logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۱
[ شناسه خبر : ۱۲۶۷۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
معاون وزیر جهادکشاورزی:

85 میلیارد تومان برای احیا و اصلاح مراتع کشور هزینه می‌شود/ اختصاص1500 میلیارد تومان برای حوزه‌های آبخیزداری کشور

85-میلیارد-تومان-برای-احیا-و-اصلاح-مراتع-کشور-هزینه-می‌شود-اختصاص1500-میلیارد-تومان-برای-حوزه‌های-آبخیزداری-کشور

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به میزان اعتبار هزینه شده در احیای مراتع گفت: 85 میلیارد تومان برای احیا و اصلاح مراتع کشور هزینه می‌شود.

به گزارش موج رسا; خلیل آقایی امروز در حاشیه افتتاح پروژه آبخوان‌داری ذاکر شهرستان زنجان با اشاره به اینکه امسال بارندگی‌ها باعث احیا طبیعت و جاری شدن آب در روخانه‌ها شد اظهار کرد: این بارش‌های باعث شد مرتع و جنگل‌های کشور به خوبی رشد کنند و پیش‌بینی وقوع آتش سوزی در برخی از مناطق انجام شده بود.

وی تصریح کرد: در گذشته نیز نزدیک به 95 درصد عامل آتش سوزی‌ها انسانی بوده و امسال برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی افزود: سال گذشته نیز 50 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات انفردای و گروهی و همچنین ماشین آلات مورد نظر هزینه شد و این تجهیزات برای مقابله با آتش سوزیها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: 17 میلیون جنگل در قبال 135 میلیون هکتار عرصه ملی عدد ناچیزی است و ما هیچ مشکل نداشتیم وهمه تجهیزات لازم خریداری شد.

آقایی بیان کرد: تنها مشکل ما بالگرد از سنوات و ماههای گذشته در بحث حریق داشتیم بحث بالگرد بود و آنهم به دلیل اینکه در وزارت دفاع در سالهای گذشته خدمات بالگردی تهیه شده بود ولی تامین اعتبار انجام نشده بود در سالجاری به دلیل عدم هماهنگی‌های لازم انجام شده خدمات بالگردی با تاخیر انجام شد.

وی افزود: این مشکل نیز با مساعدت دولت و وزارت دفاع انجام شد و آتش سوزیهای اخیر نیز خدمات بالگردی انجام می‌شد و در روند اطفای حریق بسیار تاثیر گذار بود.

معاون وزیر جهادکشاورزی ابراز کرد: آن چیزی که مسلم است در ارائه خدمات نسبت به سالهای گذشته در این حوزه رشد داشتیم و با همه تمهیداتی که اتخاذ شده بود از خیلی از آتش سوزیهای احتمالی جلوگیری شد.

وی با اشاره به اینکه شرایط امسال در بحث آتش سوزی را بد‌تر از وضعیت موجود پیش‌بینی می‌کردیم افزود: در حال حاضر یک نگرانی برای جنگل‌های شمال در 6 ماهه دوم داریم که تمهیدات لازم اندیشیده شده و مساعدت‌های لازم صورت گرفته است.

آقایی با بیان اینکه امیدواریم در جنگل‌های هیرکانی شرایط بدتری نداشته باشیم افزود: در بحث آتش سوزی در جنگ‌های ارسباران گفته شد وسعت آتش سوزی یک هزار و 500 هکتار بود در حالی که 30 هکتار بیشتر نبود.

وی خاطر نشان کرد: میزآن آتش سوزی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده ولی این افزایش به دلیل افزایش پوشش گیاهی بوده که منجر به وقوع آتش سوزی و گسترش آن در برخی نقاط کشور شد.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه با اشاره به اینکه وظیفه اصلی مراتع و سازمان جنگل‌ها حفاظت بوده و بعد از اصلاح و احیا است گفت: در بحث حفاظت امسال اقدامات موثری انجام شده و در این راستا طرح بوم سازگان زاگرس اجرا می‌شود که این طرح در 11 استان کشور اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود 6 میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس کشور این طرح اجرا می‌شود افزود: همه تمهیدات لازم اندیشیده شده و پروژه‌ها تعریف شده و همه پروژه‌های به استانها ابلاغ شده و وظایف استانها نیز ابلاغ شده است.

آقایی عنوان کرد: برای طرح‌های مختلف اعم از جنگل‌کاری٬ کپه کاری٬ آبخیزداری و غیره 650 میلیارد تومان در نظر گرفته شده این اقدامات در سطح همه استانها در حال انجام است.

وی گفت: جنگل‌های هیرکانی مبارزه با بیماری و آفتها را دنبال می‌کنیم و هم حفاظت کل دو میلیون هکتار این جنگل‌ها انجام می‌شود و نقطه‌ای در این جنگل‌ها در خارج از حفاظت قرار ندارد.

معاون وزیر جهادکشاورزی ابراز کرد: در جنگل‌های هیرکانی براساس مصوب مجلس طرح جایگزین طرح بهره بردار از جنگل‌ها اجرا می‌شود و مطالعات تفصیلی این طرح انجام می‌شود.

وی گفت: تا پایان سال 98 طرح جایگزین را تهیه می‌کنیم و اقدامات اجرایی این طرح از سال آینده اجرا می‌شود.

آقایی با اشاره به اینکه حدود 86 میلیون هکتار وسعت مراتع ما است و امسال نزدیک 85 میلیارد تومان اعتبار برای احیا و اصلاح مراتع در نظر گرفتیم افزود: این اعتبارات در زمینه‌‌های مختلف در سطح کشور در خصوص احیا و اصلاح مراتع پیش‌بینی کردیم.

وی بیان کرد: بیشتر اقدامات بیولوژیکی در 6 ماهه به دلیل شرایط آب هوایی انجام می‌شود و در حال حاضر حدود 11 هزار نقطه در سطح کشور این پروژه‌ها اجرا می‌شود و همه قراردادهای پیمانکاری این پروژه‌ها مشخص شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی بیان کرد: سال گذشته 700 میلیون تومان اعتبارات تخصیص یافت ولی امسال یک هزارو 500 میلیارد تومان ابلاغ شده است.

خلیل آقاجانلو نیز با بیان اینکه مساحت این پروژه 7 هزار و 50 هکتار است و عملیات از سال 1395 تا 1397 اجرا شده است، بیان کرد: برای این پروژه 18 میلیارد و 230 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

مدیر کل آبخیزداری و منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه حجم عملیات بنایی سنگ و ملات پروژه آبخوانداری ذاکر 3 هزار و 250 مترمکعب است، خاطر نشان کرد: حجم عملیات گاییون‌بندی این پروژه نیز 557 مترمکعب است.

وی حجم عملیات خاکی پروژه آبخوانداری ذاکر را حجم 125 هزار مترمکعب اعلام کرد و گفت: تعداد حوضچه‌های تزریق پیش‌بینی شده برای احداث در مسیر رودخانه نیز سه دستگاه است.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر