logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۱۴
[ شناسه خبر : ۱۲۳۶۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
وزیر علوم:

انقلاب اسلامی در عرض 15 سال نیاز علمی کشور را پاسخ داد/ تنها 150 دانشجوی بورسیه در خارج داریم/ طرح ساماندهی آموزش عالی در حال انجام است

انقلاب-اسلامی-در-عرض-15-سال-نیاز-علمی-کشور-را-پاسخ-داد-تنها-150-دانشجوی-بورسیه-در-خارج-داریم-طرح-ساماندهی-آموزش-عالی-در-حال-انجام-است

وزیر علوم با اشاره به وضعیت علمی کشور گفت: قبل از انقلاب اسلامی مراکز مهم اقتصادی و دفاعی کشور را مستشاران خارجی اداره می‌کردند.

به گزارش موج رسا; منصور غلامی امروز در دانشگاه زنجان با بیان اینکه می‌توانیم چهل سال انقلاب و تاریخ دانشگاه‌های ایران را چند جمله خلاصه کنیم، اظهار کرد: امروز تکلیف سنگین تری داریم اما این تکلیف سنگین تر نباید زحمات گذشته دانشگاه‌ها را کمرنگ کند، ما بعد از انقلاب اسلامی تلاش مان این بود که دانشگاه را توسعه و گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه عملکرد، تعداد دانشگاه‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه‌ها قبل از انقلاب محدود بود، ابراز کرد: ما قبل از انقلاب در اکثر مراکز صنعتی و مراکز مهم اقتصادی و در ارتش کارشناسان و مشتشاران خارجی داشتیم، یکی از دلایل این موضوع این بود که تحصیل کرده‌ای در این حوزه ها نداشتیم.

وزیر علوم با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی این ضعف وجود داشت، افزود: بنابراین یکی از وظایف دانشگاه‌ها بعد از انقلاب  که به خوبی انجام دادند، این بود که در بازه 15 ساله توانستند تمام نیازهای کشور را در این خصوص تامین کنند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی جای خالی کارشناسان خارجی را به خوبی پر کرد، عنوان کرد: تمام مدیران، کارشناسان و برنامه ریزان محصول تربیت دانشگاه‌های کشور هستند، تعداد کمی به خصوص برای تدریس در دانشگاه‌ها ما اعزام به خارج داشتیم که امروز آن هم در حداقل بسیار محدودی است.

غلامی با اشاره به اینکه اکنون ما در خارج از کشور 150 دانشجوی بورسیه داریم که برای رشته‌های خاص درس می‌خوانند، گفت: کسانی که با پول خودشان در خارج درس می‌خوانند یا برای تحصیل در دانشگاه‌های بزرگ با حمایت مالی ما رفتند، جزو برنامه دولت برای تامین نیاز نیست اما همه اینها نیز سرمایه‌های انسانی ما هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها وظیفه خود را در تربیت نیروی انسانی به خوبی انجام دادند، خاطرنشان کرد: همین نیروی انسانی در داتشگاه‌ها تقویت شده و فارغ التحصیلان دانشگاهی ما اکنون جمعیت بالایی نسبت به فارغ التحصیلان خارجی دارند و مرحله دوم تلاشهای دانشگاه‌های ما تولید علم بود که از اوایل دهه 70 آغاز شد و در دهه 80 ما جایگاه علمی برجسته‌ای در دنیا پیدا کریم و هنوز هم این جایگاه را حفظ کرده‌ایم.

وزیر علوم، تحقیات و فناوری با اشاره به رتبه علمی و حضور دانشمندان کشور در دنیا ادامه داد: ما از یک درصد دانشمندان دنیا آمار خوبی را در اختیار داریم.

وی با بیان اینکه ما از چیزی حدود 10 سال پیش بحث تبدیل دانش به فناوری و ایجاد ثروت از طریق علم را آغاز کردیم، خاطرنشان کرد: یک پروسه مستمر اما تدریجی در این زیمنه شکل گرفته و اکنون در کشور 196 مرکز رشد داریم که همه اینها در کنار دانشگاه در حال کمک و حمایت از ایده‌های جدید علمی است، این مراکز گروه‌های جوان علمی را مورد حمایت قرار می‌دهند.

غلامی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت نیز مجموعه‌های علمی متعددی وجود دارد، عنوان کرد: بدنه‌های دانشگاهی پشتیبان نظری و تئوری این مجموعه‌های جوان هستند، 43 پارک علم و فناوری در کشور وجود دارند که سابقه طولانی ندارند و در درون اینها بیش از 5 هزار شرکت دانش بنیان فعالیت می‌کنند که برخی از اینها رشد قابل توجه و توسعه سرمایه‌ای خوبی دارند.

وی با بیان اینکه این کارها برای 50 سال گذشته دنیا نبوده و کار 5 یا 10 سال اخیر دنیاست، اظهار کرد: در سالهای گذشته دولت و وزارت علوم حمایت ویژه‌ای را در این بخش یعنی استفاده علم و دانش در تولید، رشد و توسعه داشتند، ما بسیاری از مجموعه‌های دانشگاهی را داریم که در کنار بخشهای صنعتی که دچار تحریم هستند، قطعات مورد نیاز و برنامه ریزی‌های مورد نیاز تامین و تهیه می‌کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه این موضوع ارتباط بسیار خوبی را بین دانشگاه و صنعت ایجاد کرده است، گفت: در کنار این موضوع دانشگاه‌های ما پروژه‌های تحقیقاتی زیادی را برای مطالعه مسائل اجتماعی و حل آنها انجام دادند و از طرفی بحثهای اقتصادی نیز مورد مطالعه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه از دو سال گذشته چندین گزارش تحقیقاتی مربوط به حوزه‌های نظری در اقتصاد و مسائل اجتماعی ارائه شده است، افزود: این گزارشات به حضور مقام معظم رهبری و رئیس جمهور و نهادهای مرتبط رسیده است.

غلامی با بیان اینکه خبرهای جدید دانشگاهی از اختراع جدید و حل مشکلات جدید خبر می‌دهند، ادامه داد: انعقاد قرارداد داشنگاه‌ها با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف منعقد شده و در کل دانشگاهیان ما با اراده قوی تر پای این موضوع هستند که این جایگاه علمی اثرات رفع مشکل و توسعه را در جامعه داشته باشد.

وی بیان کرد: دانشگاه‌های ما در هر مقطع زمانی وظیفه خود را به خوبی انجام دادند و این مقطع نیز باعث شکوفایی و توسعه بیشتر در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی کشور خواهد شد.

وزیر علوم، تحقیات و فناوری با بیان اینکه کارهای انجام شده در دانشگاه‌های زنجان قابل توجه است، عنوان کرد: جایگاه علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان شناخته شده بوده و زحمایت پروفسور ثبوتی و رئیس دانشگاه علوم پایه زنجان کارهای ماندگاری هستند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه زنجان ظرفیت بسیار بالایی دارد، گفت: کارهای خوبی در این دانشگاه صورت گرفته و در آینده می‌تواند جایگاه خود را در کشور بیش از این ارتقا دهد.

غلامی با اشاره به طرح ساماندهی آموزش عالی که وزارت علوم به دنبال انجام آن است، خاطرنشان کرد: تلاش وزارت علوم این است که دانشگاه‌ها را تقویت کرده و به دنبال این است که مراکز کوچک را به مراکز بزرگ دانشگاهی پیوند بزند.

وی با بیان اینکه ماموریت گرایی در دانشگاه‌های کوچک در حال جا افتادن است، عنوان کرد: قرار نیست همه دانشگاه‌های کشور دانشگاه جامع شوند بلکه مراکز کوچک مهم تاثیرگذار در دنیا وجود دارند و ما نیز باید کمک کنیم ظرفیتهای موجود بیشتر به مرحله بهره دهی برسند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه اکنون به تربیت نیروهای تخصصی قوی تر و کاراتر خواهیم پرداخت، تصریح کرد: در بخش اخلاق در علم نیز توصیه بنده این است که دقت بیشتری در این زمینه انجام شود، نظارت مراکز دانشگاهی به کیفیت کارها و صحت عمل دانشجویان بسیار موثر است.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر