logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۲
[ شناسه خبر : ۱۲۵۱۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
در یوم العباس رقم خورد؛

بزرگترین تجمع آیینی کشور در زنجان ثبت شد

بزرگترین-تجمع-آیینی-کشور-در-زنجان-ثبت-شد-

مردم پایتخت شور و شعور حسینی زنجان امسال هم همچون سال های گذشته در یوم العباس به عنوان  بزرگترین تجمع آیینی کشور ارادت خود را به سقای کربلا ثبت کردند.

 

به گزارش موج رسا; امروز و از ساعت 15:30 حرکت دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان در روزی که تنها به زنجانی ها - پایتخت نشینان شور و شعور حسینی- تعلق دارد، آغاز شد.

این مراسم با حضور میلیونی مردم سراسر کشور در زنجان آغاز شد و بار دیگر در اجتماع بزرگ یوم العباس ارادت مثال زدنی زنجانی ها به سقای کربلا به نمایش گذاشته شد.

امروز تصویری دیگری از شور و شعور حسینی مردم زنجان به نمایش گذاشته شد تا جهانیان بار دیگر نظاره گر این شعور حسینی در زنجان باشند.

دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان از محل این حسینیه واقع در خیابان فردوسی حرکت خود را آغاز کرده و پس از عبور از سبزه‌میدان و خیابان امام در محل امام‌زاده سید ابراهیم (ع) به پایان  رسید .

*حضور میهمانان داخلی و خارجی در یوم العباس زنجانی ها
طبق سنت دیرینه، همه ساله هشتم ماه محرم، مقارن با شب تاسوعای حسینی، خیل عاشقان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و قمر منیر بنی‌هاشم حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) در قالب دسته عظیم عزاداری از حسینیه اعظم زنجان به حرکت در آمد و امسال هم همچون سال های گذشته مسئولان لشکری و کشوری در این برنامه حضور داشتند.
از میهمانان امسال حسینیه اعظم زنجان  مسافران قطار عشق و مسئولان کشوری و لشکری و دختر شیخ زکزاکی بود.
همچنین در طول مسیر حرکت دسته عزاداری نذورات مردمی توسط اکیپ‌های ثابت و سیار جمع‌آوری شد.
حسینیه اعظم زنجان که از اماکن متبرک و معنوی استان زنجان است امروزه آوازه و شهرت آن به برکت توجهات خاصه حضرت سیدالشهداء (ع)جهانی شده است.
این مراسم در تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۸۷ با شماره ثبتی ۱۰ به عنوان دهمین مورد از میراث معنوی ثبت شده در کشور و نخستین گونه از جنبه منحصر به‌فرد آیین‌های عزاداری در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.
 

*شاه بیت دسته حسینیه اعظم

"یل یاتار، طوفان یاتار ، یاتماز حسینین پرچمی" مهمترین شعار مردم پایتخت شور و شعور حسینی بود.

شاه بیت امسال دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان ( احسن سنه ای حامی قرآن ابالفضل/ جانون حسینه ایلدون قربان ابالفضل)، (جان یا ابالفضل، جان یا ابالفضل) توسط عزاداران حسینی زمزمه شد.

*پرشورترین تجمع آیینی کشور در زنجان

قدمت این مراسم که پرشورترین تجمع آیینی زنجانی‌ها است به دوران قاجاریه می‌رسد جمعیت این دسته حدود 500 هزار نفر تخمین زده می شود که به عنوان دهمین میراث معنوی کشور ثبت شده است.

همچنین مسجد حسینیه اعظم زنجان به عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا و مرکز پایتخت شور و شعور حسینی در ایران شناخته شده است.

این دسته عظیم عزاداری که از آن به عنوان بزرگترین تجمع عزاداران حضرت سید الشهداء (ع) در ایران نام برده می شود، به نام و یاد برادر بزرگوار و علمدار آن حضرت یعنی حضرت ابوالفضل العباس (ع) در روزی که در تقویم سوگواری محرم زنجان به " یوم العباس" معروف است، به حرکت در می آید و هزاران قربانی به یاد دستان بریده آن بزرگوار در مسیر دسته حسینیه ذبح یا به مسجد اهداء می شود.

 

*پخش زنده مراسم زنجانی ها از شبکه های بین المللی

مراسم عزاداری پایتخت شور و شعور حسینی از شبکه های بین المللی به طور زنده  پخش شد.

مراسم عزاداری سوگواران حسینیه اعظم که یکی از بزرگترین تجمع های عزاداری شیعیان جهان در مسیر دو و نیم کیلومتری از حسینیه اعظم تا امامزاده حضرت سید ابراهیم (ع) در هشتم محرم الحرام را به طور زنده پوشش داده شد.

 

*حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برای پوشش خبری یوم‌العباس زنجانی ‌ها

امسال نیز مطابق سنوات گذشته خبرنگاران از رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی در مراسم هشتم محرم حضور داشتند و عکاسان نیز از سراسر کشور برای پوشش تصویری این مراسم عظیم و باشکوه عزاداری در حسینیه اعظم زنجان حضور پیدا کرده‌ بودند.

سادگی، بی پیرایش و بی آلایش بودن و عدم بدعت را از مهم‎ترین ویژگی‎های مراسم عزاداری هشتم محرم مردم استان زنجان است، این مراسم الگوی مهمی از اتحاد و همبستگی امت اسلامی به ویژه شیعیان جهان را نشان می ‎دهد.

 این مراسم همزمان با اذان مغرب و با ذکر دعا به کار خود در امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان پایان داد.

مکلناز نجفی

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر