logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۲
[ شناسه خبر : ۱۲۳۵۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
وزیر علوم:

دانشگاه‌ها وظیفه‌ای در پیدا کردن شغل برای دانشجویان ندارند/ مهارت افزایی برای دانشجویان کارشناسی و کاردانی دنبال می‌شود

دانشگاه‌ها-وظیفه‌ای-در-پیدا-کردن-شغل-برای-دانشجویان-ندارند-مهارت-افزایی-برای-دانشجویان-کارشناسی-و-کاردانی-دنبال-می‌شود

وزیر علوم با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه گفت: دانشگاه‌ها وظیفه‌ای در پیدا کردن شغل برای دانشجویان ندارند.

به گزارش موج رسا; منصور غلامی امروز در بازدید از دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش دو برابری ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار کرد: وزارت علوم بیشتر در حوزه سنجش و پذیرش مجری است یعنی سیاست‌های بخش غیرپزشکی را وزارت علوم تنظیم و اجرا می‌کند اما سیاست‌های بخش پزشکی بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

وی افزود: به نظر بنده اظهارنظر فنی و تخصصی در این خصوص را باید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام دهد، در خصوص جمع‌آوری رشته‌های پزشکی از دانشگاه آزاد نیز باید گفت وزارت علوم به طور کلی از بخش غیردولتی در حوزه آموزش عالی حمایت می‌کند و شرط این حمایت رعایت استانداردهای وزارت علوم برای تاسیس یک رشته و یا یک دوره و مقطع تحصیلی است.

وزیر علوم با بیان اینکه این استانداردها از باب تعداد عضای علمی مرتبط و در تحصیلات تکمیلی نیز حتما رتبه علمی اساتید مهم است، ابراز کرد: همچنین فضاهای آموزشی اعم از فضای عمومی، آموزشگاه ها و کارگاه‌های تخصصی باید برای رشته‌های دکترا در حد ضرورت وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: حمایت ما از غیردولتی‌ها برای این است که حداقلها را داشته باشند و به طور یقین هرجایی که خدمات بهتر و با کیفیت‌تر ارائه دهد ما از آنها حمایت خواهیم کرد.

غلامی با اشاره به وضعیت خوابگاه‌های کشور بیان کرد: ما در 6 سال گذشته یک برنامه‌ای برای بازسازی و نوسازی برخی از خوابگاه‌ها داریم که بخش بازسازی و نوسازیها به خوبی در حال انجام است و صندوق رفاه دانشجویی نیز خوابگاه‌ها را درجه بندی و رتبه بندی کرده تا در پروسه دو سال آینده تمام خوابگاه‌های دایر را به سطح استاندارد برساند.

وی با بیان اینکه بحث مقاوم سازی خوابگاه بحث حساسی بوده که در مرحله انجام مطالعه است، گفت: مقاوم سازی خوابگاه‌ها از باب شناخت ساختارهای سازه‌ای و زمان ساخت نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

وزیر علوم در خصوص برنامه وزارت علوم برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی افزود: در  درجه اول وظیفه دانشگاه‌ها آموزش بوده و وظیفه پیدا کردن شغل را ندارند و آموزش براساس برنامه‌های مصوب کشور در حال انجام است.

وی بیان کرد: یک بحثی وجود دارد که این آموزشها آیا براساس اعلام نیازهایی بوده یا نه که متاسفانه در سابقه آموزش دانشگاهی ما اعلام نیاز از طرف سازمانها یا سازمان برنامه و بودجه وجود نداشته است در نتیجه این یک روالی بود که طی می‌شد.

غلامی ادامه داد: در سالهای اخیر تلاش مان این بود که از منابع آماری آمایش سرزمینی و سازمان برنامه و بودجه کشور بتوانیم آمار و اطلاعات بیشتری برای توسعه رشته‌ها بگیریم. در شرایط فعلی وزارت علوم تلاش کرده که با کنترل ظزفیت‌های پذیرش دانشجو و بازنگری دروس و سرفصلها به سمت کیفی سازی حرکت کند.

وی با بیان اینکه با طرحی که ما از سال 96 آغاز کردیم، مهارت افزایی برای دانشجویان کارشناسی و کاردانی دنبال می‌شود، افزود: ما با این طرح به سمت کمک به اشتغال بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی حرکت می‌کنیم و کار دیگر ما بحث مراکز رشد بوده که اکنون 196 مرکز رشد در دانشگاه‌های کشور داریم که ایده‌های علمی و فناورانه دانشجویان را حمایت کرده و به سمت ایجاد شرکتهای دانش بنیان هدایت می‌کنند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه 43 پارک علم و فناوری در کشور داریم که شرکتهای دانش بنیان را حمایت می‌کنند، اظهار کرد: در ذیل اینها چیزی حدود 43 هزار شغل پایدار در بیش از 5 هزار شرکت دانش بنیان شکل گرفته که این یک بخشی از آن ظرفیتی است که می‌توان برای اشتغال پذیری دانشجویان و بعد اشتغال پایدارشان انجام داد اما مهمترین بخش این است که ما توسعه اقتصادی را در رونق کسب و کار و رونق اقتصاد و بعد فعال شدن بخش خصوصی و جذب فارغ التحصلان در این بخش می‌دانیم.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر