وی با اشاره به وضعیت فرهنگی و اجتماعی شهرستان سلطانیه، افزود: زمانی که دروازه شمالی گنبد سلطانیه افتتاح شد ما شاهد مقاومت در جامعه میزبان بودیم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان با شاره به اینکه اقتصاد کشور با مشکل روبه رو است، تصریح کرد: صنعت گردشگری دومین صنعت پر سود دنیا است که در آینده نزدیک به اولین صنعت پر سود جهان ارتقاع پیدا خواهد کرد و این باید مورد توجه همه باشد.

وی در پاسخ به مطالبات بسیار بالای دانشجویان در خصوص آغاز بازدید های گردشگران از مساجد باستانی مجاور گنبد سلطانیه، بیان کرد: من مسئول مسجد نیستم و هیئت امنای مسجد تصمیم گرفته اند که این اتفاق نیفتد.

یحیی رحمتی با اشاره به افتتاح بزرگترین خانه بوم گردی شمال غرب کشور در شهرستان سلطانیه، ابراز کرد: یک خانه بوم گردی 38 تخته با در جه کیفی 3 ستاره دراین شهرستان طی چند روز آینده افتتاح می شود.

وی با اشاره به اینکه من شهرستان سلطانیه را فقط به عنوان یک قطب گردشگری نمی بینم، افزود: من این شهرستان را محور گردشگری میدانم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان با اشاره به حمام یان یان در شهرستان خرمدره، عنوان کرد: این اثر باستانی که در شهرستان خرمدره است در تملک میراث فرهنگی استان نیست ولی جزو میراث فرهنگی استان محسوب می شود.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که چرا الان این اثر باستانی به قهوه خانه تبدیل شده است، تصریح کرد: صاحب حمام می تواند با حمام هر کاری که می خواهد انجام دهد و به هر کسی که مایل است اجاره بدهد یا بفروشد وکسی نمی تواند مخالفتی کند.

یحیی رحمتی با اشاره به اعتبارات میراث فرهنگی استان زنجان، خاطر نشان کرد: 50 درصد از اعتبارات سازمان میراث فرهنگی استان در شهرستان سلطانیه هزینه می شود.

وی با  بیان اینکه در سال 89 اعتبار سازمان میراث فرهنگی 14 میلیار تومان بوده است، ابراز کرد: در طول 5 سال گذشته 14 میلیار تومان به این سازمان پرداخت شده است در حالی که هزینه های نگهداری بناهای تاریخی به دلیل افزایش قیمت ارز بسیار بالا تر از سال های گذشته شده است.

//ک

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱ ]
هم سوال وجواب غلط است اصلا قرار نیست گنبد سلطانیه مرمت کامل شود ویا ساخته شود اصل حفظ بنا وترکیب هویت برای پی بردن به تاریخ است مردم سلطانیه نباید خانه های خود را در عرصه تاریخی می سلختند قطعا باید روزی این عرصه را ترک کنند تا تاریخ جریان پیدا کند
فرم ارسال نظر