logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۵۶
[ شناسه خبر : ۱۲۸۹۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]
ناهماهنگی به سبک تدبیر و امید؛

بی‌تدبیری دولت به کیسه‌های سبوس رسید/ وقتی دستور روحانی با دخالت جهانگیری وتو می‌شود

بی‌تدبیری-دولت-به-کیسه‌های-سبوس-رسید-وقتی-دستور-روحانی-با-دخالت-جهانگیری-وتو-می‌شود

ناهماهنگی و بی‌تدبیری این بار به کیسه‌های سبوس رسید و وضعیت طوری شده که حتی مسئولان جهاد کشاورزی نیز از افزایش حتمی قیمت فرآورده‌های دامی به سبب افزایش قیمت سبوس خبر می‌دهند.

به گزارش موج رسا; افزایش قیمت سبوس موضوعی است که این روزها پای رئیس جمهور و وزرا را به خود باز کرده اما با این وجود در حل این مشکل دولت نه تنها تدبیری نداشته بلکه اظهارنظرهای متناقض مسئولان دولتی نشان می‌دهد که هیچ هماهنگی بین دولتی ها در این زمینه وجود ندارد.

قضیه قیمت سبوس از آنجایی به یکی از مشکلات هیئت دولت تبدیل شده که اختلاف بین وزیران صمت با وزارت جهاد کشاورزی پای حسن روحانی را به این موضوع باز کرد.

در این اختلافات دو وزارتخانه حجتی از رئیس جمهور خواست تا جلوی افزایش قیمت سبوس گرفته شود و رئیس جمهور نیز در نامه ای به وزارت صمت خواستار جلوگیری از بی دقتی ها و بی تدبیری ها در این زمینه شد. با ورود رئیس جمهور و دستور اکیدش در این خصوص این امیدواری ایجاد شد که دیگر شاهد افزایش قیمت سبوس که می‌تواند اثرات سوء زیادی به همراه داشته باشد، نباشیم اما دیری نگذشت که با افزایش قیمت سبوس آب سردی بر دست کشاورزان و دامداران ریخته شد.

اما قضیه افزایش قیمت سبوس چیست که دولت تدبیر و امید تاکنون نتوانسته تدبیری در این زمینه بیندیشد. سبوس بخش مهمی از خوراک دام را تامین می‌کند و افزایش قیمت آن در افزایش قیمت تمام شده تولیدات این بخش از جمله شیر و گوشت تاثیرگذار است.

با افزایشی که در قیمت سبوس رخ داده، قیمت سبوس از 800 تومان به 1000 تومان افزایش یافته است که این افزایش با دخالت شخص جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و بی توجهی به دستور روحانی صورت گرفته است.

با افزایش قیمت سبوس احتمال افزایش قیمت لبنیات نیز وجود دارد و برخی از مسئولان مرتبط با این حوزه این افزایش قیمت را 100 درصد می دانند و این کم کم سلامت جامعه را می تواند تهدید کند و با این کار احتمال میزان سرانه مصرف لبنیات به ویژه شیر در جامعه کاهش می دهد و دهک های پایین جامعه قطعا در تامین شیر و سایر لبنیات ناتوان خواهند شد.

برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند اقدام اخیر دولت با افزایش دادن قیمت سبوس بر افزایش قیمت گوشت قرمز، لبنیات و همچنین منجر به کاهش کیفیت و کمیت تولید محصولات لبنی از سوی تولید کنندگان می شود.

اعتراض رسمی دامداران به افزایش قیمت سبوس

محمدعلی صادقی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان در مورد سبوس و افزایش قیمت آن در کشور به موج رسا گفت: سبوس یکی از اقلام اصلی در جیره دام بوده در بخش طیور هم استفاده می شود ولی در این بخش کمتر استفاده می شود.

وی تصریح کرد: سبوس در بخش دام 30 تا 35 درصد و گاها حتی 50 درصد خوراک دام روستایی را تشکیل می دهد و این کار باعث شده در بخش دام یکی از اقلام اساسی محسوب شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: ولی سبوس به تنهایی قابلیت تغذیه دام را ندارد و به صورت کنسانتره مخلوط و در خوراک دام استفاده می شود و جزو اقلام اصلی در خوراک دام است.

وی بیان کرد: این اقلام چون در قیمت تمام شده خوراک دام تاثیر گذار است یکی از اقلام اساسی بوده و مورد حمایت دولت نیز است.

صادقی با اشاره به اینکه گندمی که برای تولید سبوس مورد استفاده قرار می‌گیرد یارانه دار بوده و به صورت یارانه دار نیز در اختیار کارنجات تولید قرار می گیرد عنوان کرد: کارنجات نیز موظف هستند سبوس تولیدی را هم به صورت یارانه دار در اختیار دامداران قرار دهند تا دامدرادان بتوانند سبوس مورد نیاز خود را برای مصارف دامشان تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه تا پایان خردادماه ما قیمت سبوس را 8هزار و 40 تومان داشتیم و 100 درصد سبوس در اختیار معاونت جهادکشاورزی بود و در اختیار دامداران قرار می دادیم افزود: از ابتدای تیر ماه که کارگروه آرد و نان کشور براساس مصوبه ای قیمت سبوس را یک هزار و 250 تومان اعلام کرده بودند و کارنجات آرد به طبع آن اعلام کردند که از ابتدای تیرماه امسال این عدد 1250 تومان شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی زنجان تصریح کرد: وزارت جهادکشاورزی در برابر این تصمیم مقاومت کرد چون ارزش غذایی یک کیلوگرم سبوس را با یک کیلوگرم جو بخواهیم مقایسه کنیم سبوس یک سوم ارزش غذایی جو را دارد و قیمت سبوس در برخی مواقع بالاتر از جو می شد و به همین خاطر وزارت جهادکشاورزی در برابر این تصمیم ایستادگی کرد.

وی افزود: حالا اینکه چه دلایلی در کارگروه تنظیم بازار کشور وجود داشته این افزایش قیمت را انجام داده و به تصویب رساندند.

صادقی بیان کرد: وزارت جهادکشاورزی به این موضوع اعتراض داشت و علت آن نیز ارزش غذایی بود که توسط شخص وزیر مطرح شد.  

وی گفت: قیمت تمام شده شیر که در حال حاضر برای مبادی که شیر خام خرید می کنند برای آن قیمت سبوس 840 تومانی حساب شده بود ولی بعدا در کارگروه تنظیم بازار کشور 1250 تومان مطرح شد و بعد از آن یک مصوبه ای آمد از ابتدای تیرماه باید این بخشنامه اعمال شود درحالی که در شهریورماه قرار داشتیم و سبوس تیرماه توزیع شده بود و به هیچ وجه امکان برگشت پول و اخذ مابه‌التفاوت آن وجود نداشت.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی زنجان تصریح کرد: این مشکل باعث ایجاد یک تنش بین کارنجات آرد و سازمان جهادکشاورزی در استانها شده بود و همچنان این موضوع ادامه دارد تا اینکه ستاد تنظیم بازار کشور افزایش قیمت را تایید کرد و مصوب شد و به استانها اعلام کردند که افزایش قیمت اعمال شود.

وی گفت: در حال حاضر نیز قیمت سبوس همان 1000 تومان بوده ولی در قیمت تمام شده خوراک دامها تاثیر گذار خواهد بود و قیمت تمام شده برای کشاورز بالاتر خواهد رفت.

صادقی عنوان کرد: این موضوع باعث بالا رفتن هزینه تمام شده شیر خواهد شد که این امر موجب ضرر و زیان برای تولید کنندگان به ویژه دامداران شیری و پروار بندی خواهد شد.

وی گفت: این موضوع قیمت تمام شده گوشت قرمز را هم بالا خواهد برد و اینها اثرات منفی این تصمیم در این حوزه خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی زنجان افزود: همچنین اختلاف قیمتی که بین آردی که برای نانوایی ها استفاده می شود و تولید سبوس ایجاد شده احتمال تقبل در تولید سبوس را هم بالا می برد.

وی خاطر نشان کرد: این اتفاق در گذشته در استان زنجان نیز افتاده بود و متاسفانه اثرات منفی اضافه شدن آرد در سبوس قطعا در تولید متابولیسم دام تاثیر گذار خواهد بود و تولید مثل و رشد دام را کاهش کاهش می دهد.

صادقی بیان کرد: این موضوع همچنین بیماریهای متابولیکی در حیوان ایجاد می کند و همه این موارد اثرات منفی در تولید خواهد داشت.

وی در خصوص واکنش دامداران به این اقدام دولت بیان کرد: دامداران زنجان اعتراض رسمی به این تصمیم دارند و این موضوع هم به وزارتخانه اعلام شده و حتی دامداران اعلام می کنند که خودمان حاضر به واردات سبوس از خارج از کشور هستیم و اعلام می کنند که قیمت آن پایین تر بوده و کیفیت آن بالاتر است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی زنجان همچنین در مورد بالا بودن قیمت خوراک دام و تاثیر آن بر ذخیره استراتژیک گندم افزود: این مشکل باعث شده برخی از کشاورزان بخشی از گندمهای تولیدی خود را جهت تامین خوارک دامهای خود استفاده کنند که این کار در کاهش ذخیره گندم نیز تاثیرگذار است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی زنجان افزود: کشاورز وقتی ببیند تامین خوراک دام و علوفه مورد نیاز دامشان بالا است بخشی از گندم تولیدی خود را برای مصرف دامشان نگه می دارند و ما این کار را برای دامداران توصیه نمی کنیم ولی وقتی بحث هزینه و قیمت پیش می آید دامداران به موارد ذخیره گندم توجه نمی کند و توصیه های ما را جدی نمی گیرند و ذخیره گندم نیز به نوعی تحت تاثیر قرار می گیرد.

افزایش قیمت سبوس بر قیمت محصولات لبنی تاثیر می گذارد

علی خانمحمدی رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان هم در مورد افزایش قیمت سبوس به خبرنگار موج رسا گفت: با افزایش قیمت سبوس 100 درصد اثر خود را در تولید خواهد گذاشت و این اثر در برخی مواقع بر کیفیت و در برخی موارد بر کمیت آن تاثیر خواهد گذاشت و زمانی نیز اعتراضی در این راستا وجود داشته باشد منشا آن را گرانی سبوس عنوان خواهند کرد.

وی گفت: اگر هم بحث گرانی محصولات لبنی در کار باشد باز هم گرانی سبوس را خواهند گفت و این را نخواهند گفت که شیر، ماست، پنیر و غیره را یک ماه پیش گران کردم.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان عنوان کرد: این افزایش قیمت سبوس 100 درصد در افزایش قیمت ها تاثیر خواهد گذاشت چون ما در بازار بازرسی و نظارت درست حسابی نداریم.

وی گفت: اگر بر قیمت تاثیر نگذارند 100 درصد در کیفیت محصولات لبنی عرضه شده در بازار تاثیر گذار خواهد بود.

خانمحمدی با بیان اینکه در چنین مواردی برخی از واحدهای تولید نیز از وزن و کیفیت کم می کنند افزود: تا زمانی که تولید کننده به مصرف کننده جوابگو نباشد و مصرف کننده بی‌خیالانه و بدون نگاه به کیفیت و بدون نگاه به تاریخ مصرف و وزن اقدام به مصرف محصولاتی می کنند یعنی مردم ما این نوع مصرف را یاد گرفتند.

وی افزود: در اجتماع باید یک معیارهایی باشد و همه به آن احترام بگذارند و یکی از این معیارها احترام به مشتری مداری بوده که اصلا در کشور ما وجود ندارد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه مصرف کنندگان ما نیز متاسفانه با بی خیالی نمی دانند چه چیزی را مصرف می کنند افزود: ما اگر واقعا به دنبال تولید با کیفیت و ارتقای بهره وری باشیم باید مطالبه گری را  حق قانونی مردم بدانیم.

وی با اشاره به اینکه با افزایش قیمت سبوس به 1000 تومان کیفیت را باید نگاه کنیم افزود: افزایش قیمت قطعا اتفاق خواهد افتاد و کیفیت ها نیز با این افزایش یک سوم شدند.

خانمحمدی بیان کرد: در بازدیدی که از برخی کارنجات آرد داشتم بخشنامه افزایش قیمت سبوس به یک هزار تومان را دریافت کردند و اعمال می کنند.

حال انتظاری که از دولت تدبیر و امید می‌رود این است که یک حرف و سیاست بر تصمیمات حاکم باید نه اینکه وزیر صمت یک ساز بزند و رئیس جمهور دستور دهد و معاون اول دستور رئیس دولت را وتو کند، این ناهماهنگی در دولت نشان می‌دهد که باید چه وضعیتی را در یدگر حوزه ها شاهد باشیم. و بهتر است به قول حسن روحانی گفت:  علی برکت الله

گزارش از حسین عباسی

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر