logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۸
[ شناسه خبر : ۱۲۷۱۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل‌ها خبرداد

اجرای فعالیت های آبخیزداری و آبخوان داری در بیش از 90 درصد شهرستانهای کشور

اجرای-فعالیت-های-آبخیزداری-و-آبخوان-داری-در-بیش-از-90-درصد-شهرستانهای-کشور

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور گفت: با توجه به موقعیت خشکسالی و کم آبی کشور فعالیت های آبخیزداری و آبخوان داری راهکاری مناسب برای تبدیل تهدید سیل به فرصت است.

به گزارش موج رسا; ابوالقاسم حسین پور در جمع خبرنگاران با اشاره به این که اجرا و توسعه طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در تمامی نقاط کشور فعال است گفت: بیش از 90 درصد شهرستان های کشور در سال جاری تحت پوشش فعالیتهای آبخیزداری و آبخوان داری قرار گرفته است.

وی افزود: خوشبختانه در سال گذشته بیش از یک میلیون هکتار از عرصه های حوزه آبخیز کشور از محل صندوق توسعه ملی و سایر منابع مکمل آن تحت پوشش فعالیت های آبخیزداری و آبخوان داری قرار گرفته است.

حسین پور با اشاره به این که اثرات اجرای طرح های آبخیزداری در سیل های اخیر مشخص شد گفت: در مناطقی که پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شده بود خسارات ناشی از سیل به حداقل رسید.

این مقام مسئول اظهار داشت: آنچه  که در سیاست های محوری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور دنبال می شود اصل رضایتمندی مردم و جوامع محلی است.

وی با بیان این که در حال حاضر بیش از یک هزار حوزه آبخیز کشور در حال اجرا است افزود: در بخش کنترل و پخش سیلاب 180 طرح در نقاط مختلف کشور به مناسبت هفته دولت سال جاری افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گفته مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها برگزاری چنین کارگاه هایی در انتقال دانش و تجربه های موفق می تواند موثر باشد.

وی به حرکت در مسیر مدیریت ریسک سیل تاکید کرد و گفت: بیش از 70 درصد موضوع مدیریت سیلاب باید به موضوع اقدامات پیشگیرانه باشد و فعالیت های حفظ منابع طبیعی و همچنین اقدامات آبخیزداری و آبخوان داری در کاهش خسارات سیل و پیشگیری از سیلاب گامی موثر و مهم به شمار می رود.

حسین پور به موقعیت جغرافیایی کشور و قرارگیری ایران در پهنه خشک اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات کم آبی و خشکسالی در ایران موضوع سیلاب یک فرصت است.

وی اجرای طرح های آبخیز داری و آبخوان داری در کشور را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: با اجرا و توسعه پروژه های آبخیز می توان خطرات سیل را به فرصت تبدیل کرد.

این مقام مسئول از تدوین برنامه ای در قالب آبخیزداری و کنترل سیل در سطح حوزه های مشرف به مراکز جمعیتی شهرها و روستاهای کشور با وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران خبر داد.

حسین پور حفظ خاک، احیاء پوشش گیاهی، تغذیه آبخوان ها، پر آبی چاه ها و قنات های خشک، کاهش پدیده گرد و غبار، پایداری فعالیت ها و استمرار رونق تولید را از اهداف اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در کشور عنوان کرد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر