logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۲۶
[ شناسه خبر : ۱۲۷۵۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
کارشناس مسائل منطقه:

سعودیها باید طعم نادانی‌هایشان را بچشند‏/ عربستان برای فرار از تحقیر، ایران را متهم می‌کند/ ادامه جنگ یمن اقتصاد عربستان را بحرانی خواهد کرد ‏

سعودیها-باید-طعم-نادانی‌هایشان-را-بچشند‏-عربستان-برای-فرار-از-تحقیر،-ایران-را-متهم-می‌کند-ادامه-جنگ-یمن-اقتصاد-عربستان-را-بحرانی-خواهد-کرد-‏

کارشناس مسائل منطقه ‏با اشاره با حمله موشکی یمنی‌ها به آرامکو عربستان گفت: سعودیها باید طعم نادانی‌هایشان را بچشند‏.

سیدهادی سیدافقهی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اتهام زنی‌های سعودی‌ها به ایران در قضیه آرامکو اظهار کرد: وقتی انصارا... در موازنه جنگ تبلیغاتی هشدارهایی را سعودی‌ها داد اما آنها این هشدارها را جدی نمی‌گرفتند و انصارا... را مسخره می‌کردند.

وی با بیان اینکه سعودی‌ها هر پیروزی انصارا... را به ایران نسبت داده‌اند، ابراز کرد: سعودیها هرگز نتوانستند این اتهام زنی‌های خود را اثبات کنند و حتی این روزها که حوثی‌ها ضربه مهلکی به اقتصاد سعودیها وارد کردند نیز عربستان به دنبال متهم کردن ایران است اما هیچ سندی برای ادعاهای دروغین خود ندارد.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه سعودیها همچنان در شوک هستند و باورشان نمی‌شود که انصارا... این چنین ضربه‌ای در شرایط محاصره به سعودیها بزند، گفت: باید گفت که امروز این انصارا... است که دست برتر را در منطقه دارد.

وی با بیان اینکه در جنگ تبلیغاتی و دیپلماسی نیز دست برتر با یمنی‌ها است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که سعودیها به خیره سری خود ادامه دهند، خسارتهایشان نیز بیشتر خواهد شد.

سیدافقهی با تاکید بر اینکه بهتر است که سعودیها سر عقل بیایند، افزود: سعودیها باید دنبال یک راهکاری باشند تا هرچه سریعتر خودشان را از این وضعیت خارج کنند، وقتی خود ارتش یمن، کمیته‌ها و انصارا... مسئولیت عملیات مذکور را به عهده می‌گیرند و مختصات آن را نیز بیان می‌کنند، سعودیها چرا برای فرار از تحقیر به دنبال متهم کردن ایران هستند.

وی بیان کرد: سعودیها 400 میلیارد دلار خرج کردند تا بتوانند گنبد آهنین ایجاد کرده و جلوی موشکها و پهپادها را بگیرند اکنون با این خسارت تحقیر شدند و به خاطر این ایران را متهم می‌کنند.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه وقتی یمنی‌ها لوله‌های نفتی را در شمالغرب عربستان زدند، ابتدا آن را مخفی و بعد تلفات را جرئی اعلام کردند، یادآور شد: انصارا... آن زمان هم گفت که اگر این پاسخها را جدی نگیرند و به بمباران را متوقف نکنید، ضربه جدی تری خواهیم زد سعودیها این حرفها را به تمسخر گرفتند و حال نمی‌توانند باور کنند که یمن قادر است صادرات نیمی از نفت این کشور را متوقف کند.

وی با بیان اینکه هدف قرار دادن تاسیسات نفتی عربستان در 10 کیلومتری امارات توسط یمنی ها هشداری هم به امارات بود، خاطرنشان کرد: رئیس شورای عالی سیاسی یمن این بار اتمام حجت کرده که مسائل یمن باید یمنی یمنی حل شود و اگر بمباران یمن متوقف نشود، ضربه‌ای مهلک تر در انتظار سعودیها بوده و صادرات نفت‌شان را به صفر خواهیم رساند.

سیدافقهی با بیان اینکه یمنی‌ها در هربار به وعده خود عمل کردند، گفت: متسافانه سعودیها تحت فشار آمریکا هستند چرا که آمریکا نمی‌خواهد این جنگ تمام شود تا بیشتر سعودیها را بدوشد.

وی بیان کرد: عربستان اکنون سر یک دو راهی است یعنی یا باید با ادامه جنگ هزینه بیشتری را متحمل شود یا سرعقل آمده و جنگ را متوقف کنند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه رژیم سعودی روز به روز تضعیف می‌شود، تصریح کرد: جوان بی خرد و بی تجربه یعنی بن سلمان با خیره سری با مسائل برخورد می‌کند.

وی با بیان اینکه سعودیها هیچ گاه موفق به ایجاد ائتلاف علیه ایران نخواهند شد، خاطرنشان کرد: آمریکا با آن عظمتش وقتی ما پهپاد غول پیکرش را زدیم، نتوانست هیچ غلطی بکند حال عربستان چطور قادر به ایجاد ائتلاف خواهد شد.

سیدافقهی با اشاره به اینکه عربستان با مظلوم نمایی به دنبال این است تا مسئله را بین المللی جلوه دهد، گفت: سعودیها با پول نفت سر مردم یمن بمب خالی می‌کنند و این چه اقتصاد جهانی است که مظلومان را می‌کشد بنابراین حرف سعودیها از اقتصاد جهانی برای فریب است، چطور اکنون که موشکها و پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی سعودیها میسر شده حرف از اقتصاد جهان می‌زنند.

وی با بیان اینکه ادامه جنگ یمن اقتصاد عربستان را بحرانی خواهد کرد نه اقتصاد جهانی را عنوان کرد: سخنان سعودیها ریاکارانه و منافقانه است.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه آمریکاییها سغودیها را گاوه شیرده می‌دانند، افزود: نادانهای سعودی هنوز متوجه نشدند که جنگ یمن بهترین فرصت برای سودجویی آمریکاییها است.

وی با بیان اینکه سعودیها باید طعم نادانی‌هایشان را بچشند، گفت: کل سازمانهای تروریستی منطقه از جمله داعش، جبهه النصره، احرار شام و... توسط عربستان تغذیه شدند و مردم یمن هر روز توسط همین سعودیها کشته می‌شوند حال چطور ایران را متهم به دخالت می‌کنند؟

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر