logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۱
[ شناسه خبر : ۱۲۸۷۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
کارشناس مسائل سیاسی توضیح می‌دهد

ایران چگونه در برابر نظام سلطه موفق عمل کرده است؟

ایران-چگونه-در-برابر-نظام-سلطه-موفق-عمل-کرده-است؟

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به محور مقاومت در غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران با سرمایه گذاری روی ملت ها و با تشکیل محور مقاومت در برابر نظم وستفالی ایستاده است.

فرشید جعفری در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به ثمر بخشی گفتمان انقلاب اظهار کرد: محور مقاومت در غرب آسیا با محوریت جمهوری اسلامی ایران توانسته است به قدرت بالایی در برابر قدرت های برزگ سیاسی جهان برسد.

وی اشاره به اینکه سیاست بین الملل امروز بر حسب نظم سکولار و وستفالی شکل گرفته است، ابراز کرد: منظور از نظم وستفالی، قراردادی است که در سال 1648 در اروپا متعاقب جنگ های مذهبی منعقد شد و نظام دولت های امروزی در اروپا را شکل داد.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نظم دولت های اروپایی بعد از قرارداد 1648، عنوان کرد: با شکل گیری دولت ها با نظم وستفالی  این سبک مدیریت در کل جهان حاکم شد.

وی با اشاره به اینکه نظم وستفالی یک نظم سکولار است به طوری که اخلاق و دین را در رابطه بین دولت ها از کارکرد خارج می کند، تصریح کرد: بر اساس این پیش فرض کلی در اروپا و آمریکا اجتماع، سیاست و فرهنگ در تداوم الهیات دینی قرار نمی گیرد.

جعفری با بیان اینکه در راستای این رابطه زمانی که دولت ها باهم رابطه برقرار می کنند، این را بطه بر حسب چهار چوب اخلاق و دین مداری ارزیابی نمی شود، خاطر نشان کرد: بر اساس این نوع نگاه باید دین و اخلاق را در رابطه بین دولت ها مد نظر قرار نداد.

وی با اشاره به اینکه این تفکر از زمان رنسانس تا به امروز در کل جهان شکل گرفته است، افزود: قدرت ها برزگ بین اللملی نیز بر حسب این پیش فرض روابط بین خود و دولت ها را تنظیم کرده اند.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه این روند تا نیمه دوم قرن بیستم و تا  سال 1357 شمسی که انقلاب اسلامی به پیروزی می رسد ادامه دارد، خاطرنشان کرد: بر حسب انقلاب اسلامی ایران، یک حکومتی تشکیل می شود که این حکومت بر اساس پیش فرضی عمل می کند که در تضاد با پیش فرض اروپاییان و آمریکایی ها از سال 1500 به بعد است.

وی با اشاره به پیش فرض های جمهوری اسلامی ایران، عنوان کرد: پیش فرض جمهوری اسلامی ایران بر حسب اندیشه های والای امام و مقام معظم رهبری در تداوم الهیات دینی قرار می گیرد.

جعفری با اشاره به اینکه این دینی که مبنای حکومت قرار گرفت، دین مسیحی نیست و دین دین اسلام و مذهب شیعه است، خاطر نشان کرد: وقتی بر اساس این پیش فرض یک حکومت و یک دولتی شکل می گیرد طبیعی است که در برابر تمامی دولت های جهان قرار می گیرد؛ که ساماندهی این دولت ها بر اساس قدرت های بزرگ بر اساس آن پیش فرض نظم وستفالی است.

وی با اشاره به اینکه طبیعی است که دشمنی ها علیه جمهوری اسلامی ایران انجام شود، ابراز کرد: فکر و عمل جمهوری اسلای با کل گفتمان حاکم بر نظام بین الملل و سیاست بین المللی سازگاری ندارد و همین امر دلیل اصلی دشمنی ها علیه جمهوری اسلامی ایران است.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به انسجام چهل ساله نظام اسلامی در برابر دشمنی های دشمنان ایران، تصریح کرد: انسجام جمهوری اسلامی ایران در طول چهل ساله گذشته به دلیل وجود مبارک ولی فقیه که در اول نقلاب امام خمینی (ره) و بعد از ایشان مقام معظم رهبری است که این وظیفه را بر دوش کشیدند.

وی با اشاره به اتفاقات رخ داده در غرب آسیا، ابراز کرد: جمهوری اسلامی به تدریج از قدرت خود در منطقه رونمایی کرد و بدین ترتیب تمامی قدرت های منطقه و قدرت های سیاست بین الملل به قدرت جمهوری اسلامی ایران پی بردند.

جعفری با بیان اینکه سیاست های جمهوری اسلامی ایران در تضاد با نظم وستفالی جهان قرار می گیرد، افزود: جمهوری اسلامی ایران به جای سرمایه گذاری بر روی دولت ها بر روی ملت ها سرمایه گذاری می کند.

وی با اشاره به اینکه در نظم وستفالی دولت بازیگر اصلی است، عنوان کرد: جمهوری اسلامی به جای سرمایه گذاری رو دولت ها و حاکمان دولت ها روی ملت هایی سرمایه گذاری کرد که با جهت گیری اسلامی و شیعی هم سو بودند.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با سرمایه گذارروی مردمی که جهت گیری شیعی و اسلامی دارند توانست یک محوری در غرب آسیا در برابر نظم وستفالی شکل دهد، خاطر نشان کرد: این محور به محور مقاومت در جهان معروف است.

وی با اشاره به سکوت معنا دار اسرائیل و کوتا ه آمدن عربستان و امارات متحده عربی و بسیاری از قدرت های اروپایی، عنوان کرد: در سازمان ملل در صدد هستند تا یک ملاقات بین دولتمردان جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهور آمریکا شکل بگیرد و این نشان دهنده قدرت محور مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی ایران است.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر