logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۴
[ شناسه خبر : ۱۲۴۳۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
تعزیه‌ای با قدمت 4 قرن در زنجان؛

بزرگترین شبیه خوانی شمالغرب کشور در زنجان برگزار می شود

بزرگترین-شبیه-خوانی-شمالغرب-کشور-در-زنجان-برگزار-می-شود

تعزیه شبیه خوانی تکیه ارمغانخانه زنجان، بزرگترین شبیه خوانی شمالغرب کشور محسوب می شود.

به گزارش موج رسا; نام ارمغانخانه بیشتر از آن که نام شهری را در ذهن هر فردی تداعی کنند، تعزیه‌ای را به ذهن متبادر می‌کند که حدود 400 سال قدمت دارد.

مراسم تعزیه هر ساله در ارمغانخانه معروف‌ترین شهر زنجان برگزار می‎شود که مشتاقان بسیاری را از اقصی نقاط کشور به این مراسم گسیل می‌دارد.

مراسم عزاداری و تغزیه‌خوانی تکیه حسینی ارمغانخانه در واقع یکی از معروف‌ترین تعزیه خوانی‌های ترکی ایران است که به عنوان میراث معنوی ایران به ثبت ملی رسیده است.

مشتاقان تعزیه هر ساله از اول تا چهاردهم محرم به این تکیه می‌آیند تا از نزدیک آنچه در کربلا گذشته را با تعزیه به تماشا بنشیند و اشک ماتم در سوگ اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش بریزند،استقبال مردم از این تعزیه به قدری زیاد است که مردم در خانه‌های اطراف هم به تماشا می‌نشینند.

با نگاهی به تاریخچه این مراسم متوجه می‌شویم زنده یاد استاد میرزا باقر اسکندری که خود از تعزیه‌خوان‌ها و تعزیه گردان‌های مشهور این تکیه بود درحدود ۴۰۰سال پیش شخصی به نام عیوض نسخه‌های تعزیه را از درگزین همدان آورده که بعدا توسط توکل خان مرحوم مورد ویرایش قرار گرفته است.

در واقع توکل‌خان از بانیان و دست‌اندرکاران تعزیه در ارمغانخانه و از نوادگان ایل ترک افشار بوده و تعزیه را از پدران خود به ارث برده است و برگزاری این مراسم را باید مدیون این مرد در تاریخ زنجان بدانیم.

تکیه ارمغانخانه با وجود چنین قدمتی در ادوار گذشته توسط مردم و خیرین چندین بار ترمیم و بازسازی شده است.

از تعزیه خوانان مشهور این تکیه حسینی، میرزا سمیع سهرینی، ملاسیفعلی، میرزا حسین قالایچی، میرزا علی نجفی، میرزا مجید، میرزا جمشید، کربلایی غلامحسین دوسرانی، میرزا علی فرزند قنبر اهل باکو است.

همچنین حاج مسیّب اسدی، میرزا باقر، کربلایی بهار، حاج رمضان، ملانجف، ملا حسین، میرزا قهرمان، مشهدی رزّاق، میرزا تراب اسدی، میرزا یعقوب، حاج فیروز رستمی، کربلایی اسلام افشاری ازدیگر تعزیه خوانان این تکیه هستند.

 کربلایی عیسی مرشدی، جعفرعلی افشاری، کربلایی عباس اوجاقلو، کربلایی رسول اوجاقلو، کربلایی علیرضا رستمی و کربلایی شاه حسین مقصودی نامی در لیست تعزیه‎گردان های این تکیه دارند.

این تکیه هم امسال میزبان عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) است و برنامه‌های آن هرروز از ساعت 14 تا 17 و در روز عاشورا از ساعت 9 صبح تا 15 ظهر در محل تکیه برگزار می‌شود .

12 تعزیه خوان و 7 عضو هیات امنای ارمغانخانه در برگزاری این مراسم مشارکت دارند.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر