logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۱
[ شناسه خبر : ۱۲۲۷۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

هنر 1500 ساله زنجانی ها مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی

هنر-1500-ساله-زنجانی-ها-مورد-توجه-گردشگران-داخلی-و-خارجی

گیوه بافی به عنوان یکی از هنرهای دستی مردم زنجان است که با قدمت یک هزار و 500 ساله مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

به گزارش موج رسا; نمایشگاه صنایع دستی در زنجان فرصتی بود تا با هنرمندان عرصه های مختلف هنری به گفت و گو نشست،بسیاری از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه به عرضه محصولات خود می پردازند تا مردم بیشتر با این صنایع دستی آشنا شوند.

غرفه گیوه بافی این نمایشگاه متعلق به استان زنجان است که هنرمندی جوان در آن مشغول اداره امورات است.

لیلا احمدی که از هشت سال گذشته وارد هنر گیوه بافی شده است این صنعت را متعلق به چند شهر محدود کشور به ویژه زنجان می داند.

او می گوید اگر چه در زنجان کمتر از این هنر دست زنجانی ها استقبال می شود اما تهرانی ها و اهالی جنوب از این هنر استقبال می کنند.

این هنرمند زنجانی با اشاره به عدم حمایت های موجود در این زمینه، می گوید: هنر گیوه بافی در بین مسئولان کمتر مورد توجه قرار می گیرد و حمایتی از آن نمی شود.

البته درباره صنعت گیوه بافی اطلاعات کمی در دسترس است و تنها البلخی تاریخ نویس معروف در سال 1105 میلادی متذکر می شود که غندیجان فارس در صنعت گیوه بافی مشهور بوده است.

در سال 1340.م که مستوفی جغرافیانگار از آنجا بازدید کرده می نویسد که پیشه گیوه بافی در اوج تکامل بوده است. زیباترین رویه گیوه در آباده، میان راه اصفهان و شیراز، بافته می شد.

در شهر زنجان نیز گیوه بافی و استفاده از گیوه از سال ها پیش متداول بوده و در مناطقی که گیوه بافی در آنجا رواج دارد بافت گیوه و طرح و نقوش بکار رفته در آن متفاوت است.

مثلاً در بافت گیوه زنجان با یک بار قلاب زدن و نخ رد کردن یک گره ایجاد می شود ولی در بافت گیوه کرمانشاه با 3 بار قلاب زدن یک گره ایجاد می شود.

شیوه بافت گیوه در زنجان به این شکل است که پایه(کَمه) گیوه به صورت جداگانه بافته شده، سپس رویه را از نوک آن روی کَمه می بافند و ادامه می دهند و بعد کناره های آن را نیز در دو طرف ادامه داده و در پشت پاشنه کناره ها را به هم وصل می کنند.

 

هنرمند زنجانی که از استقبال گردشگران از هنر گیوه بافی خشنود است،ادامه می دهد: امروز گیوه های مدرن که سوزن دوزی می شود مورد توجه علاقه مندان این هنر به ویژه جوانان است.

وی قیمت گیوه مدرن را 120 هزار تومان اعلام می کند و می گوید: گیوه های معمولی نیز قیمتی مابین  60 تا 70 هزار تومان دارند.

این هنرمند زنجانی گیوه بافی را یکی از صنایع اشتغالزا برای بانوان می داند و می افزاید: بانوان خانه دار ضمن اشتغال به خانه داری می توانند با گلیم بافی نیز گذران زندگی کنند.

احمدی استقبال از گیوه های گلدوزی شده را بیشتر می داند و معتقد است،هنر گیوه بافی، نمادی از زیبایی هنر دست زنجانی ها است که باید به آن بها داده شود.

وی ادامه می دهد: طراحی و نقوش رایج در گیوه بافی برگرفته  از طرح های سنتی فرش و گلیم بوده و طرح های مدرن،طرح های تلفیقی،مدرن و سنتی است.

  به گزارش موج رسا،تولید کلاش – گیوه -  که دارای قدمتی 1500 ساله بوده و اما اکنون در اکثر شهرهای استان های کردستان و کرمانشاه و زنجان تولید می شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر