logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۴
[ شناسه خبر : ۱۲۲۳۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
استاد حوزه و دانشگاه:

اجرای طرح «رسم ابرار» در کشور قابل تقدیر است/ همه باید به این طرح مبارک بسیج در احیای سنت حسنه اهل بیت(ع) بپیوندیم

اجرای-طرح-«رسم-ابرار»-در-کشور-قابل-تقدیر-است-همه-باید-به-این-طرح-مبارک-بسیج-در-احیای-سنت-حسنه-اهل-بیت(ع)-بپیوندیم

استاد حوزه و دانشگاه‏ با اشاره به طرح رسم ابرار گفت: اجرای طرح «رسم ابرار» در کشور قابل تقدیر است.

حجت‌الاسلام رحیم محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به سوره هل اتی(انسان) اظهار کرد: شان نزول این آیه به خاطر یک اتفاق مبارکی است که در صدر اسلام رخ داده است.

وی افزود: حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) به خاطر بیماری حسنین(ع) تصیم گرفتند نذری کرده و  برای بهبودی بیماری فرزندانشان سه روز روزه بگیرند، این بیماری برطرف شد و این سه روز روزه برگردن آن دو حضرت افتاد.

کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه در روز اول ورزه این دو حضرت در وقت افطار مسکینی آمده و اعلام گرسنگی کرد، ابراز کرد: آن دو حضرت افطاریشان را به آن مسکین دادند، در روز دوم نیز هنگام افطار یتیمی تقاضای غذا کرد که دوباره حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) غذایشان را به این یتیم دادند تا اینکه در روز سوم هنگام افطار یک اسیری که ظاهرا جزو کفار تازه مسلمان شده بود آمد و درخواست غذا کرد که در این لحظه نیز آن دو حضرت افطاریشان را به آن اسیر دادند و خود گرسنه ماندند.

وی بیان کرد: در تکریم این عمل انسانی و والای اهل بیت(ع) سوره مبارکه هل اتی(انسان) نازل شده و از عمل آن دو حضرت تکریم به عمل آمد. در آیاتی که شرح این ماجرا آمده ابتدا از مومنین و ابرار سخن می‌گوید و بعد به موضوع وفای به نذر اشاره می‌کند یعنی از آن روزی که شر آن همه را دربرخواهد گرفت به خدا پناه می‌برند.

محمدی با بیان اینکه در ادامه این سوره به این موضوع اشاره شده که با وجود اینکه آن دو حضرت نیازمند آن غذا بوده و برایشان خوشایند بوده به نیازمندان داده‌اند، گفت: این موضوع معنای همان ایثار است. ایثار عبارت از این است که انسان دیگری را برخود مقدم کند با وجود اینکه خود به آن نیاز داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه آن دو حضرت با وجود دادن طعام به نیازمندان از اقدام خود خشنود بودند، خاطرنشان کرد: آن دو حضرت بخشش به نیازمندان را فقط برای خدا انجام دادند و حتی به دنبال یک تشکر هم نبودند یعنی اهل بیت(ع) طبق این آیه به مسکین، بتیم و اسیر فرمودند که ما حتی یک تشکر هم نیاز نداریم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ارزش این عمل اهل بیت(ع) در پیشگاه خداوند بسیار والاست، اظهار کرد: این ارزش به اندازه‌ای است که در شان آن سوره‌ای نازل شده است.

وی با اشاره به اینکه عمل مورد پسند خداوند متعال نیازمند فرهنگ سازی و تداوم دارد، تصریح کرد: ما که پیروان اهل بیت(ع) هستیم باید از این عمل پیروی کنیم یعنی در حد توان خود به دنبال احیای آن باشیم.

محمدی با تشکر از طرح معاونت فرهنگی سازمان بسیج در اجرای طرح ابرار خاطرنشان کرد: همه ما باید به این طرح بپیوندیم و با گرفتن روزه‌ها و پرداخت هزینه آن به ایتام در احیای این سنت حسنه اهل بیت سهیم باشیم.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر